اقتصادیسیاسی

امریکا کمک های خود به فلسطینیان را قطع کرد

یک مقام امریکایی تأکید کرده که این تصمیم امریکا به خواست دولت «محمود عباس» بوده است.

میدل ایست نیوز: آمریکا روز جمعه اعلام کرد تمامی کمک‌هایی را که در چارچوب برنامه‌های اداره توسعه بین‌الملل این کشور – موسوم به USAID در اختیار فلسطینی‌ها در غزه و کرانه غربی رود اردن قرار می‌داده، متوقف می‌کند.

این کشور در سال ۲۰۱۸ تمامی کمک‌های خود را به آوارگان فلسطینی که به واسطه سازمان ملل به دست آنها می‌رسید، متوقف کرده بود. آمریکا همچنین کمک‌های ۲۰۰ میلیون دلاری خود به تشکیلات خودگردان فلسطینی را نیز در سالی که گذشت متوقف کرد.

تصمیم جدید که شامل کمک‌های «بشردوستانه» دولت آمریکا می‌شود، در ارتباط با یک قانون جدید «مبارزه با تروریسم» گرفته شده است.

بر اساس مصوبه جدید کنگره آمریکا به نام «قانون شفاف‌سازی ضدتروریسم»، از این پس شهروندان این کشور که قربانی “تروریسم” هستند، می‌توانند از دریافت کنندگان کمک‌های اداره توسعه بین‌المللی آمریکا در دادگاه‌های این کشور شکایت کنند.

اجرای این قانون از روز جمعه، اول فوریه (۱۲ بهمن ماه) آغاز می‌شود.

«صائب عریقات» مقام بلندپایه در دولت فلسطین روز پنج شنبه گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی در رام لله تأکید کرد که حکومت فلسطین به وزارت امور خارجه امریکا پیام داده که این کمک ها را متوقف کند تا حکومت فلسطین در معرض پیگرد قضایی قرار نگیرد.

او افزود: «نمی خواهیم پول هایی دریافت کنیم که لازم است بابتشان در دادگاه حاضر شویم، ما دنبال چیزی نیستیم، امریکایی ها تصمیمشان را گرفته اند، ما به جنگمان با تروریسم در منطقه ادامه خواهیم داد».

او تأکید کرد که شکایت هایی از سه بانک فعال در اراضی فلسطینی در دادگاه های امریکا وصول شده است.

یک مقام امریکایی نیز به «بی بی سی» گفت که این توقف کمک ها به درخواست فلسطینیان بوده است و افزود که توقف کمک های مالی شامل کرانه باختری و نوار غزه با هم می شود.

با وجود کسری شدید در بودجه حکومت فلسطین، مقامات فلسطینی تأکید دارند که توقف کمک های امریکا تأثیری بر عملکرد دولت و نهادهای امنیتی آن نخواهد نهاد.

این تصمیم امریکا همچنین بسیاری از بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان فلسطینی را متوقف کرده و باعث بیکار شدن صدها فلسطینی شده که در پروژه هایی کار می کردند که امریکا هزینه های آن را می پرداخت.

یک شهروند فلسطینی که به همین علت شغل خود را از دست داده گفت: «کار ما خیلی مهم بود، پروژه های ما نیمه کاره مانده. ما کمک  می کردیم که توانایی های پلیس فلسطین بیشتر شود. این ضربه بزرگی بود».

ایالات متحده از زمان امضای معاهده صلح اوسلو برای ایجاد نیروهای پلیس حرفه ای در فلسطین به مقامات این کشور کمک  می کند.

منبع
بی بی سی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا