سرخط خبرها

مسکو آماده استقبال از «عباس» و «نتانیاهو» برای مذاکرات مستقیم دوجانبه

«لاوروف» امکان پذیرش «معامله قرن» ازسوی کشورهای منطقه را بعید دانست.

میدل ایست نیوز: مسکو بار دیگر پیشنهاد برگزاری نشست مشترک «بدون پیش شرط» میان «محمود عباس» و «بنیامین نتانیاهو» را مطرح کرد.

«سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه که سفری به کشورهای خلیج را آغاز کرده گفت که روسیه به اسرائیل تأکید کرده که باید «در کوتاه ترین زمان ممکن به بن بست آشتی در خاورمیانه» پایان دهد.

او همچنین بر مخالفت مسکو با «اقدامات یکجانبه» واشنگتن تأکید و در امکان به نتیجه رسیدن تلاش های کنونی امریکا برای رسیدن به راه حالی برای پایان دادن به مناقشه فلسطین و اسرائیل تردید کرد.

لاوروف افزود که کشورش به اسرائیل پیشنهاد دور تازه ای از مذاکرات مستقیم با فلسطینیان را داده و خبر داد که روسیه آماده استقبال از محمود عباس و بنیامین نتانیاهو برای برگزاری این دیدار بدون هیچ گونه پیش شرط است.

او درباره اینکه آیا عملا از نتانیاهو برای چنین مذاکراتی دعوت شده یا نه سخنی نگفت اما تأکید کرد که «سران روسیه بارها بر ضرورت گذر از موانع آغاز مذاکرات مستقیم میان دو طرف تأکید کرده اند و در سفر اخیر نتانیاهو به مسکو نیز این موضوع مطرح شده است».

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از آنچه اقدامات «یکجانبه امریکا» در این موضوع خواند انتقاد کرد و گفت که روسیه در آغاز از عزم رئیس جمهور امریکا برای حل این مناقشه استقبال کرد اما آنچه بعد دیده شد آن بود که «واشنگتن مسیری آشکار و جانبدارانه و یکجانبه را پیش گرفته است و می خواهد به تنهایی واسطه این برنامه باشد».

او پذیرش طرح امریکا ازسوی کشورهای خاورمیانه را بعید دانست و گفت که باید این موضوع در چارچوب چهارجانبه بررسی شود.

او گفت: «اخیرا حرف هایی درباره طرحی برای حل مناقشه به گوش می رسد که «معامله قرن» نام گرفته، اما این طرح ها بارها به تعویق افتاده است و اطلاعات ما نشان می دهد که این طرح شامل مبادلات مشکوکی می شود که با بنیان اصلی آشتی در خاورمیانه که ازسوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شده ناسازگار است و فکر نمی کنم فلسطینی ها آن را بپذیرند».

سرگی لاوروف روز دوشنبه از دوحه به ریاض سفر کرد. او در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی گفت که در مذاکراتش با طرف عربستانی بر گسترش روابط دو کشور در بخش انرژی هسته ای و هماهنگی های آنها در بازار نفت و اوپک تأکید کرده است.

منبع
خاورمیانه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا