اجتماعیاقتصادیسیاسی

جزئیات بیانیه مشترک دیدار نخست وزیران اردن و عراق در گذرگاه مرزی طریبیل

نخست وزیر عراق که به منطقه مرزی مشترک با اردن سفر کرده بود، ضمن دیدار با همتای اردنی خود، بیانیه ای مشترک در خصوص همکاری های همه جانبه دو کشور صادر کردند.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق که برای بازگشایی گذرگاه مرزی طریبیل به نوار مرزی مشترک با اردن سفر کرده بود، با «عمر الرزاز»، همتای اردنی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه مشترک نخست وزیران عراق و اردن، دو کشور در راستای تاکید بر روابط راهبردی و برادرانه بغداد- امان که با سفر متقابل مقامات عالی رتبه دو کشور از جمله «عبدالله دوم»، پادشاه اردن و «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق همراه بود، اردن و عراق فصل تازه ای در همکاری های دوجانبه را آغاز می کنند.

این بیانیه تاکیدی است بر عمق روابط اقتصادی دو کشور که بازخوردهای مثبتی بر رونق اقتصادی و رفاه دو ملت خواهد داشت. همچنین این بیانیه نشانگر این مطلب است که عراق چراغ تمدن بشری بوده و خواهد ماند و به نقش پیشتازانه خود در صدر کشورهای منطقه برای حرکت در مسیر آبادانی و پیشرفت ادامه خواهد داد.

در این دیدار طرف عراقی از همکاری خوب دستگاه‌های ذیربط اردنی در بازگرداندن اشیای عتیقه عراقی که به خارج از مرزهای این کشور قاچاق شده بود، کمال تشکر را کرد.

طرفین در این دیدار در خصوص موارد ذیل، به توافق رسیدند:

در رابطه با بخش حمل و نقل، دولت اردن تصمیم گرفت کالاهای وارداتی عراق از طریق بندر عقبه را به میزان 75 درصد از عوارض گمرگی معاف کند.

در بخش انرژی، با توجه به نیاز طرف عراقی به انرژی برق، توافق شد که اردن با اتصال خطوط برقی خود به بغداد، به این کشور برق صادر کند. همچنین طرفین در خصوص آغاز پژوهش های فنی و تامین سرمایه لازم برای شروع این پروژه طی سه ماه آتی، به توافق رسیدند، انتظار می رود که اردن صادرات برق به عراق را در کمتر از دو سال آغاز کند.

در رابطه با پروژه خط لوله نفت عراق- اردن، توافق شد تا پژوهش‌های لازم برای ساخت این خط لوله هر چه سریع تر آغاز شود، بر این اساس، نفت عراق از بصره به منطقه حدیثه و سپس به بندر عقبه اردن منتقل می شود تا بدین ترتیب عراق سکوهای متنوعی برای صادرات نفت داشته باشد.

اما در خصوص انتقال نفت خام عراق به اردن، طرفین توافق کردند که طرف عراقی با در نظر گرفتن هزینه های حمل و نقل و تفاوت قیمت آن، رورانه 10 هزار بشکه نفت از کرکوک به اردن انتقال داده شود. صادرات نفت عراق به اردن می تواند در افزایش نقل و انتقالات نقش آفرین باشد.

در خصوص بخش اقتصادی، دو کشور بر اساس تصمیم هیئت وزرای عراق در سال 2017 میلادی به توافق رسیدند که کالاهای اردنی از عوارض گمرکی معاف شود. این معافیت تنها محدود به کالاهایی است که در عراق تولید نمی شود تا بدین ترتیب به صنعت بومی این کشور آسیبی وارد نشود.

دو کشور عراق و اردن همچنین در حوزه کشاورزی، پزشکی و تسهیل صدور روادید و نیز ایجاد منطقه صنعتی مشترک توافق کردند.

در پایان این بیانیه مشترک آمده است که برای پیگیری این تصمیمات و تفاهمات، وزرای صنعت دو کشور مامور شدند هر ماه جلسه ای تشکیل دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا