سیاسی

نوری مالکی: عراق به مستشاران و نیروهای آموزشی امریکایی نیاز دارد/مشکلی برای دیدار با مقتدی صدر ندارم

دبیر کل حزب الدعوه تأکید کرد که عراق به مستشاران و نیروهای آموزشی امریکایی نیاز دارد.

میدل ایست نیوز «نوری مالکی» دبیر کل حزب الدعوه و نخست وزیر اسبق عراق، گفت که ثبات عراق جدا از ثبات دیگر کشورهای منطقه نیست و خواستار کمک همگان به دولت برای تکمیل کابینه شد.

او در مصاحبه با شبکه عراقی «العهد» از نشست ورشو به عنوان «نکبت» یاد کرد و افزود که دولت عراق حاضر به شرکت در این نشست نشد و خبر داد که در دوران نخست وزیری اش وزیر امور خارجه یک کشور عربی به وی پیشنهاد پیوستن به یک منظومه اقتصادی را داده که اسرائیل هم در آن حضور داشته و او این پیشنهاد را رد کرده است.

مالکی در این مصاحبه به حضور نیروهای امریکایی در عراق پرداخت و مدعی شد که در دولت وی «حتی یک سرباز امریکایی» وارد عراق نشد و افزود که امریکایی ها در آغاز کار نمی خواستند به عراق در جنگ با داعش کمک کنند و حتی حاضر نشدند که برای زدن تروریست ها در منطقه صحرایی به عراق هواپیما بدهند.

او افزود که مواضع امریکا درقبال عراق پیش از ورود داعش علامت سؤال هایی را مطرح می کند.

پیش از این میان نوری مالکی و حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق، درباره اینکه کدام یک از آنها از نیروهای امریکایی برای ورود به عراق دعوت کرده بودند بحث هایی درگرفته بود.

نوری مالکی افزود که امریکایی ها در زمان نخست وزیری اش به وی گفته اند که به درخواست عراق وارد این کشور و جنگ با داعش می شوند اما «هرگز نگفتند که این درخواست ازجانب چه کسی بود».

او نسبت به تکرار مواضع سال 2014، پیش از خروج نیروهای امریکایی از عراق به دستور «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق امریکا ابراز نگرانی کرد و افزود که واقعیت آن است که عراق به مستشاران و نیروهای آموزشی نظامی امریکایی نیاز دارد.

مالکی تأکید کرد که عراق هیچ نیازی به نیروهای رزمی امریکایی ندارد.

نخست وزیر اسبق عراق درباره اوضاع سیاسی کشور نیز اظهار نظر کرد و عدم تکمیل کابینه را علامت خوبی ندانست و از همه خواست که برای حل این مسئله دست در دست هم دهند.

او با اشاره به نشست ها و دیدارهای سران ائتلاف های فتح، به ریاست «هادی العامری» و سائرون، وابسته به «مقتدی صدر» گفت که این نشست ها به ائتلاف فتح مربوط می شود و نه ائتلاف «بناء».

ائتلاف «بناء» فراکسیون فراگیر متشکل از چند گروه سیاسی از جمله ائتلاف دولت قانون، به ریاست نوری مالکی، است.

نوری مالکی تأکید کرد که «فالح الفیاض» همچنان نامزد ائتلاف «بناء» برای وزارت کشور است و اگر توافقی بر تغییر او صورت گرفته باشد، مالکی بخشی از این توافق نیست.

پافشاری ائتلاف بناء بر نامزد فالح الفیاض برای وزارت کشور و مخالف ائتلاف «اصلاح و سازندگی» با این انتخاب از عوامل اصلی تکمیل نشدن کابینه عادل عبدالمهدی بوده است.

دبیر کل حزب الدعوه تأکید کرد که هیچ مشکلی با دیدار با مقتدی صدر ندارد و «هر کسی یک وجب به سمت ما بیاید ما یک متر به سمت او می رویم، چه مقتدی صدر باشد چه هر کسی دیگری».

منبع
العهد نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا