سیاسی

کنفرانس سران اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب، حضور گسترده، انتظارات اندک

این کنفرانس در حالی برگزار می شود که اختلافات داخلی هم در اتحادیه عرب و هم در اتحادیه اروپا شدید است.

میدل ایست نیوز: مصر فردا (یکشنبه) میزبان اولین کنفرانس سران اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا خواهد بود.

برگزاری این نشست در شرایطی است که هم در جهان عرب و هم در اروپا با بیرون رفتن انگلستان از اتحادیه اروپا اختلافات داخلی کم نیست.

این کنفرانس که به مدت دو روز در شرم الشیخ برگزار خواهد شد عزیمتگاه همکاری های اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا درباره اولویت های استراتژیک مشترک به خصوص در آنچه به امور پناهندگان و مهاجرت و امنیت و تغییرات اقلیمی مربوط می شود خواهد بود.

همچنین انتظار می رود که مسئله فلسطین و نزاع های جاری در لیبی و سوریه و یمن نیز در این نشست بررسی شود.

اما در مرحله تدارک مقدمات برای این کنفرانس که چهارم فوریه در بروکسل در سطح وزرای امور خارجه برگزار شد اختلافات بر سر دستور جلسه و بیانیه پایانی باعث شد که انتظارات از اینکه این کنفرانس به نتایج عملی بینجامد پایین بیاید.

یک مقام بلندپایه در اتحادیه اروپا به «رویترز» گفت: «در هیچ یک از این مسائل با اتحادیه عرب توافق نداریم… اما روابط ما فضا را برای گفت وگو و رسیدن به روابط مشترک فراهم می کند. به هر حال اینها همه مسائل ما و آنهاست».

قرار است 20 کشور اروپایی در سطح سران در این کنفرانس شرکت کننده که از جمله آنها «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا هستند.

بسیاری از سران اروپایی وقتی اعلام حضور کردند که روشن شد «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در آن حضور نخواهند داشت.

احتمالا هیئت عربستانی شرکت کننده در این کنفرانس به ریاست پادشاه این کشور، «ملک سلمان بن عبدالعزیز» باشد.

مقامات اروپایی بر اهمیت ارتباطی درازدامن تر با همسایگان جنوبی خود تأکید می کنند. یک مقام دولت آلمان به «رویترز» گفت که اتحادیه اروپا در پی نشان دادن توانایی خود در بازی کردن نقشی بزرگ تر در عرصه جهانی است.

این منبع گفت که هدف از این کنفرانس آغاز کردن گفت وگو با دیگر نقاط جهان است. اتحادیه اروپا می خواهد که دربرابر نفوذ روزافزون روسیه و چین در این مناطق وارد عمل شود.

اما موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بی تردید بر این کنفرانس سایه افکنده است. در طرف عربی نیز اختلافات آشکار است. قطر اعلام کرد که دعوت برای حضور در این کنفرانس را از طریق دفتر حافظ منافع مصر در سفارت یونان در دوحه دریافت کرده است.

یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه قطر گفت که سیاست قطر در اینگونه مواردِ غیر حرفه ای، نادیده گرفتن امور جزئی است، برای همین قطر در کنفرانس شرکت خواهد کرد.

درباره میزبانی مصر در این نشست نیز چند دیپلمات غربی تأکید کرده اند که این امتیاز پاداش اروپا به مصر بابت بستن راه های عبور پناهجویان از سواحل شمالی این کشور در سال 2015 است.

«عمرو موسی» دبیر کل سابق اتحادیه عرب نیز تأکید کرد که کشورهای عربی نیازمند تأکید بر منافع خود هستند. «اگر طرف عربی خودش را ضعیف کند، اروپا برنامه هایش را تحمیل خواهد کرد، باید اعراب تأکید کنند که آنها هم منافعی دارند و باید محور مذاکرات منافع مشترک باشد».

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا