سیاسی

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق: روابط با عربستان برای ما موضوعی استراتژیک است

«الصحاف» تأکید کرد که عراق براساس منافع خود موضعش را درباره تحریم های ایران مشخص می کند.

میدل ایست نیوز: «احمد الصحاف»، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه عراق تأکید کرد که روابط با عربستان سعودی برای عراق موضوعی استراتژیک است و وارد سطح بالایی از هماهنگی شده و به زودی شاهد تحولات گسترده ای خواهد بود.

به گزارش «الحیات»، الصحاف در مصاحبه با این روزنامه تأکید کرد که عراق سیاست یکپارچه ای را پیش گرفته که وارد نشدن در محوربندی های منطقه ای است.

الصحاف به «الحیات» گفت: «روابط با عربستان استراتژیک است و وارد سطح بالای هماهنگی شده و به زودی شاهد تحولات گسترده ای در پرونده بازسازی و سرمایه گذاری و تقویت صنایع و کشاورزی در عراق و مبارزه با اندیشه افراطی خواهد بود».

او افزود که ارتباطات و تماس های مهم و استراتژیکی با مهم ترین مراکز پژوهشی عربستان و در رأس آنها «مرکز اعتدال» برای مبارزه با ایدئولوژی های افراطی برقرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت که کمیته هماهنگی دو کشور گام های مهمی برای افتتاح کنسولگری های عربستان در نجف و بصره برداشته و این باعث افزایش همکاری های اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور می شود و افزود که هیچ مانعی در مسیر مناسبات دو کشور وجود ندارد.

او تأکید کرد که عراق با همه کشورهای همسایه خود بر اساس رویکرد مستند به امنیت فراگیر منطقه تماس و رابطه دارد و هیچ کس را مستثنا نکرده است و افزود که ثبات در عراق از ثبات منطقه تأثیر می گیرد و هر گوشه منطقه که ناامنی برقرار شود تأثیر امنیتی اش را بر عراق نشان خواهد داد.

به گفته الصحاف طرح عراق برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و دیگر مراکز بین المللی مبتنی بر همین دیدگاه است که امنیت منطقه ای با مستثنا کردن یکی از اطراف ممکن نیست.

او درباره تحریم های امریکا علیه ایران و مهلتی که امریکا برای عراق تعیین کرده گفت که عراق بر اساس منافع خود موضع خود را در این باره تعیین می کند و نمی خواهد بخشی از فشار بر یکی از محورهای منطقه ای باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق علت خودداری این کشور از شرکت در نشست ورشو را «مشخص نبودن برنامه های آن و غیاب مسئله فلسطین از دستور کار آن» دانست و تأکید کرد که مسئله فلسطین برای عراق مسئله ای اصولی است و عراق مدافع برپایی کشور مستقل فلسطین با پایتختی بیت المقدس است.

او افزود که جامعه بین الملل این مواضع عراق را درک می کند و سفرهای اخیر مقامات کشورهای خارجی به عراق در مدت اخیر نشان دهنده آن است که این کشورها متوجه مواضع عراق هستند.

به گفته الصحاف این هیئت ها همگی در سفرهای خود به عراق متوجه می شوند که این کشور فرصتی واقعی برای سرمایه گذاری  بازسازی است به خصوص که عراق نیز به این سرمایه گذاری ها برای دستیابی به توسعه پایدار نیاز دارد.

او تأید کرد که تلاش های دیپلماتیک عراق برای تحقق امنیت فراگیر در منطقه بر اساس توسعه و همکاری های اقتصادی و بازرگانی ادامه خواهد یافت.

منبع
الحیات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا