دیدگاه

آیا امریکا در حال شکل‌دهی نسخه دیگری از داعش در عراق است؟

ایالات متحده امریکا در تلاش است تا عناصر افراطی‌تر وابسته به گروه تروریستی داعش را از سوریه به عراق منتقل کرده و نسخه دیگری از این گروه تروریستی را در این کشور تشکیل دهد.

میدل ایست نیوز:«نور ایوب»، نویسنده لبنانی در یادداشتی که در روزنامه الاخبار چاپ شده است به بررسی نقش ایالات متحده امریکا در عملیات نقل و انتقال عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش از سوریه به پایگاه هوایی عین الاسد عراق و امکان شکل‌دهی نسخه دیگری از داعش، پرداخته است که در ادامه تقدیم حضور خوانندگان ارجمند می شود:

عملیات نقل و انتقال افراد مسلح گروه تروریستی داعش از شرق سوریه به غرب عراق همچنان ادامه دارد. گزارش‌های دولت عراق درمورد جزئیات نقل و انتقال این عناصر تروریستی با آنچه به لحاظ میدانی در حال روی دادن است، اختلاف دارد اما نقطه اشتراک در این است که هر دو بر نقش واشنگتن در نگه‌داری شماری از عناصر افراطی‌تر گروه‌های تروریستی برای امکان بکارگیری مجدد این عناصر، متفق القول هستند.

منبع بلندپایه دولتی در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد:«واشنگتن از فرار شماری از ستیزه جویان داعشی که تابعیت عراقی دارند و توسط نیروهای دمکراتیک سوریه(قسد) تحت بازداشت بودند، ابراز نگرانی کرده و از دولت عراق خواسته است تا هر چه زودتر این افراد فراری را به امریکا تحویل دهد.»

این منبع عراقی در ادامه افزود:«اقدامات لازم برای تسلیم این افراد طی چندین مرحله، ادامه دارد. نیروهای قسد در پی خلاص شدن از شر این افراد از طریق آزادسازی یا تسلیم آنها به کشور متقاضی هستند اما امریکایی ها معتقدند که این افراد برای امنیت عراق خطرناک هستند و خواستار تحویل آنها شده اند. شمار این عناصر تروریستی نزدیک به 500 پیکارجوست.»

این منبع که لحن دیپلماتیک خود را حین گفت‌وگو حفظ کرد، در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد افرادی که از سوریه به عراق منتقل می شوند، در زندان، هسته اولیه پروژه شماره 2 داعش را شکل دهند؟ درست همانطور که در زمان اشغالگری امریکا در عراق، هسته نخستین داعش به رهبری «ابوبکر البغدادی» در زندان بوکا تاسیس شد.

به گفته منبع مذکور، موضوعی که احتمال وقوع این سناریو را تقویت می کند، اقدام دولت عراق در این دست و آن دست کردن اجرای احکام اعدام این افراد به دلایل داخلی، منطقه‌ای و بین المللی است یا اینکه بعدها این احتمال وجود دارد که دولت به دلایل نامعلوم این عناصر بازداشتی را آزاد کند.

موضوع جالب توجه تر این است که امریکایی ها فقط آمار این تعداد از افراد مسلح را به اطلاع بغداد رسانده اند و این امر منجر به برانگیخته شدن شک و تردیدهایی درباره واقعیت آمار مطرح شده از سوی امریکا می شود.

به گفته منبع عراقی یاد شده، احتمالی که نباید از نظر دور داشت این است که امریکایی ها بخشی از عناصر گروه تروریستی داعش را پنهان کرده اند چرا که کشورهای غربی از پذیرفتن شهروندان خود که به عضویت این گروه تروریستی درآمده اند، سرباز می زنند.

در مقابل، گروه‌های مقاومت، از “سکوت “دولت عراق، ابراز تاسف می کنند؛ اگر به جای واژه سکوت، نگوییم که دولت عراق از مقابله با امریکا و پرسش از آن درخصوص اتفاقات در حال جریان، ناتوان است.

یکی از منابع وابسته به گروه‌های مسلح بر این باور است که دولت دوباره می خواهد ناتوانی دیپلماتیک خود را به نوعی با بیانیه فرماندهی عملیات مشترک جبران کند؛ بر اساس این بیانیه همه واحدهای نظامی در مناطق مرزی به حالت آماده باش در آمده اند و برای ممانعت از نفوذ فردی عناصر داعش و مقابله با هرگونه پیامدهای احتمالی آن، اقدام به رصد و کنترل این مناطق می کنند.

این منبع وابسته به گروه های موقت افزود:«بازگشت آوارگان (و نه افراد مسلح) از خاک سوریه با نظارت فرماندهی نظامی و نیز در هماهنگی کامل با وزارت مهاجرت عراق، کمیساریای حقوق بشر، نهادهای امنیتی و دولتی در حال انجام است.

در این گیر و دار، به نقل از برخی منابع میدانی، سخن از ورود 6 اتوبوس در بامداد دیروز از منطقه مرزی سوریه و حرکت آن به پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار، جالب توجه به نظر می رسد.این اتوبوس‌ها حامل افراد مسلح وابسته به داعش بودند که نیروهای امریکایی آنها را از داخل خاک سوریه تا ورودشان به اراضی عراق، همراهی و اسکورت کرده بودند.

این منابع عراقی، از اینکه واشنگتن به تنهایی نقش میانجی را در فرایند تحویل‌گیری و تحویل‌دهی میان نیروهای قسد و بغداد ایفا می کند، اظهار شگفتی می کنند. این درحالی است که ایالات متحده امریکا در عین حال از ارائه آمار کامل افراد مسلح به دولت عراق اجتناب می ورزد.

این منابع در پایان افزودند:«گروه‌های مقاومت درخصوص نقش امریکا در ساماندهی خروج عناصر داعش از سوریه و انتقال آنها به عراق، مستنداتی در دست دارند و این حق را برای خود محفوظ می دانند که برای صیانت از حاکمیت کشور، به این اقدامات غیرقانونی امریکا واکنش نشان دهند همچنین این احتمال وجود دارد که کاروان‌های حامل عناصر گروه تروریستی داعش و یا مکان نگه‌داری آنها را مورد هدف قرار دهند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا