سیاسی

نشست ورشو، مسابقه اعراب برای عادی سازی روابط با اسرائیل

با برگزاری نشست ورشو روشن شد که هدف اصلی از این نشست مباهات اسرائیل به مسابقه کشورهای عربی برای عادی سازی روابط بوده است.

میدل ایست نیوز: با برگزاری نشست «صلح و امنیت در خاورمیانه» در پایتخت لهستان روشن شد که هدف اصلی از این نشست عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و مباهات اسرائیل به مسابقه میان کشورهای عربی برای این عادی سازی بوده است.

اولین نمود این وضعیت نشستن «خالد الیمانی» وزیر امور خارجه دولت عبدربه منصور هادی (یمن) در کنار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل بود. الیمانی در آغاز سخنرانی نتانیاهو در این نشست، وقت معلوم شد که بلندگویش درست کار نمی کند، بلندگوی خود را در اختیار نخست وزیر اسرائیل گذاشت.

از سوی دیگر، «عبدالل بن زاید» وزیر امور خارجه امارات از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» گفت و «خالد بن احمد» وزیر امور خارجه بحرین تأکید کرد که «رویارویی با تهدید ایران از مسئله فلسطین مهم تر است».

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در ویدیویی غیر رسمی که از این نشست منتشر شده، وزیر امور خارجه امارات در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات نظامی اسرائیل در سوریه علیه نیروهای ایران و حزب الله، گفت: «هر کشوری وقتی با تهدید کشور دیگر روبه رو می شود حق دفاع از خودش را دارد».

یک فعال رسانه ای اسرائیلی نیز ویدئوی دیگری از وزیر امور خارجه بحرین منتشر کرد که در آن می گوید برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل «در زمان مناسب انجام خواهد شد» و می افزاید که «تهدید ایران خطرناک تر و مهم تر از مسئله فلسطین است».

از سوی دیگر «حمد بن جاسم آل ثانی» نخست وزیر سابق قطر نشست ورشو را مجلس عروسی خواند. او با انتشار توئیتی نوشت که این نشست طوری بود که انگار قبلا خواستگاری انجام شده و حالا شاهد مجلس عروسی با حضور شاهدان و ساقدوش ها هستیم. او تأکید کرد که مخالفتی با عادی سازی روابط با اسرائیل ندارد، «اما این عادی سازی باید در سطحی برابر و نه از حساب حقوق ملت فلسطین باشد».

نتانیاهو پیش از سفر به ورشو، به خبرنگاران گفته بود که این نشست «تاریخ ساز و نقطه عطف» خواهد بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا