سیاسی

بازدیدهای سیاسی ترامپ از پایگاه های نظامی

دیدار رئیس جمهوری یک کشور با نیروهای مستقر در خارج یک سنت دیرینه است که در آن فرمانده غیرنظامی کل قوا برای تشکر از ارتشی که نماینده طیف گسترده ای از مردم کشور به شمار می رود، سیاست را کنار می گذارد. اما اظهارنظرهای سیاسی ترامپ و تلاش برای جلب توجه هواداران، نقض این هنجارها بودند.

نویسنده: آنی کارنی

میدل ایست نیوز: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سفر غیرمنتظره خود به آلمان و عراق برای دیدار با نیروهای آمریکایی پیام «آمریکا را مجددا قدرتمند سازیم» را با رنگی سرخ در دریای خستگی نظامی ها برجسته کرد و بسته «ترامپ 2020» را به امضا رساند و نانسی پلوسی، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان و دیگر دموکرات های ارشد را به داشتن عملکردی ضعیف در زمینه امنیت مرزی متهم کرد. اما اکنون رئيس جمهوری آمریکا با اتهاماتي مبنی بر استفاده سیاسی از ارتش مواجه است. مارک هرتلینگ، ژنرال دوم سه ستاره بازنشسته ارتش گفت: «وقتی چنین روندی رخ می دهد، درست همانند سیاسی سازی شاخه قضایی دولت است.»

دیدار رئیس جمهوری یک کشور با نیروهای مستقر در خارج یک سنت دیرینه است که در آن فرمانده غیرنظامی کل قوا برای تشکر از ارتشی که نماینده طیف گسترده ای از مردم کشور به شمار می رود، سیاست را کنار می گذارد. اما اظهارنظرهای سیاسی ترامپ و تلاش برای جلب توجه هواداران، نقض این هنجارها بودند.
هرتلینگ گفت: «او باید این مساله را درک کند که برخی از مخاطبان هستند که او نباید به عنوان بخشی از پایگاه خود آنها را خطاب قرار دهد، چون آنها بخشی از این پایگاه نیستند. این نقض پروتکل توسط رئیس جمهوری به شمار می رود.»

پس از آن هم که مساله ادعای دروغین ترامپ در این باره بود که نیروهای نظامی اولین افزایش دستمزد خود را در بیش از یک دهه به لطف ریاست جمهوری او شاهد خواهند بود. ترامپ به حدود 100 نیروی نظامی مستقر در پایگاه هوایی عین الاسد در عراق گفت: «در بیش از 10 سال گذشته حتی یک مورد افزایش دستمرد را شاهد نبوده اید- بیش از 10 سال. و ما برای شما یک مورد افزایش دستمزد بزرگ فراهم آورده ایم. من برای شما یک افزایش دستمزد بزرگ فراهم آورده ام.» حقیقت این است که ارتش در ده های گذشته به طور مداوم و تدریجی افزایش دستمزد داشته است.

ترامپ همچنین برنامه تبریک کریسمس ساده را به جبهه گیری عمده در برابر دموکرات هایی تبدیل کرد که حاضر به موافقت با تامین بودجه هزینه ساخت دیوار در مرز جنوبی نشده اند. بن بست بر سر درنظرگیری هزینه های ساخت دیوار در بودجه 2019 که یکی از وعده های اصلی ترامپ در کمپین های انتخابات ریاست جمهوری 2016 به شمار می رود، به تعطیلی بخش هایی از دولت آمریکا انجامیده است. ترامپ گفت: «نمی دانم که شما دوستان در جریان اتفاقات در حال وقوع هستید یا خیر. ما می خواهیم که در ایالات متحده مرزهایی مستحکم داشته باشیم. دموکرات ها نمی خواهند بگذارند ما مرزهایی مستحکم داشته باشیم. می دانید چرا؟ تنها به این دلیل که من این مساله را خواسته ام.»

او همچنین به شوخی گفت که راه حلش برای به دست آوردن بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار این است که بگوید دیگر چنین بودجه این نمی خواهد: «به نانسی پلوسی می گویم که دیوار نمی خواهم. آن وقت است که به دیوار خواهیم رسید. این هم یک راهش است.» ترامپ افزود: «شما دارید برای مرز دیگر کشورها می جنگید و دموکرات ها نمی خواهند که برای مرزهای کشور خودمان بجنگند. این چندان با عقل جور در نمی آید.»

درو هامیل، مسئول دفتر نانسی پلوسی ترامپ را به تبدیل نیروهای یونیفرم پوش به صحنه سخنرانی انتخاباتی متهم کرد و گفت: «او با استفاده از مردان و زنان شجاع یونیفرم پوش ما به عنوان گروگان های سیاسی برای پیشبرد دستورکار افراطی جناح راستی ضدمهاجرتی خود، به آنها توهین کرد. رئيس جمهوری نخستین بازدید خود از یکی از پایگاه های نظامی ما را به یکی دیگر از نمایش های واقع نمای خاص دونالد ترامپ تبدیل کرد.»

برخی از مفسران فاکس نیوز نیز از رئیس جمهوری آمریکا به دلیل تلاشش برای تزریق سیاست به این رویداد، انتقاد کردند. جولی باندراس در برنامه «اوت نامبرد» گفت: «او درباره دیوار مرزی هم صحبت کرد؛ جای این مساله آنجا نبود.» جسیکا تارلوف، مجری دیگر همین برنامه هم از رئیس جمهوری آمریکا به دلیل استفاده اش از دیدار با نیروهای نظامی به صورت «یک اقدام انتخاباتی» انتقاد کرد.

ضمائم سیاسی که به نمایش گذاشته شد و به نظر می رسید رئیس جمهوری ترامپ را در طی سخنرانی اش به وجد آورده، کلاه های امضا شده بود؛ این مساله شک و تردیدهایی را در وزارت دفاع درباره نقض پروتکل های ارتش توسط نیروهایی ایجاد کرد که به تشویق ترامپ پرداختند. طبق عکس منتشر شده در توئیتر توسط خبرنگار بلومبرگ که ترامپ را همراهی می کرد، یکی از زنان یونیفرم پوش در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان با پرچم «آمریکا را مجددا قدرتمند سازیم» از ترامپ استقبال کرد. این در حالی است که یکی از دستورالعمل های وزارت دفاع نیروهایی که در حال خدمت هستند را از مشارکت در «فعالیت های سیاسی حزبی» باز می دارد و اینگونه توصیه می کند: «همه نیروهای ارتش بایستی از اقداماتی که نشان دهنده حمایت آنها از یک فعالیت سیاسی یا حمایت، تایید یا تشویق یک نامزد، کمپین یا هدف سیاسی توسط وزارت دفاع باشد، خودداری کنند.» به گفته هرتلینگ، مقررات وزارت دفاع و ارتش همچنین نیروهای نظامی را از نشان دادن گرایششان در زمانی که یونیفرم به تن دارند، باز می دارد.

یک مقام آگاه گفت که وزارت دفاع از وضعیت پیش آمده آگاه است و سعی دارد با پیگیری عکس های نیروهایی که کلاه های قرمز امضا شده توسط ترامپ و پرچم های انتخاباتی در دست داشتند، شرایط را «تجزیه و تحلیل» کند و دریابد که منشاء این ضمائم انتخاباتی کجا بوده است.

ترامپ پس از مطرح شدن این مباحثات گفت که نمی توانسته درخواست های سربازان را رد کند: «اگر این جوانان شجاع از من بخواهند کلاه آنها را امضا کنم، من امضا خواهم کرد. کسی می تواند مرا در حال رد کردن چنین تقاضایی تصور کند؟ بر خلاف آنچه اخبار جعلی در ابتدا گزارش کردند، ما نه با خود کلاه بردیم و نه به کسی کلاه دادیم.» سارا هوکابی سندرز، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت که مقامات دولتی هیچگونه ضمائم انتخاباتی در میان نیروهای نظامی توزیع نکرده اند و آنها دارایی های شخصی سربازان بودند. سندرز در توئیتی در اشاره به گزارش سی ان ان که شک و تردیدهایی را درباره نقض قوانین ارتش توسط ترامپ بر انگیخته، نوشت: «سی ان ان به هر کسی که از رئیس جمهوری ترامپ حمایت کند، از جمله زنان و مردان شجاع نظامی ما که هر روز برای محافظت از آزادی ما می جنگند، حمله می کند.»

منبع: نیویورک تایمز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا