سیاسی

کرانه باختری؛ کابوسی وحشتناک تر از غزه برای اسرائیل

شواهد متعدد نشان می دهد که بالا گرفتن اعتراضات در کرانه باختری وضعیت نگران کننده ای برای اسرائیل ایجاد کرده است.

نکات برگزیده مطلب
  • کرانه باختری در سال های اخیر با آرامش نسبی همراه بود اما امروز خطرناک ترین جبهه برای اسرائیل شده است.
  • نخست وزیر اسرائیل گفت که وجود تروریست ها را تحمل نخواهد کرد، «نه در غزه، نه در کرانه باختری» و با قدرت تمام به آن حمله خواهد کرد.
  • کرانه باختری می تواند خطرناک ترین جبهه برای اسرائیل باشد زیرا در کرانه باختری امکان درگیری مستقیم با اسرائیل و شهرک نشینان وجود دارد.
  • حماس چند سال است که می کوشد ساکنان کرانه باختری را تشویق و تحریک و در کرانه باختری یگان های مسلح ایجاد کند.
  • حماس امیدوار است که اوضاع نابه سامان اقتصادی، انتقادات و نارضایتی مردم از هماهنگی امنیتی میان دولت عباس با اسرائیل، و اقدامات اسرائیل در بازداشت و ترور فعالان فلسطینی به کاهش محبوبیت محمود عباس در کرانه باختری بینجامد.
  • اسرائیل نگران است که نیروهای مسلح فلسطینی، به طور خاص حماس و جهاد اسلامی، به دور از چشم دستگاه امنیت اسرائیل نیروهایی تشکیل دهند و «مجموعه های کابوسی» ای بسازند که دست به عملیات فردی و بدون هماهنگی قبلی با گروه های مسلح بزنند.
  • مرحله آینده مرحله عملیات خاصی است که نه کاملا تنظیماتی است و نه کاملا فردی و ممکن است عملیاتی از قبیل حمله با چاقو یا زیر گرفتن مردن یا تیراندازی شدت بگیرد.

میدل ایست نیوز: «میرفت عوف» روزنامه نگار فلسطینی با انتشار مقاله ای به افزایش روزافزون فعالیت های حماس در کرانه باختری پرداخت.

در این مقاله که در «ساسة پست» منتشر شده  آمده که تظاهرات اعتراضی در غزه که از ماه مارس آغاز شد و نیز درگیری نظامی محدود میان فلسطینیان و اسرائیل در نوامبر، غزه را کانون توجه ها در جبهه جنگ با اسرائیل ساخته بود. پس از آن لبنان بود که اسرائیل در عملیاتی موسوم به «سپر شمالی» در پی شناسایی و تخریب تونل های زیرزمینی حزب الله برآمد.

اما جبهه سومی بدون اطلاع قبلی وارد میدان شده که همانا «کرانه باختری» است. کرانه باختری در سال های اخیر با آرامش نسبی همراه بود اما امروز خطرناک ترین جبهه برای اسرائیل شده زیرا اگر پای نیروهای مقاومت به آن باز شود می توانند وارد درگیری مستقیم و اجرای عملیات مسلحانه علیه شهرک نشینان و سربازان اسرائیلی به صورتی بسیار گسترده شوند.

فداییان کرانه باختری بار دیگر وارد صحنه می شوند

پنجشنبه 13 دسامبر 2018 یک جوان فلسطینی در چند صد متری دفتر محمود عباس در رام الله، از سوی نیروهای اسرائیلی شناسایی و درجا با شلیک گلوله کشته شد. پس از چند دقیقه هویت این شخص شناسایی شد: «صالح عمر البرغوثی» (29 ساله) که اسرائیل وی را مجری عملیات «عوفرا» می داند که در نهم دسامبر سال جاری به زخمی شدن 9 شهرک نشین اسرائیلی انجامید.

همان شب، در اردوگاه «عسکر» در نابلس (شمال کرانه باختری) ارتش اسرائیل خانه یک خانواده فلسطینی را محاصره کرد و با جوانی فلسطینی که مجری عملیات «شهرک برکان» (7 اکتبر 2018) دانسته می شد درگیر شد. این جوان دو ماه تحت تعقیب بود و پس از این درگیری جان باخت. فردای همان شب «محمد جمال مطیر» در اردوگاه قلندیا پس از تلاش برای چاقو زدن به چند اسرائیلی کشته شد. مجری عملیات زیر گرفتن چند اسرائیلی با ماشین در شمال بیره نیز در همان روز کشته شد.

اسرائیل برای محدود کردن این گونه عملیات، فورا عملیات امنیتی گسترده ای را در کرانه باختری آغاز کرد و شهرهای کرانه باختری را به محاصره درآورد و ده ها فلسطینی را به خصوص در رام الله و بیره بازداشت و خانه های دو مجری عملیات های پیش گفته را ویران کرد. برای این اقدامات نیروهای اسرائیلی وارد منطقه الف در کرانه باختری شدند که زیر پا نهادن آشکار سلطه حکومت فلسطین بر این مناطق است.

اما این عملیات اسرائیلی بی پاسخ نماند. چند عملیات فدایی فردی در کرانه باختری اجرا شد که شهرهای این منطقه را به گوی آتش تبدیل کرد و روز به روز بزرگ تر شد. در یکی از این عملیات ها سه سرباز اسرائیلی کشته شدند و سلاحشان به سرقت رفت. نخست وزیر اسرائیل در واکنش گفت که وجود تروریست ها را تحمل نخواهد کرد، «نه در غزه، نه در کرانه باختری» و با قدرت تمام به آن حمله خواهد کرد.

تلاش حماس برای بهره گیری از اوضاع

«اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس، در سخنرانی خود در سالروز تأسیس حماس در 16 دسامبر گفت که خبرهای خوبی از کرانه باختری می رسد. «ما به کرانه باختری امیدواریم، کرانه باختری مهم ترین میدان حوادث و عمیق ترین میدان فیصله نزاع با دشمن صهیونیست است». او خواستار پایان یافتن محدودیت های امنیتی برای مقاومت و مردان کرانه شد.

شاید سخنان هنیه صرفا در حد شعارهای حماسی سیاسی باشد، اما داده ها نشان می دهد که کرانه باختری می تواند خطرناک ترین جبهه برای اسرائیل باشد. به چند علت: یکی اینکه در کرانه باختری امکان درگیری مستقیم با اسرائیل و شهرک نشینان وجود دارد. برای همین در سال 2018، تعداد سربازان و شهرک نشینان اسرائیلی کشته شده به 13 تن رسیده است.

کرانه باختری در مقایسه با غزه آسیب های بیشتری به اسرائیل می تواند بزند، هرچند موشک ها و سلاح های غزه را ندارد. برای همین حماس چند سال است که می کوشد ساکنان کرانه باختری را نیز تشویق و تحریک و در کرانه باختری یگان های مسلح ایجاد کند. حماس شرایط فعلی را برای شوراندن کرانه باختری علیه اسرائیل مناسب تر می داند: برای همین در دو عرصه تلاش می کند: اجرای  عملیات برنامه ریزی شده برای هدف قرار دادن سربازان اسرائیلی به موازات تحریک هوادارنش به تظاهرات علیه حکومت «محمود عباس». حماس امیدوار است که اوضاع نابه سامان اقتصادی، انتقادات و نارضایتی مردم از هماهنگی امنیتی میان دولت عباس با اسرائیل، و اقدامات اسرائیل در بازداشت و ترور فعالان فلسطینی به کاهش محبوبیت محمود عباس در کرانه باختری بینجامد.

شکست امنیتی نگرانی های اسرائیل را شدت بخشیده

انتقاد مطبوعات عبری زبان از شکست تلاش های امنیتی اسرائیل در شناسایی زیرساخت های جنبش حماس در رام الله به شدت بالا گرفته است. این انتقاد مبتنی بر این ادعاست که اعضای این گروه های وابسته به حماس برای مقامات امنیتی اسرائیل کاملا شناخته شده اند.

رسانه های اسرائیلی بالا رفتن اعتماد به نفس حماس را باعث تحول در جایگاه منطقه ای آن و درنتیجه گسترش حوزه فعالیت آن برای بر هم زدن آرامش کرانه باختری دانسته اند. این اعتماد به نفس از موفقیت حماس در مدت اخیر، ازجمله جلب کمک های قطر برای پرداخت حقوق کارکنان و نزدیک شدن به مصر و وادار کردن اسرائیل به کاهش محاصره اقتصادی برای رسیدن غذا به غزه ناشی شده است. این وضعیت حتی باعث شده که حماس دست به سفرهای منطقه ای بزند تا روابط خود با کشورهای جهان را گسترش دهد.

با بالا گرفتن عملیات نظامی و فردی در مناطق گوناگون کرانه باختری اسرائیل نگران است که نیروهای مسلح فلسطینی، به طور خاص حماس و جهاد اسلامی، به دور از چشم دستگاه امنیت اسرائیل نیروهایی تشکیل دهند و «مجموعه های کابوسی» ای بسازند که دست به عملیات فردی و بدون هماهنگی قبلی با گروه های مسلح بزنند.

به گفته «علاء الرماوی»، مدیر مرکز مطالعات قدس مرحله آینده مرحله عملیات خاصی است که نه کاملا تنظیماتی است و نه کاملا فردی و ممکن است عملیاتی از قبیل حمله با چاقو یا زیر گرفتن مردن یا تیراندازی شدت بگیرد.

حکومت عباس مرعوب دربرابر این تحولات

اسرائیل هیچ گاه در اجرای عملیات امنیتی خود ملاحظه حکومت محمود عباس و جایگاه آن در میان افکار عمومی را نکرده است. «الیئور لوی»، تحلیلگر سیاسی در روزنامه «یدیعوت احرونوت» تأکید می کند که «مانور اسرائیل در پایتخت سیاسی و اقتصادی فلسطین مانند فرو کردن انگشت در چشم دستگاه امنیتی فلسطین و ایجاد فضای ضد حکومتی در میان مردم فلسطین بود».

حکومت محمود عباس نگران است که ورود بی محابای اسرائیل در کرانه باختری از موقعیت دولت فلسطین به سود حماس بکاهد. به خصوص که حماس روز جمعه 14 دسامبر هوادارانش در کرانه باختری را به راهپیمایی فراخواند. این اتفاق نشان دهنده حجم نگرانی حکومت محمود عباس از سلطه یافتن حماس در کرانه باختری بود. نیروهای لباس شخصی وابسته به دولت محمود عباس با باتوم شرکت کنندگان در این راهپیمایی را متفرق کردند. همین به تنهایی کافی است تا نشان دهد که حساسیت دربرابر حضور حماس در کرانه باختری چقدر بالاست.

امروز حکومت محمود عباس در کنار اسرائیل می کوشد که هرگونه تشکل و تجمع حماس در کرانه باختری را در نطفه خفه کند. حکومت عباس منابع مالی حماس را محدود و اموالی را که برای حماس به کرانه باختری می رسد مصادره می کند.

این نگرانی ها که روزی در گوشی میان سران حکومت عباس مطرح می شد، امروز به ابراز نگرانی علنی از خطر حماس در کرانه باختری تبدیل شده است. کسانی که از این نگرانی سخن می گویند، تقویت حضور حماس در کرانه باختری با هدف تضعیف دولت محمود عباس را نقشه اسرائیل و با اموال قطر می دانند.

یک مقام امنیتی فلسطینی به رسانه های اسرائیلی گفت: «ما نمی خواهیم در کرانه باختری آشوب راه بیفتد. ما هم مثل شما می خواهیم که حماس نتواند کرانه باختری را به آشوب بکشد. اما اسرائیل امکانات لازم را در اختیار ما نمی گذارد». او خطاب به مقامات اسرائیل گفت: «شما از فروپاشی سلطه در غزه بیشتر می ترسید تا فروپاشی اش در کرانه باختری. برای همین به کسانی پول می دهید که به شما موشک پرتاب می کنند. و در عوض کسانی را که در امور امنیتی با شما هماهنگ هستند به یک گوشه می کشید»

منبع
ساسة پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا