سیاسی

توضیحات «جارد کوشنر» درباره «معامله قرن»

«کوشنر» تأکید کرد که این طرح آثار اقتصادی گسترده برای همه منطقه خواهد داشت.

میدل ایست نیوز: «جارد کوشنر»، مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا، در گفت وگو با شبکه «اسکای نیوز عربی» اصلی ترین خطوط طرح امریکایی برای صلح در اراضی فلسطینی، موسوم به «معامله قرن» را فاش کرد.

او در این مصاحبه که دوشنبه شب انجام شد تأکید کرد که محرمانه نگه داشتن بسیاری از جزئیات این طرح اهمیت بسیاری دارد و گفت که تجربه های سابق نشان می داد که برخی جزئیات پیش از آنکه کاملا پخته شود به رسانه ها درز می کرد و سیاستمداران را به فرار از طرح وا می داشت.

کوشنر تأکید کرد که وضعیتی که مذاکرات درباره آن است در 25 سال گذشته تغییر چندانی نکرده و تلاش وی و همکارانش «صورت بندی راه حل های واقع بینانه و عادلانه برای این مسائل در سال 2019 بوده که به مردم اجازه می دهد زندگی بهتری داشته باشند».

به گفته کوشنر این طرح بر چهار اصل کلی بنا شده که عبارت است از آزادی مردم در فرصت ها و عقاید و عبادت هاشان و احترام به کرامت انسانی و در نهایت امنیت.

او ابراز امیدواری کرد که این طرح بتواند نگاه تازه ای برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل باشد و تأکید کرد که همه تلاش خود را برای طراحی نقشه ای با جزئیات بسیار که اختلافات سابق را کنار گذارد به کار گرفته است.

داماد رئیس جمهور امریکا در پاسخ به این سؤال که چرا طرح های پیشین به موفقیت نرسید گفت: «ما نتوانستیم دو ملت را راضی به عقب نشینی و پایین سقف مطالباتشان کنیم، ما با اینکه به بسیاری از مسائل پرداختیم اما از آنچه مانع می شود که ملت فلسطین از همه امکانات خود استفاده کند و آنچه اسرائیل را از ادغام شدن کامل در مناسبات منطقه باز می دارد غافل بودیم».

او گفت که اگر به منطقه نگاه کنیم فرصت های بسیاری را در کنار تهدیدهای بسیاری می بینیم.

کوشنر این طرح را دارای آثار اقتصادی گسترده نه فقط برای فلسطینی ها و اسرائیلی ها که نیز برای اردن و مصر و لبنان و سرتاسر منطقه دانست.

وی افزود: «بخش سیاسی این طرح بسیار مفصل است و بر ترسیم مرزها و رسیدن به وضعیت نهایی تمرکز شده، اما هدف از حل مسئله مرزها برداشتن آنهاست و تحقق صلح بدون وحشت است که در آن انسان ها و کالاها آزادانه قابلیت انتقال داشته باشند و این فرصت های بسیاری پیش رو می نهد».

مشاور رئیس جمهور امریکا این طرح را دارای دو بال سیاسی و اقتصادی دانست و تأکید کرد که کاهش تنش میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها باعث افزایش فرصت های اقتصادی می شود.

او درباره موقعیت جغرافیایی فلسطین نیز گفت که الان نوار غزه از کرانه باختری جداست «اما ما دوست داریم آنها را متحد و تحت رهبری واحدی ببینیم که به ملت فلسطین اجازه دهد زندگی مطلوب خود را داشته باشد».

کوشنر ایران را «بزرگ ترین عامل بی ثباتی در منطقه» و افزود که ایران از گروه های به گفته وی «تروریستی» حمایت می کند و فضای پرتنشی می سازد که باعث افزایش شمار پناهجویان و کاهش فرصت های اقتصادی می شود.

کوشنر سفری به پنج کشور منطقه برای بررسی این طرح را در روزهای آینده آغاز می کند.

منبع
اسکای نیوز عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا