سیاسی

سفر بی دستاورد «کوشنر» به منطقه

«رویترز» خبر داد که سفر «کوشنر» به منطقه دستاورد چندانی نداشته است.

میدل ایست نیوز: «جارد کوشنر» مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا در امور خاورمیانه در این هفته با مقامات چند کشور خلیج که متحد امریکا هستند دیدار کرد تا جزئیاتی از طرح امریکا برای صلح میان فلسطینیان و اسرائیل موسوم به «معامله قرن» را با آنان در میان بگذارد، اما منابع خبر داده اند که دیدارهای کوشنر چندان برای وی رضایت بخش نبوده است.

دو منبع مطلع در کشورهای خلیج به «رویترز» گفته اند که این سفر کوشنر دستاورد بیشتری از سفر سابق وی در ماه ژوئن نداشته و وی در این طرح خود به جای اصل زمین دربرابر صلح که بسیار مورد توجه اعراب است بر پیشنهادهای اقتصادی تمرکز کرده است.

کوشنر که داماد دونالد ترامپ است در سفر خود با سران امارات و بحرین و عمان و عربستان دیدار کرد و روز چهارشنبه وارد ترکیه شد و با «رجب طیب اردوغان» دیدار کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که کوشنر روز سه شنبه در دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان درباره «افزایش همکاری های» دو کشور و تلاش ها برای صلح در خاورمیانه با وی گفت وگو کرد.

یک منبع که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که در پیشنهادی که کوشنر مطرح کرده خواسته های کشورهای عربی که پیشتر در اتحادیه عرب تصویب شده و به قدس و حق بازگشت پناهجویان و شهرک های اسرائیلی در زمین های اشغال شده مربوط می شود هیچ توجهی نشده است.

طرح صلح عربی که در سال 2002 توسط عربستان سعودی مطرح و در اتحادیه عرب تصویب شد شامل به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی همه کشورهای عربی دربرابر توافق اسرائیل با فلسطینیان برای برپایی دولت مستقل و عقب نشینی از زمین های 1967 بود.

این منبع تأکید کرد که کوشنر که تجربه دیپلکاتیک و سیاسی چندانی ندارد در پی آن بوده که اول توافق را جا بیندازد و بحث بر سر جزئیات را به بعد موکول کند.

به گفته این منبع، در طرح کوشنر «مشارکت اقتصادی گسترده کشورهای خلیج» در نظر گرفته شده است.

یک منبع دیگر نیز به «رویترز» گفت که امریکایی ها هنوز در مرحله طرح ایده و سناریوهای گوناگون هستند و به نظر نمی آید که این طرح برای خودشان هم نهایی شده باشد.

او افزود که خود امریکایی ها می  دانند که رخی مسائل مربوط به وضعیت نهایی برای متحدانشان در منطقه و نیز برای فلسطین پذیرفتنی نخواهد بود.

کوشنر روز دوشنبه در مصاحبه ای تأکید کرد که در این طرح معاهدات سابق مانند معاهده اوسلو درنظر گرفته شده است.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا