سیاسی

گمانه زنی ها درباره کمرنگ شدن حضور «مقتدی صدر» در رسانه ها

مقتدی صدر بیش از پنجاه روز است که در رسانه ها ظاهر نشده و موضعی نگرفته است.

میدل ایست نیوز:: «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در عراق پس از دوره ای فعالیت و حضور چشمگیر از ماه مه سال گذشته میلادی فعالیت های خود را محدود کرده و کمتر موضعی گرفته است.

او حدود 50 روز است که نه در رسانه ها و نه در شبکه های اجتماعی وابسته به وی هیچ اظهار نظری نکرده است. هرچند یکی از سران ائتلاف «سائرون» وابسته به صدر تأکید کرده که «اگر دولت از مسیر درست خارج شود صدر در وارد عمل شدن تردید نخواهد کرد».

با آغاز انتخاب وزرا در کابینه «عادل عبدالمهدی» فعالیت های صدر در شبکه های اجتماعی کم و کمتر شد تا اینکه کاملاً متوقف شد.

چند منبع نزدیک به صدر به «ایندیپندنت عربی» گفت: «صدر به آنچه از توئیت هایش و حضور رسانه ای خود منظور داشته رسیده است، برای همین موقتاً سکوت پیشه کرده و به زیر نظر گرفتن صحنه سیاسی کشور بسنده کرده است».

این منابع تأکید کرده اند «صدر در پی واگذاری نخست وزیری به یک فرد مستقل و جلوگیری از واگذاری وزارت کشور به فالح الفیاض بود و هردوی این اهداف وی تحقق یافته است».

به گفته این منابع این دو هدف «نگاه صدر به مسائل مرحله آینده سیاسی عراق را خلاصه می کند».

دستیابی «عادل عبدالمهدی» به نخست وزیری در عراق یک غافلگیری سیاسی برای همگان بود. در زمانی که همه فکر می کردند یک چهره دست نشانده ایران در عراق به قدرت خواهد رسید، یک چهره مستقل باسابقه به نخست وزیری رسید.

منابع نزدیک به صدر تأکید می کنند که در واگذاری نخست وزیری به عبدالمهدی و نیز انتخاب شخصیت های مستقل برای وزارتخانه های مهم دولت صدر و برخی نیروهای سیاسی همنوا با وی نقش اصلی را داشتند.

این منابع می افزایند که صدر اکنون خیالش راحت شده که وزارت کشور نیز به فالح الفیاض واگذار نخواهد شد.

«رائد فهمی»، نماینده مجلس عراق از ائتلاف سائرون، وابسته به صدر، تأکید می کند که صدر با توئیت های خود دیدگاهش درباره دولت جدید و برنامه آن را مشخص کرد و اکنون کنار نشسته و عملکرد دولت را زیر نظر دارد و اگر انحرافی از مسیر دید قطعا وارد عمل خواهد شد.

اما «سرمد الطائی» روزنامه نگاری عراقی معتقد است که علت کمرنگ شدن حضور صدر در رسانه ها اختلاف نظر او با عادل عبدالمهدی درباره نحوه عملکرد دولت است. به نظر الطائی، عبدالمهدی با تجربه سیاسی خود سیاستی گام  به گام و آهسته را پیش گرفته اما صدر در پی اقدامات انقلابی و زیر و رو کردن سریع معادلات سیاسی و شدت عمل دربرابر نیروهای وابسته به «حزب الدعوه» است.

منبع
ایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا