سیاسی

بالا گرفتن اختلافات عربستان و امارات در پرونده یمن

اخیرا مصر به درخواست امارات کنفرانس یک گروه یمنی برخوردار از حمایت عربستان را لغو کرد.

نکات برگزیده مطلب
  • جلوگیری دستگاه امنیت مصر از برپایی کنفرانس ائتلاف جنوب یمن، که از «عبدربه منصور هادی» حمایت می کند، بحث های بسیاری را برانگیخته است.
  • اصل ایده برپایی این کنفرانس در قاهره پس از آن مطرح شد که «گروه هایی بسیار نزدیک به عربستان سعودی خواستار آن شدند».
  • مقامات عربستانی از قاهره خواستند که میزبان این کنفرانس باشد و برخی از شرکت کنندگان در این کنفرانس از ریاض آمده بودند.
  • اخیرا با ورود دوباره ملک «سلمان بن عبدالعزیز» به صحنه سیاسی کشور مشاوران نزدیک وی خطر این ایده امارات را برای وی توضیح داده اند.
  • کشورهای دیگری در شورای همکاری خلیج هم تحرکات امارات در جنوب یمن را زیر نظر دارند و از این بابت ابراز نگرانی کرده اند به خصوص که امارات همچنان میزبانی نشست های گروه های جدایی طلب یمنی در خاک خود است.
  • امارات برای گروه های جدایی طلب نیروهای شبه نظامی مسلح ساخته و میلیون ها دلار برای آنها خرج کرده و با فرماندهان و کارشناسان غربی بازنشسته برای آموزش این نیروها قرارداد بسته است.

میدل ایست نیوز: جلوگیری دستگاه امنیت مصر از برپایی کنفرانس ائتلاف جنوب یمن، که از «عبدربه منصور هادی» حمایت می کند، بحث های بسیاری را برانگیخته است.

«ائتلاف جنوب یمن» گروهی موازی «شورای انتقالی جنوب» جدایی طلب در یمن است. شورای انتقالی جنوبی از حمایت امارات برخوردار است و «هانی بن بریک» دست نشانده امارات در جنوب یمن و نایب رئیس شورای انتقالی پیش تر برگزارکنندگان کنفرانس «ائتلاف جنوب یمن» را تهدید کرده بود که از دستگاه امنیت مصر برای جلوگیری از برگزاری کنفرانسشان استفاده خواهد کرد.

منابع دیپلماتیک مصری و عربی که «العربی الجدید» با آنها تماس گرفته علل گوناگونی را برای تصمیم حکومت مصر در عقب نشینی از صدور مجوز برگزاری این کنفرانس آورده اند.

منابع رسمی مصری تأکید کرده اند که علت این اقدام مصر مشارکت سرانی از حزب اصلاح در کنفرانس است که شاخه «اخوان المسلمون» در یمن دانسته می شود.

به گفته منابع مصری، مقامات بلندپایه اماراتی درخواست خود برای لغو مجوز برگزاری این نشست به مصر را اینگونه توجیه کرده اند که سرانی از جریان اخوانی ازجمله «نایف البکری» وزیر ورزش و جوانان در دولت عبدربه منصور هادی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. البکری پیش تر استاندار عدن و از شاخص ترین رهبران جنوبی است که ابوظبی به شدت با وی مسئله دارد و اجازه ورود وی به پایتخت موقت دولت عبدربه منصور هادی را به وی نمی دهد.

منابع رسمی مصری همچنین تأکید کرده اند که پیش از اعلام رسمی لغو مجوز این کنفرانس، مقاماتی در دستگاه امنیت مصر به شخصیت های یمنی حاضر قاهره گفته اند که برپایی این کنفرانس بسیار دشوار خواهد بود.

این منابع تأکید کرده اند که مقامات مصری به برگزارکنندگان کنفرانس گفته بودند که برپایی این کنفرانس مشکلاتی در روابط مصر با همپیمان منطقه ای اش ایجاد خواهد کرد.

به گفته این منابع، اصل ایده برپایی این کنفرانس در قاهره پس از آن مطرح شد که «گروه هایی بسیار نزدیک به عربستان سعودی خواستار آن شدند».

یک دیپلمات مصری نیز به «العربی الجدید» گفت که گروه های مشخصی در مصر از اول اعتراضی به برپایی این کنفرانس نداشتند و حتی همه تدابیر لازم برای برپایی موفق آن را اتخاذ کردند به خصوص که مقامات عربستانی از قاهره خواستند که میزبان این کنفرانس باشد و برخی از شرکت کنندگان در این کنفرانس از ریاض آمده بودند.

همزمان منابع غیر مصری نیز تأکید کرده اند که لغو این نشست حلقه تازه ای از زنجیره اختلافات عربستان و امارات در پرونده یمن است.

یک مقام بلندپایه عرب گفت که این اختلافات اخیرا شدت گرفته است و آنچه «تیم ابوظبی» خوانده می شود، یعنی مستشاران و مقامات عربستانی ای که حامی اندیشه های «محمد بن زاید» ولیعهد عربستان هستند، در نظام حکومت عربستان تأثیرگذار شده اند.

به گفته این مقام عرب ابوظبی که «شورای انتقالی جنوبی» را با گرایش های روشن جدایی طلب ساخته از «ایده تشکیل دولت مستقل در جنوب یمن حمایت می کند» و افزود که «اگر این ایده عملی شود و چنین کشوری شکل بگیرد کاملا تحت سلطه امارات خواهد بود و نفوذ امارات در دریای سرخ و باب المندب را بسیار گسترش خواهد داد».

این منبع تأکید کرد که در این باره میان «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و محمد بن زیاد ولیعهد امارات توافق کامل وجود دارد، اما اخیرا با ورود دوباره ملک «سلمان بن عبدالعزیز» به صحنه سیاسی کشور مشاوران نزدیک وی خطر این ایده امارات را برای وی توضیح داده اند.

به گفته این منبع آگاه کشورهای دیگری در شورای همکاری خلیج هم تحرکات امارات در جنوب یمن را زیر نظر دارند و از این بابت ابراز نگرانی کرده اند به خصوص که امارات همچنان میزبان نشست های گروه های جدایی طلب یمنی در خاک خود است.

براساس اظهارات این منبع آگاه «ائتلاف ملی جنوبی» هم که کنفرانس آن در قاهره لغو شد یک گروه عربستانی بود که با هدف محدود کردن تلاش های جدایی طلبانه تشکیل شده است.

این منبع افزود که امارات برای گروه های جدایی طلب نیروهای شبه نظامی مسلح ساخته و میلیون ها دلار برای آنها خرج کرده و با فرماندهان و کارشناسان غربی بازنشسته برای آموزش این نیروها قرارداد بسته است و همه این مسائل مایه نگرانی عربستان است.

این منبع گفته که یکی از کسانی که برای این کار مأمور شده «مایک هندمارچ» فرمانده اسبق گارد ویژه استرالیاست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا