سیاسی

اسرائیل عملیات تجسس در عراق را شدت می بخشد

یک شبکه اسرائیلی تأکید کرد که هدف از افزایش عملیات تجسس در عراق اطلاع یافتن از مراکز حضور نظامی ایران در عراق است.

میدل ایست نیوز: کانال 13 اسرائیل طی گزارشی خبر داد که تل آویو تصمیم گرفته که گردآوری اطلاعات درباره عراق را افزایش دهد تا بتواند مراکز حضور نظامی ایران در عراق را شناسایی کند.

«الون بن دافید» کارشناس نظامی این کانال گفت که این تصمیم در پی وجود نشانه هایی از «تلاش ایران برای ایجاد پایگاه نظامی در عراق با هدف افزایش نفوذ در این کشور» گرفته شده است.

او گفت که در اسرائیل اتفاق نظر وجود دارد که حضور نظامی ایران در عراق خطری بزرگ برای اسرائیل است، زیرا تل آویو پس از سرنگونی رژیم بعث در عراق، این کشور را از دایره تهدیدات استراتژیک خود خارج کرده است.

بن دافید تأکید کرد که در محافل امنیتی و نظامی اسرائیل این برداشت وجود دارد که ایران می کوشد با تثبیت حضور گسترده نظامی در عراق بخشی از خسارت های خود از حملات اسرائیل به خاک سوریه را جبران کند.

مقامات نظامی اسرائیل اخیرا گفته بودند که حمله نظامی اسرائیل به مراکز حضور ایران در عراق کاملا محتمل است.

«عاموس یادلین» رئیس اسبق دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل پیشتر تأکید کرده بود که آنچه مانع از هدف قرار دادن مراکز حضور ایران در عراق ازسوی اسرائیل می شود کمبود اطلاعات درباره این مراکز است.

همچنین برخی مراکز مطالعاتی گفته بودند که امریکا نمی تواند به اسرائیل برای زدن مراکز حضور ایران در عراق چراغ سبز بدهد، چون این موضوع به گروه های نظامی وابسته به ایران در عراق بهانه می دهد که نیروهای امریکایی در خاک عراق را هدف حملات خود قرار دهند.

به گفته این مراکز برخلاف وضعیت سوریه، متقاعد کردن جامعه بین الملل به هرگونه عملیات نظامی در خاک عراق بسیار دشوار است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا