سیاسی

جنجال اظهارنظر نخست وزیر عراق درباره قاچاق مواد مخدر به این کشور

اظهارنظر «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق در مبرا دانستن ایران از قاچاق مواد مخدر به این کشور، موجی از انتقادات شهروندان عراقی به همراه داشت.

میدل ایست نیوز:«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، ایران را از هرگونه اتهام در زمینه وارد ساختن مواد مخدر به این کشور مبرا دانست، این اظهارنظر عبدالمهدی با گزارش‌های وزرات کشور، فرماندهی عملیات مشترک و پلیس بصره، واسط، دیاله، ذی قار و بغداد درباره مواد مخدر و همچنین بازداشت شدگان ایرانی در زندان‌های عراق به اتهام قاچاق مواد مخدر و ترویج آن، مغایرت دارد.

به گزارش روزنامه العربی الجدید، نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که مواد مخدر از آرژانتین به شهر عرسال لبنان و از آنجا با گذر از خاک سوریه وارد عراق می شود.

این سخنان عبدالمهدی موجی از سرزنش و تمسخر مردم عراق در سایت‌های ارتباط جمعی و رسانه‌های داخلی این کشور را در پی داشت چرا که وی از اتهام زنی به ایران امتناع ورزیده و در عین حال کشور دوری چون آرژانتین و کشوری عربی را مورد اتهام قرار داده بود.

عبدالمهدی در جریان کنفرانس هفتگی خود که در بغداد برگزار شد، گفت:«پدیده مواد مخدر، پدیده سهمگین و در حال گسترشی است..مواد مخدر از فاصله بسیار دوری می آید. این مواد از آرژانتین به شهر عرسال لبنان و از آنجا به سوریه و سپس به عراق انتقال داده می شود و در ادامه شبکه های مواد مخدر در عراق تشکیل می شود که با سوء استفاده از جوانان، پول هنگفتی به دست می آورند.»

این اظهارات عبدالمهدی پس از گذشت ساعاتی از اعلام نیروهای مرزبانی بصره مبنی بر ناکام گذاشتن عملیات بزرگ قاچاق مخدر از ایران مطرح می شود. پیشتر سرلشکر رشید فیلح، رئیس پلیس بصره اعلام کرده بود که 80درصد از مواد مخدر موجود در عراق از ایران وارد می شود.

اظهارات مذکور عبدالمهدی، انتقادات بسیاری از مقامات عراقی را در پی داشت که سخنان وی را مغایر با واقعیت دانستند. افسر بلندپایه عراقی در مرز ایران و عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه تصریح کرد:«سخنان عبدالمهدی شوک‌آور و تعجب برانگیز بود. ما و تمام مقامات عراقی می دانیم که تنها منبع ورود مواد مخدر به عراق، ایران است. این موضوعی ثابت شده است.»

این افسر عراقی افزود:«هر روز مواد مخدر از طریق مرز ایران وارد می شود، ما برای مبارزه با آن در تلاش هستیم. برخی از مقامات و احزاب عراقی برای ورود مواد مخدر از باندهای مافیایی حمایت می کنند.»

وی گفت:«در جریان عملیات قاچاق، ده‌ها تن از شهروندان ایرانی به علت حمل مقادیر زیادی از مواد مخدر، دستگیر شده اند.»

این افسر مرزبانی عراق با ابراز تعجب از سخنان تعارف‌آمیز عبدالمهدی نسبت به قاچاق مواد مخدر از جانب ایران، عنوان داشت:«این تعارفات به زیان شهروند عراقی تمام می شود زیرا این امر منجر به ورود بیشتر مواد مخدر به عراق و قدرت‌گیری باندهای مافیایی فعال در قاچاق و ترویج این مواد افیونی به کشور می شود.»

«سليم الدليمی»، یکی از شهروندان عراقی در حساب توییتری خود نوشت:«عبدالمهدی می گوید مواد مخدر از آرژانتین به عراق منتقل می شود، وی جرات گفتن این مطلب را که مواد مخدر از ایران به عراق قاچاق می شود، ندارد.»

«علاء ناصر»، دیگر شهروند عراقی در صفحه فسیبوک نوشت:«منظور عبدالمهدی این است که شهروندان آرژانتینی به هنگام ورود به عراق برای انجام زیارت، مواد مخدر را وارد کشور می کنند!»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا