اجتماعیسرخط خبرها

209 حزب سیاسی در عراق ثبت شده است

اداره احزاب عراق تأکید کرد که 25 حزب در این کشور فقط یک عضو دارد.

میدل ایست نیوز: اداره احزاب و گروه های سیاسی عراق تابع کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق از وجود 25 حزب دارای مجوز خبر داد که نه دفتری دارند نه عضوی نه شورای مرکزی. این دایره این احزاب را احزاب «شخصی» خواند که فقط از یک مؤسس تشکیل می شوند.

دربرابر پنجاه حزب بانفوذ در عراق دفاتر مالی سال گذشته خود را به اداره احزاب ارائه داده اند.

«عبدالله العامری»، مدیر کل اداره احزاب و گروه های سیاسی در کمیساریای عالی انتخابات عراق، تأکید کرد که هم اکنون حدود 209 حزب سیاسی در این اداره ثبت شده است.

او گفت که به موجب قانون احزاب مصوب سال 2015، احزاب موظف اند که مقرهای خود و مسئولان آنها را به این اداره معرفی کنند و افزود که در حال حاضر احزاب عراقی در سرتاسر کشور 1500 مقر دارند.

به گفته العامری قانون احزاب همه حزب ها را ملزم کرد که در پایان هر سال گزارش های مالی خود را در اختیار این اداره قرار دهند و این گزارش ها به دیوان نظارت و پس از بررسی از آنجا به مجلس ارسال می شود.

او افزود که پنجاه حزب شاخص کشور ازجمله حزب الدعوه و مجلس اعلی و حزب کمونیست عراق و جریان حکمت ملی و اکثر حزب اصلی گزارش های مالی خود را تحویل داده اند.

او درباره درآمدهای این احزاب نیز گفت که به موجب قانون دولت کمک هایی به احزاب ارائه می کند، که نحوه توزیع اینگونه است که 20 درصد مبلغ اختصاص داده شده میان احزابی که در مجلس کرسی ندارند و 80 درصد میان احزابی که در مجلس کرسی دارند توزیع می شود.

به گفته العامری در بودجه 2019 عراق مبلغ 58 میلیون دلار برای کمک به احزاب در نظر گرفته شده که نحوه توزیع آن بر اساس تعداد کرسی های پارلمانی آنهاست.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا