سیاسی

حجم گرفتاری های «نتانیاهو» چقدر است؟

با مطرح شدن رسمی اتهامات «نتانیاهو» به اعتبار وی ضربه سختی خورده است.

میدل ایست نیوز: «بنیامین نتانیاهو» که در حال آماده کردن خود برای پنجمین دوره نخست وزیری است تاکنون با چالش های سیاسی بسیاری مواجه شده اما هیچ چالشی به اندازه آنچه اکنون گرفتار آن است بزرگ نبوده است.

دادستان کل اسرائیل اعلام کرد که در پی اعلام دادخواست از نتانیاهو درباره اتهامات جدی ای ازجمله رشوه گرفتن و فریبکاری و خیانت در امانت است و به زودی جلسه استماع دفاعیات وی برگزار خواهد شد. این اتهامات در صورت اثبات به صدور حکم جلب خواهد انجامید.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، هدایای شخصی که یک تاجر خارجی به نام «آرتور میلچن» به نتانیاهو داده، موضوع یکی از پرونده‌ها است، که رسانه‌های اسرائیل از آن با عنوان «پرونده هزار» نام برده‌اند.

در «پرونده هزار» نتانیاهو در مظان این گمانه زنی قرار گرفته که در طول چند سال، بسته‌های سیگار برگ مرغوب از نوع «کوهیبا» همراه با بطری‌های شامپاین اعلا از آقای میلچن دریافت کرده است.

وکیل نتانیاهو به رسانه‌های اسرائیل گفته است، این امر قابل قبول است زیرا نتانیاهو و میلچن دوستان شخصی هستند و نتانیاهو در برابر درخواستی این هدایا را نگرفته است.

رسانه‌های اسرائیل اذعان دارند که تنها کاری که آقای نتانیاهو برای میلچن انجام داده، درخواست از «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا برای دادن اجازه ورود به آمریکا برای فردی به درخواست میلچن بوده و آقای کری گفته این خواسته را بررسی می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل ارزیابی کرده‌اند که در «پرونده هزار» ممکن است آقای نتانیاهو حدود یکصد و ده هزار دلار از دوست خود سیگار برگ و شامپاین هدیه گرفته باشد.

موضوع مهم دیگری که نتانیاهو برای آن مورد بازجویی قرار گرفته، با نام «پرونده دو هزار»، شامل نوار گفت‌و‌گوهای او با «نونی موزس» صاحب امتیاز، مالک و مدیر مسئول روزنامه پرتیراژ اسرائیلی «یدیعوت آخرونوت» است.

گفت‌و‌گوهایی که قرار بوده میان نتانیاهو با موزس «محرمانه» بماند، به این دلیل افشا شده که نتانیاهو به هری ارو مدیر کل پیشین دفتر نخست وزیری دستور داده بود که این گفت‌و‌گو‌ها را ضبط کند.

علاوه بر این، چالش دیگری که نتانیاهو با آن درگیر است، رقابت با بنی گانتز، رقیب سرسخت سیاسی وی است که در حال حاضر در نظرسنجی ها از حزب لیکود به رهبری نتانیاهو پیشی گرفته است.

روز پنج شنبه نتانیاهو در برنامه ای تلویزیونی اتهامات علیه خود را به شدت انکار کرد و دادستان کل را که منصوب خود نتانیاهوست متهم کرد که از احزاب چپ خط می گیرد و افزود که قربانی «حملات پی در پی و بی سابقه» برای سرنگونی دولت دست راستی اش است.

تنازع بقا

«آنچل فایفر» روزنامه نگار در روزنامه «هاآرتص» که اخیرا زندگی نامه نتانیاهو را منتشر کرده می گوید که نتانیاهو تحت فشار شدید قرار گرفته و دست به اقدامات متهورانه می زند.

به نظر فایفر این اتهامات مشکلات بزرگی برای نتانیاهو ایجاد خواهد کرد و شدت گرفتن حملات از جانب رقیب انتخاباتی باعث خواهد شد که هرچه پیش می رود نتانیاهو از قالب دولتمرد درآید و یک سیاستمدار بومی شود که برای ماندن دست به هر کاری می زند.

نتانیاهو که تازه از مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین بازگشته بود در برنامه روز پنج شنبه خود از دستاوردهای بزرگ خود در سطح بین المللی سخن گفت.

یکی از پوسترهای تبلیغاتی نتانیاهو که در تل آویو و بیت المقدس منتشر شده نتانیاهو را در کنار «دونالد ترامپ» نشان می دهد و زیر آن نوشته شده: «سطحی متفاوت».

با انتشار بیانیه دادستان کل درباره اتهامات نتانیاهو، شرکای وی در ائتلاف حکومتی با صدور بیانیه ای بر حمایت خود از نتانیاهو تأکید کردند.

در آن سوی، رقبای نتانیاهو تأکید می کنند که در دولتی که وی رئیس آن باشد حضور نخواهند داشت.

بنی گانتز روز پنج شنبه از نتانیاهو خواست که مسئولیت پذیر باشد و از قدرت کناره بگیرد چون هیچ یک از رقبا حاضر نیستند در دولتی که وی رئیس آن باشد حضور داشته باشند.

حزب کارگر اسرائیل اخیرا یک نوار ضبط شده صوتی مربوط به سال 2009 را منتشر کرده که نتانیاهو در آن از «ایهود اولمرت» نخست وزیر وقت اسرائیل می خواهد که به علت اتهامات فساد از قدرت کناره بگیرد.

ناظران معتقدند که متهم شدن رسمی نتانیاهو به اعتبار وی بسیار ضربه زده است و از وی تصویر مردی را ساخته که از قدرت برای ریخت و پاش مالی استفاده کرده است.

منبع
بی بی سی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا