اجتماعیسیاسی

اسرائیل چگونه از نوار غزه اطلاعات می گیرد

کشف محموله ای کفش سربازی در غزه که در آن قطعه های تجسس یافته باعث شد که نیروهای حماس امنیت گذرگاه مرزی را به دست بگیرند.

میدل ایست نیوز: همچنان پیامدهای عملیات اطلاعاتی اسرائیل در خانیونس، واقع در جنوب نوار غزه، در 13 نوامبر 2018 پایان نیافته بود که در 16 فوریه دستگاه های امنیتی وابسته به حماس در گذرگاه مرزی کرم ابوسالم در محموله ای از کفش های سربازی قطعه های تجسس یافتند.

دستگاه امنیت فلسطین تأکید می کند که این جاگذاری قطعات کار اسرائیل بوده است. استناد آنها به اطلاعاتی است که با بازجویی از یک متهم همکاری با اسرائیل به دست آورده اند. این فرد (م. ش.) در اعترافات خود که در 11 فوریه منتشر شد گفت که یک افسر اطلاعاتی اسرائیل در 2 اکتبر 2018 از وی خواسته که به گذرگاه مرزی کرم ابوسالم برود و دو دستگاه GPS را از یکی از کانتینرهایی که از اسرائیل وارد غزه شده بود بردارد. این فرد گفته که یکی از کارمندان تابع حکومت فلسطین در رام الله با وی همکاری کرده که بدون بازرسی وارد نقطه مرزی شود و کارش را انجام بدهد و برود.

«ابومحمد»، سخنگوی گردان شهدای اقصی، جناح نظامی جنبش فتح یگان العامودی در غزه، به «المانیتور» گفت که یکی از رزمندگان این گردان در اوایل فوریه یک کفش سربازی از یک مغازه کفش فروشی در غزه به قیمت بسیار پایین خریده (50 شکل/ 13.5 دلار) در حالی که قیمت آن باید 160 تا 180 شکل (43-49 دلار) بوده باشد. این موضوع تردید این رزمنده را برانگیخته و برای همین کفش را بررسی کرده و یک قطعه الکترونیکی در آن پیدا کرده است.

در پی این اعترافات، دستگاه امنیتی فلسطین در 12 فوریه تدابیر امنیتی خود را در گذرگاه مرزی کرم ابوسالم شدت بخشید و از کارکنان آن که تابع حکومت فلسطین در رام الله هستند و شمارشان به 70 تن می رسد خواست که تعهدات امنیتی امضا کنند و از آنها اثر انگشت بگیرد تا در تحقیقات بعدی از آن استفاده کند، اما این کارکنان حاضر به چنین چیزی نشدند و محل مأموریت خود را ترک کردند و در 17 فوریه مسئولیت گذرگاه به دست نیروهای حماس افتاد.

دستگاه امنیتی وابسته به حماس وارد گذرگاه شد و همه کانتینرهای موجود را بازرسی کرد و با کمک سگ های پلیس قطعه های الکترونیکی را درون کفش هایی که یک بازرگان ساکن غزه وارد کرده بود شناسایی کرد.

«ایاد البزم» سخنگوی وزارت کشور در غزه به «المانیتور» گفت که تدابیر امنیتی دستگاه های وابسته به حماس در گذرگاه مرزی کرم ابوسالم برای تأمین امنیت غزه و کنترل آن است. به خصوص که در ماه های گذشته شاهد اختلالات امنیتی متعددی در غزه بوده ایم.

او افزود که کارکنان این گذرگاه مرزی حاضر به همکاری با دستگاه امنیتی حماس نشده اند و محل مأموریت خود را ترک کرده اند، به این ترتیب دستگاه امنیتی غزه موظف شده که امنیت گذرگاه را بر عهده گیرد.

البزم به درخواست المانیتور برای اطلاعات بیشتر درباره این قطعه های الکترونیکی پاسخ نداد و گفت که در حال حاضر نمی تواند اطلاعاتی در این باره بدهد.

دیگر مقامات هیئت گذرگاه های مرزی فلسطین هم درخواست «المانیتور» برای اطلاعات در این باره را بی پاسخ گذاشتند.

اما یک منبع امنیتی فلسطینی در غزه که نخواسته نامش فاش شود به «المانیتور» گفت که تحقیقات پی در پی دستگاه امنیتی در غزه نشان می دهد که گذرگاه کرم ابوسالم اصلی ترین گذرگاهی است که دستگاه امنیت اسرائیل برای وارد کردن ابزارهای تجسسی به غزه و نیز پول برای مزدوران خود در این منطقه از آن استفاده می کند. او افزود که اکثر کارکنان این گذرگاه مرزی که وابسته به دولت رام الله بوده اند از این موضوع اطلاع نداشته اند.

این منبع افزود که در پی این حوادث عملیات بازرسی کالاهایی که قرار است وارد غزه شود شدت گرفته است. او همچنین از بازداشت ده ها مزدور اسرائیل در نوار غزه خبر داد.

اسرائیل در پی ناکام ماندن حمله اش به نوار غزه در سال 2014، اعتراف کرد که اصلی ترین علت این شکست نظامی کمبود اطلاعات امنیتی درباره گروه های مسلح فلسطینی و توان نظامی آنهاست. برای همین از آن زمان عملیات امنیتی خود را شدت بخشید.

این همه به آن معنا نیست که اسرائیل از تلاش های خود برای کسب اطلاعات بازمی نشیند. به نظر می آید جنگ اطلاعاتی میان اسرائیل و گروه های فلسطینی بسیار طولانی خواهد بود.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا