سیاسی

تأکید سران سیاسی عراق بر چالش های پیش روی کشور در گرد هم آیی «روز شهید عراق»

«هادی العامری» در این گرد هم آیی تأکید کرد که ائتلاف «بناء» آماده همکاری با همه نیروها برای موفقیت دولت است.

میدل ایست نیوز: مراسم «روز شهید عراقی» که همزمان با یادبود ترور آیت الله سیدمحمدباقر الحکیم در عراق گرامی داشته می شود، با حضور مقامات و چهره های سیاسی عراق روز شنبه در دفتر «جریان حکمت ملی» برگزار شد.

نخستین سخنران این مراسم «سیدعمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق بود که ضمن اشاره به سوابق مبارزات و ویژگی های رهبری شهید محراب هفت چالش پیش روی پروژه دولت سازی در عراق پرداخت.

الحکیم توافق بر دیدگاهی راهبردی و یکپارچه برای تعیین مسیر کشور را نخستین چالش پیش روی کشور دانست و خواستار مشارکت گسترده نخبگان سیاسی و اجتماعی و دانشگاهی و جامعه مدنی برای تدوین و تنظیم این دیدگاه راهبری شد.

او همچنین پیگیری و تحقق مطالبات ملت به خصوص در عرصه خدمات و اشتغال‌زایی و همچنین تحقق مسالمت و هم‌بستگی اجتماعی و ساخت حکومت و تثبیت نهادها و پایان دادن به هر آنچه خلاف اقتدار حکومت و فاعلیت نهادهای آن باشد را دیگر چالش های پیش روی دولت برشمرد.

الحکیم همچنین تحقق ثبات پایدار و استقلال استقلال و حاکمیت ارضی در سایه نزاع سختی که در منطقه و جهان درگرفته است و نیز حمایت از دموکراسی را که «عطیه الاهی به ملت عراق است» از دیگر چالش هایی دانست که همه و از جمله حکومت عراق باید برای مواجهه با آنها برنامه ریزی کنند.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، نیز در این مراسم تأکید کرد که آیت الله حکیم یک نماد ملی و جهادی با تاریخی از قهرمانی ها بود که مسیر عراق آزاد از استبداد را ترسیم کرد.

او افزود که جنایتکاران با کشتن وی می خواستند به اعتماد و اراده ملی عراق آسیب بزنند اما راه خطا رفتند و «او با شهادت خود حماسه خیزش و پیش رفتن را در ما تقویت کرد».

رئیس جمهور عراق: «به دیدار وی می بالم و از او صبر و ثبات و پافشاری در مسیر حق را آموختم و در سخت ترین روزها این روحیه در وی همیشه فعال بود و ما را به عمل بیشتر فرامی خواند».

«محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، نیز در این نشست گفت که خاندان حکیم رهبران بزرگی را به جامعه عراق هدیه کرد و پیش از پیروان پیشگامان را عطا کرد و نمونه خاص حفظ اصول و انعطاف عالی سیاسی بود.

او افزود که منطقه را چالش ها و تهدیدهای نزاع اراده ها فراگرفته، اما عراق دستاوردهای بزرگ مادی و معنوی داشته است، از همه مهم تر مبارزه با تروریسم، اما این پیروزی با مبارزه با فساد و نابود کردن عوامل افراط کامل می شود.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف بناء نیز در این نشست آیت الله حکیم را رهبری فداکار خواند هرچه داشت در راه عراق فدا کرد و با همت بلند و اراده استوار و عقیده راسخ و عزیمت ثابت خود برای حفظ اصالت و اصول و استواری در مسیر حق هیچ واهمه ای از بدگویان و بدخواهان نداشت.

هادی العامری تأکید کرد که عراق در وضعیت دشوار و چالش های بزرگی به سر می برد که قابل انکار نیست «اما با عملکرد درست و اداره درست بحران فرصت بزرگی برای پیروزی خواهیم داشت زیرا عراق بسیاری از امکانات پیروزی را دارد که از همه مهم تر تاریخ و تمدن و موقعیت جغرافیایی و امکانات بشری و مادی و مرجعیت دینی و پیروزی تاریخی بر تروریسم است».

به گفته العامری عراق نیازمند وحدت کلمه و تبدیل شعار به برنامه عملی و رقابت بر سر اجرای برنامه هاست و تأکید کرد که همه نیروهای بناء دستشان را به روی دیگر نیروهای سیاسی دراز می کنند تا همه دست به اقدام عملی برای مبارزه با فساد بزنیم و همه تصمیم بگیریم که همه با هم کشور را موفقیت برسانیم و این بدون توافق عملی نخواهد بود.

او گفت که مبادا کسی فکر کند که با کنار رفتن «عادل عبدالمهدی» خودش به قدرت می رسد، بلکه باید بدانیم که با شکست دولت معلوم نیست کشور به کجا خواهد انجامید.

«جنین هنیس بلاسخارت» نیز در این گرد هم آیی ضمن تأکید بر اینکه آیت الله حکیم شخصیتی فداکار بود که برای یکپارچگی ملت عراق تلاش کرد، بر اهمیت تلاش برای کاهش اختلافات و پذیرش تاریخ و سوابق دیگر گروه ها تأکید کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا