سرخط خبرها

«لاوروف»: تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه به مراحل پایانی رسیده است

وزیر امور خارجه روسیه از نهایی شدن مذاکرات برای تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه خبر داد.

میدل ایست نیوز: «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه خبر داد که تلاش ها برای تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه به مراحل پایانی رسیده است.

به گزارش «العربی الجدید» لاوروف در سخنانی دربرابر دانشجویان روسیه ای در دانشگاه بیشکک، پایتخت قرقیزستان، گفت: «هم زمان با جنگ با تروریسم، روسیه و ترکیه و ایران مسیر سیاسی ای پیش گرفته اند که در چارچوب آن موضوع تدوین قانون اساسی سوریه مطرح شده است. به این منظور کمیته ای در حال تشکیل شدن است که بر اساس دستاوردهای کنفرانس گفت وگوی ملی سوریه که سال گذشته در سوچی برگزار شد دست به تدوین قانون اساسی سوریه بزند. تشکیل این کمیته در مراحل پایانی است».

«یحیی العریضی» سخنگوی رسمی هیئت مذاکره کننده سوریه به «العربی الجدید» گفت که کمیته تدوین قانون اساسی سه ضلع دارد که هر سه ضلع آن آماده است.

او گفت که اختلافات بر سر نام های 6 عضو این کمیته و دقیقا یک سومی مربوط می شود که سازمان ملل متحد باید معرفی کند. و افزود که به نظر می آید این مسائل در حال حل شدن است.

العریضی افزود که موضوع فقط به انتخاب اعضا مربوط نمی شود، بلکه مسائلی مانند ریاست کمیته، سازوکار عمل و تصمیم گیری در آن و نحوه رأی گیری برای تصویب مواد مایه اختلافاتی شده بود.

به گفته العریضی تلاش هایی به خصوص از جانب روسیه برای حل این مسئله در جریان است. به گفته العریضی روسیه روز به روز به اهمیت راه حل سیاسی در سوریه بیشتر واقف می شود و درمی یابد که جز از راه سیاسی نمی تواند مسئله سوریه را فیصله دهد.

او تأکید کرد که حضور نماینده تازه سازمان ملل در امور سوریه، (گیر پدرسون) هم به این موضوع کمک می کند.

در 12 دسامبر گذشته کشورهای حامی طرح آستانه برای صلح در سوریه (ایران، ترکیه، روسیه) نتوانستند درباره تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه به نتیجه ای برسند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا