سیاسی

1500 ستیزه جوی داعش به دولت عراق تحویل داده می شوند

عراق از بیم آزادسازی این تروریست ها توسط امریکا، ترجیح می دهد آنها را تحویل بگیرد و محاکمه کند.

میدل ایست نیوز: در حالی که کشورهای اروپایی حاضر نیستند شهروندان داعشی خود را تحویل بگیرند، به نظر می آید که عراق حاضر شده بخش قابل توجهی از این نیروها را تحویل بگیرد تا بتواند آنها را در خاک عراق محاکمه کند.

پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا تهدید کرده بود که درصورتی که داعشی های اروپایی افتاده به چنگ «نیروهای دموکراتیک سوریه» از جانب اتحادیه اروپا تحویل گرفته نشوند، آنها را آزاد خواهد کرد، موضوعی که باعث نگرانی عراق شده و ترجیح داده با تحویل گرفتن بخشی از آنها محاکمه شان کند.

دولت عراق تاکنون درباره تروریست های زندانی و نیز خانواده های آنها که از منطقه باغوز خراج شده اند هیچ موضع رسمی نگرفته است، جز اینکه «عادل عبدالمهدی» هفته گذشته اعلام کرد که دولتش مسائل جاری در سوریه را به دقت زیر نظر دارد.

یک منبع آگاه امنیتی که نخواسته نامش فاش شود به روزنامه المدی، چاپ بغداد، گفت که تاکنون عراق دو دسته از این تروریست ها را از نیروهای دموکراتیک سوریه تحویل گرفته که دسته اول 230 تروریست و دسته دوم 150 تروریست از اهالی استان های انبار و صلاح الدین و دیالی و کرکوک و نینوا بوده اند.

این منبع تأکید کرد که شمار باقی مانده که بغداد در روزهای آینده تحویل خواهد گرفت حدود هزار داعشی خواهد بود.

در مدت گذشته نزاع لفظی میان امریکا و اروپا درباره سرنوشت تروریست های داعشی که شهروند اروپا هستند درگرفت. وزارت امور خارجه آلمان اخیرا اعلام کرد که عراق اخیرا برای تحویل گرفتن برخی از نظامیان داعشی با هویت آلمانی و محاکمه آنها توجه نشان داده است، به لحاظ اصولی هر کس که شهروند آلمان و متهم به همکاری با داعش است می تواند به میهن خود برگردد».

البته این بازگشت ازنظر وزارت امور خارجه آلمان «مشروط به صدور مجوز دیدار کارکنان سفارت آلمان با آنها در بازداشت گاه هایشان است».

اما در سوریه، «دولت آلمان امکان تضمین لوازم قانونی و کنسولی برای این شهروندان آلمانی را ندارد».

آلمان پیشتر اعلام کرده بود که 1050 شهروند این کشور برای پیوستن به تروریست های داعش به سوریه و عراق سفر کرده اند که تاکنون یک سوم آنها به آلمان بازگشته اند.

وزیر دادگستری فرانسه نیز پیش از این اعلام کرد که فرانسه دست به هیچ اقدامی دربرابر اظهارات دونالد ترامپ نخواهد زد و درباره بازگشت تروریست ها به فرانسه گفت که هرمورد باید جداگانه بررسی شود.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز پیشتر اعلام کرده بود که سیاست فرانسه آن است که این نظامیان داعش را در خاک خود نپذیرد.

در میانه این اختلافات، به نظر می آید کشوری که بیش از هر کشور دیگر از آزادسازی بی ضابطه تروریست های داعش ازسوی امریکا آسیب خواهد دید عراق است، چون هم به بازداشت گاه های موجود در سوریه نزدیکی جغرافیایی دارد و هم بسیاری از این تروریست ها در سال های گذشته در عراق بوده اند.

«عباس صروط» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عراق تأکید کرد که بر اساس اظهارات مقامات امریکایی هر کشوری باید شهروندان خود را تحویل بگیرد و اگر کشورها این کار نکنند خوب است که عراق همه آنها را محاکمه کند، به خصوص که فعالیت های جنایتکارانه آنها در خاک عراق بوده است.

اما بازداشت این تعداد تروریست در زندان های عراق در کنار حدود 508 داعشی دیگر که هم اکنون در زندان به سر می برند باعث نگرانی مردم از احتمال تکرار اتفاقاتی شود که در سال 2003 رخ داد.

در سال 2003، حدود هزار تروریست محکوم به زندان و اعدام، از جمله «ابوبکر البغدادی» از زندان های ابوغریب و تاجی در عراق فرار کردند و توانستند مدت کوتاهی بعد از آن گروه داعش را سازماندهی کنند.

مقام آگاه امنیتی تأکید کرد که بیش از 2 هزار خانواده عراقی که بستگان تروریست های داعش اند به زودی به عراق تحویل داده خواهند شد. این خانواده ها اکنون در اردوگاه های پناهندگان به سر می برند.

هفته گذشته ستاد فرماندهی عملیات عراق اعلام کرد که تحویل گرفتن شهروندان عراقی عضو داعش زیر نظر این ستاد انجام می شود.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا