دیدگاهسیاسی

مخمصه ای که بن سلمان پس از کشته شدن «جمال خاشقجی» در آن گرفتار شده است

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در ترکیه، در مخمصه سختی گرفتار شده است که اعدام اعضای جوخه مرگ یا حمایت از آنها، هیچ کدام نمی تواند وی را از پیامدهای این جنایت در امان نگه دارد.

میدل ایست نیوز: «مضاوی الرشید»، استاد دانشگاه و مخالف سرشناس سعودی گفت: «محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان به خاطر مساله کشته شدن«جمال خاشقجی» در کنسولگری کشورش در استانبول، در بن بستی دشوار گرفتار آمده است.

در مقاله ای که به قلم خانم الرشید در سایت« میدل ایست آی» منتشر شده، آمده است: بحرانی که بن سلمان با آن مواجه است، با چگونگی تعامل وی با درخواست داستانی کل عربستان برای مجازات اعدام در حق پنج تن از متهمان این مساله، در ارتباط است.

این استاد دانشگاه در ادامه این سوال را مطرح کرد: آیا این پنج متهم به دست عدالت سپرده خواهند شد و مجازات اعدام در حق آنها، همانطور که دادستان کل درخواست کرده است، اجرا خواهد شد؟یا اینکه بن سلمان به خاطر خوش خدمتی این افراد و اجرای دستورات وی، آنها را مورد حمایت قرار خواهد داد؟ در هر دو صورت ولی عهد عربستان از پیامدهای تصمیم خود، در امان نخواهد بود.

طبق مقاله ای که در وبگاه خبری عربی 21 آمده است، خانم مضاوی در ادامه مقاله خود افزود: کشته شدن خاشقجی و اعدام پنج تن از نزدیکان بن سلمان دو موضوع جداگانه است. چه بسا این افراد احتمال می دادند بابت خلاص کردن بن سلمان از دست این روزنامه نگار مزاحم، مدال و جایزه ای دریافت خواهند کرد.
وی در پایان گفت: محمد بن سلمان در این روزها، خود را در میان مخمصمه ای می بیند که به به خاطر این جنایت بین المللی که آن را تایید کرده و نهادهای وابسته به دولت آن را اجرایی کردند، تمام تلاش هایش در عرصه روابط عمومی نقش بر آب می شود.
در ادامه متن کامل این مقاله تقدیم خوانندگان ارجمند می شود:

راهبرد برون رفت از این مخمصه

بیانیه دادستان کل عربستان مبنی بر حکم اعدام پنج تن از جوخه مرگی که برای کشتن خاشقجی فرستاده شده بود و در ادامه بیانیه وزرات خزانه داری آمریکا در اعمال تحریم علیه افراد کلیدی درگیر این پرونده، هر دو به نوعی استراتژی برون رفت از این بحران را برای ولی عهد عربستان، که ارتباط بسیار نزدیکی با این جنایت داشت، فراهم کرد. اما برون رفت از ورطه، به این سادگی که وی خیال می کند، نخواهد بود.

در آغاز در کنفرانس خبری که« شلعان بن راجح الشلعان»، معاون دادستان کل عربستان ترتیب داده بود و در آن بیانیه مهمی در خصوص نتایج تحقیقات صورت گرفته، ارائه داده و اعلام کرده بود: فردی که دستور قتل این روزنامه نگار سعودی را صادر کرده است، شخص« سرهنگ احمد العسیری» رئیس گروه مذاکره کننده بوده است که برای متقاعد ساختن خاشقجی جهت بازگشت به عربستان از تبعید خودخواسته اش به ترکیه اعزام شده بود.

در این کنفرانس خبری اسامی این گروه به اصطلاح مذاکره کننده را که برای مجاب کردن خاشقجی جهت بازگشت به عربستان به استانبول رفته بودند، را ذکر کرد. در میان این گروه، افرادی با آمادگی کامل حضور داشتند که در صورت مقاومت خاشقجی و نیاز به استفاده از زور به وی آمپول تزریق کنند و همه نشانه ها و سرنخ های موجود را پاک کرده و جسد وی را سر به نیست کنند.

در همین راستا دادستان کل عربستان حکم اعدام پنج تن از این گروه را که به جرم خود اعتراف کرده اند، صادر کرده است.

بیانیه ای که دادستان کل آن را خواند، مانند فیلم ترسناکی بود که بازیگران آن در نهایت خشونت و قساوت این فیلم را بازی کردند و همچنان این فیلم پایانی نامشخص دارد.

پیام های نگران کننده

در حال حاضر، محمد بن سلمان در مخمصمه سختی گرفتار شده است، آیا این پنج متهم را به دست عدالت خواهد سپرد و مجازات اعدام آنها را، همانطور که دادستان کل درخواست کرده است، اجرا خواهد کرد؟یا اینکه بن سلمان به خاطر خوش خدمتی این افراد و اجرای دستورات وی، آنها را مورد حمایت قرار خواهد داد؟ در هر دو صورت ولی عهد عربستان از پیامدهای تصمیم خود، در امان نخواهد بود حتی اگر بن سلمان این قاتلان را اعدام کند، مردم این رفتار وی را فراموش نخواهند کرد.

شاید اعدام این پنج نفر، او را در حال حاضر از این ورطه نجات دهد اما این اقدام، پیامی نگران کننده به طرفداران و مجریان اوامر وی به ویژه عناصر امنیتی و جوخه های مرگ موجود در دستگاه اطلاعاتی این کشور، مخابره خواهد کرد .
کشته شدن خاشقجی و اعدام پنج تن از نزدیکان بن سلمان دو موضوع جداگانه است. چه بسا این افراد احتمال می دادند بابت خلاص کردن بن سلمان از دست این روزنامه نگار مزاحم، مدال و جایزه ای دریافت خواهند کرد و هیچ وقت گمان نمی کردند که به خاطر این کار به اعدام محکوم خواهند شد.

پس از حکم دادستانی عربستان،«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تحریم ها، گام مهمی در پاسخ به قتل خاشقجی است و در ادامه متعهد شد اقدامات لازم برای روشن شدن ابعاد این مساله از طریق مشورت و رایزنی با کنگره و همکاری ها برای مجازات عاملان این جنایت ادامه خواهد داشت.

پمپئو در ادامه با استقبال از اقدامات و تصمیمات دادستان کل عربستان، افزود:دولت آمریکا این استراتژی را برای برون رفت از این بحران به گونه ای که تضمین کننده باقی ماندن بن سلمان در قدرت باشد، تایید می کند. هرچند دستان بن سلمان به خاطر این جنایت آغشته به خون باشد.

سوال کلیدی

به نظر می رسد این دو بیانیه در راستای منحرف کردن افکار عمومی از این سوال کلیدی مطرح شده است؛ چرا محمد بن سلمان یا عناصر تحت فرمان وی، تا حد ربایش و کشتن مخالفان در خارج از مرزهای کشور پیش می روند؟

تصمیم به قتل این روزنامه نگار منتقد سعودی، تصیمی به غایت خطرناک بود، این تصمیم به اندازه ای حائز اهمیت است که باید نظام سعودی و به ویژه شخص بن سلمان بابت آن بازخواست شوند. در یکی از فایل های صوتی که به بیرون درز کرده است «ماهر عبدالعزیز مطرب» یکی از عناصر تشکیل دهنده جوخه مرگ به یکی از معاونان ولی عهد پس از یکسره کردن کار خاشقجی می گوید به «به رئیست بگو کار تموم شد»

با وجود این که جهان و مخصوصا خانواده جمال خاشقجی هیچگاه شاهد تحقیق مستقلی نخواهد بود که تحت نظر سازمان ملل انجام بگیرد، اما این جنایت همواره همچون کابوسی نظام عربستان را آزار خواهد داد.

مطمئنا اعدام قاتلان یا حمایت از آنها، منجر به فراموش شدن این مساله نخواهد شد و بن سلمان هم اکنون به خاطر این جنایت بین المللی تمام تلاش های خود در عرصه روابط عمومی را نقش بر آب می بیند و حتی پس از صدور بیانیه دادستان کل عربستان یا بیانیه دولت آمریکا، گمان نمی کند چیزی تغییر کند.

چه بسا پدر بن سلمان یعنی ملک سلمان بتواند با تاکید بر این مطلب که اختیار همه چیز هنوز در دستان وی است، کمی از شدت و حدت تنش ها بکاهد اما تا ابد قادر نیست فرزندش را مورد حمایت قرار دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا