اقتصادی

مخالفت عراق با پیشنهاد عربستان برای ایجاد یک سازمان جایگزین اوپک

عربستان پیشنهاد تاسیس سازمان نفتی جدید را به وزیر انرژی روسیه ارائه داده که این امر با مخالفت ایران و دیگر اعضای اوپک مواجه شده است.

میدل ایست نیوز:روزنامه‌ای امریکایی از مخالفت عراق با پیشنهاد عربستان برای تاسیس سازمان جدید نفتی خبر داد.

روزنامه «وال استریت ژورنال» اعلام کرد که روسیه و عراق با پیشنهاد برای تاسیس سازمان جدید نفتی به جای اوپک مخالفت کردند. پیشنهاد تاسیس این سازمان جدید به «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه از سوی ریاض مطرح شده است.

بر اساس گزارش این روزنامه اقتصادی امریکا، نواک گفت: تصمیم این چنینی خارج از چارچوب اختیارات وی قرار دارد و وی این موضوع را به وزیر امور خارجه و دفتر ریاست جمهوری روسیه ارجاع خواهد داد.

این پیشنهاد خواستار تبدیل همکاری‌های گسترده موجود میان سازمان اوپک و روسیه به اتحادیه‌ای نفتی میان دو بلوک است که یکی به رهبری روسیه و دیگری تحت تسلط عربستان فعالیت کند.

به گزارش کانال تلویزیونی “آر تی” روسیه، وزیر انرژی این کشور درباره پیشنهاد عربستان گفت: سازمان نفتی جدیدی تاسیس نخواهد شد.

وی افزود: تاسیس چنین سازمانی منجر به وقوع احتکار بیشتر، بروکراسی و پیچیده تر روند تصمیم گیری می شود.

ریاض که سال گذشته در پی افزایش بهای نفت مورد انتقاد تند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته بود، تلاش می کند از خشم آمریکا به روسیه پناه برده و افزایش بهای نفت را به این کشور نسبت دهد.

روسیه در مقابل به خوبی می داند که تصمیم عربستان به مواضع آمریکا نزدیک خواهد بود لذا مسکو نخواهد توانست از ریاض برای کسب منافع خود بهره بجوید اما علاقه‌مند است از این کشور برای تحقق استراتژی انرژی خود از طریق تسلط بر تصمیمات و رویکردهای اوپک، سوء استفاده کند بدون آنکه این امر هیچ اقتضائات قانونی برای روسیه ایجاد کند زیرا این کشور از درگیری با ایالات متحده آمریکا پرهیز می کند.

اتحادیه پیشنهادی ریاض که مجازا نام اوپک جدید هم بر آن اطلاق می شود از دو گروه تشکیل می‌شود؛ مجموعه کشورهای عضو در اوپک و کشورهای دیگر به رهبری روسیه که مشخصا از ده کشوری تشکیل می‌شود که در کاهش تولید و افزایش بهای نفت پس از سقوط شدید آن با سازمان اوپک همکاری کردند.

به گفته روزنامه وال استریت، ایران و دیگر اعضای اوپک از بیم هژمونی روسیه و عربستان بر بازار نفت، با این پیشنهاد مخالفت کردند.

هدف از پیشنهاد تاسیس اتحادیه نفتی، بازیابی توان مدیریت بهای نفت توسط عربستان در بحبوحه تولید نفت صخره ای آمریکاست که عملا تبدیل به بزرگترین تولید کننده نفت تبدیل شده است و به جای ریاض به مدیریت رویکردهای بازار نفت و بهای آن می پردازد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا