اقتصادیسرخط خبرها

انگلستان خواستار لغو ممنوعیت فروش سلاح به عربستان توسط آلمان شد

ممنوعیت فروش سلاح به عربستان ازسوی آلمان، باعث اختلال در فروش بسیاری محصولات نظامی تولید مشترک شده است.

میدل ایست نیوز: روزنامه آلمانی «در اشپیگل» طی گزارشی خبر داد که «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه بریتانیا از همتای آلمانی اش «هایکو ماس» خواسته که ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کند.

بر اساس این گزارش، هانت تأکید کرده که در صورت ادامه یافتن این ممنوعیت از جانب آلمان شرکت های بریتانیایی نمی توانند به تعهدات خود در قراردادهای فروش سلاح به عربستان از جمله فروش هواپیماهای تایفون و تورنادو عمل کنند.

برلین در نوامبر گذشته در پی رسوایی قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و نیز به علت جنگ یمن فروش سلاح به ریاض را ممنوع کرد.

این ممنوعیت شامل قراردادهایی که از قبل بسته شده نمی شود اما دولت آلمان از تولیدکنندگان سلاح خواسته که در شرایط کنونی به عربستان سلاحی تحویل ندهند.

بخشی از این قراردادها به هواپیماهای تورنادو مربوط می شود که تولید مشترک بریتانیا و آلمان و ایتالیاست.

یک مقام بلندپایه در شرکت ایرباس هفته گذشته اعلام کرد که توقف صادرات سلاح از آلمان به عربستان باعث شده که بریتانیا نتواند 48 هواپیمای جنگی تایفون به ارزش 10 میلیارد پوند و نیز برخی محصولات دیگر مانند هواپیمای باری نظامی آی 400 ام را به عربستان تحویل دهد.

یک دیپلمات اروپایی نیز تأکید کرد که آلمان نمی تواند با اینگونه اقدامات یکجانبه بخشی از صنایع دفاعی اروپا بماند.

تصمیم آلمان برای ممنوعیت فروش سلاح به عربستان، باعث اختلال در فروش بسیاری سلاح هایی می شود که به صورت مشترک میان این کشور و دیگر کشورهای دیگر اروپایی تولید می شود.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا