سیاسی

در یک بیانیه مشترک ایران و عراق بر سر اجرای پیمان الجزایر توافق کردند

ایران و عراق با صدور بیانیه مشترکی بر اجرای کامل توافق الجزایر تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: متن بیانیه مشترک که در سفر رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به عراق منتشر شد، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بر اساس دعوت رسمی ، عراق میزبان جناب آقای دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات بلند پایه همراه ایشان بود. این سفر که در تاریخ 20/12/1397 (11/3/2019) آغاز شد، سه روز به طول انجامید. استقبال گرم عراق از جناب آقای دکتر روحانی، نشان دهنده عمق روابط صمیمانه دو کشور بوده و نقطه عطفی برای ایجاد همکاری راهبردی میان دو کشور و توسعه روابط بین دو ملت و دو کشور برادر در همه زمینه ها براساس همکاری عمیق و عدم دخالت در امور داخلی یکدیکر به شمار می آید.

عراق با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که برای مبارزه با تروریسم به ارائه کمک های لجستیک و مشاوره ای به عراق مبادرت ورزید و در کنار این کشور علیه تروریسم ایستاد، از موضع جمهوری اسلامی در کمک به عراق برای مبارزه با تروریسم قدردانی کرد. طرف ایرانی تصمیم عراق مبنی بر اینکه در تحریم ها علیه ایران همراه نخواهد بود را مورد تقدیر قرار داد. همچنین طرف ایرانی بر موضع ثابت خود مبنی بر حمایت از فرایند سیاسی در عراق که با مشارکت همه مردم این کشور تبلور یافته است و  نیز حمایت از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و همه اقدامات این کشور برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

دو طرف گفتگوهای مهمی را در فضایی  برادارانه، دوستانه و سازنده برگزار کردند و علاقمندی خود را برای توسعه روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بهداشتی، تجاری، فرهنگی، علمی و فناوری و غیره ابراز داشتند. دو طرف، همچنین ضمن یادآوری عمق پیوندهای تاریخی، مردمی،  فرهنگی، دینی و جغرافیایی میان ایران و عراق بر نزدیکی فرهنگی و تمدنی دو کشور تاکید نمودند. علاوه بر این دو طرف نقش دانشگاهها و مراکز فرهنگی، علمی، فنی و دانشگاهی را در این راستا مورد اشاره قرار دادند. همچنین طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد تا تجارب علمی، پژوهشی و فناوری خود را در اختیار طرف عراقی قرار دهد و متقابلا طرف عراقی آمادگی خود را برای توسعه ظرفیتهای علمی و تجربه بین دو کشور اعلام نمود.

دو طرف همچنین شماری از موضوعات منطقه ای، چالشهای مشترک، مبارزه با تروریسم، همکاری برا ی تقویت امنیت و ثبات منطقه و بنیان نهادن همکاریهای اقتصادی که به منافع و رفاه ملتهای این منطقه یاری رساند، مورد بحث و گفتگو قرار دادند. دو طرف با اشاره به موضوع امنیت منطقه و نقش اساسی آنان در شکوفایی اقتصادی و پیشرفت تجاری آن، بر این نکته تأکید کردند که برقراری امنیت در منطقه مسئولیتی است که  بر عهده مردم آن است.

دو طرف همچنین بر عزم راسخ خود برای مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته فراملی که امنیت و صلح منطقه را تهدید می کند و بر ضرورت تلاش همه جانبه برای ریشه­کنی تروریسم در ابعاد سیاسی، مالی و فکری تأکید ورزیدند.

طرفین در باره مجموعه ای از موضوعات مورد علاقه گفتگو کرده و یادداشتهای تفاهم در زمینه هایی مانند نفت، تجارت، بهداشت، حمل و نقل ریلی میان شلمچه و بصره و تسهیل صدور روادید برای تجار و سرمایه گذاران دو کشور به امضا رساندند.  همچنین دو طرف در مورد پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به منظور پیگیری های لازم و اتخاذ اقدامات اداری و قانونی، مقرر شد  متن این پیش نویس، رسماً از طریق مجاری دیپلماتیک ارائه شود.

طرفین بر اهمیت ایجاد گذرگاههای مرزی جدید میان دو کشور، تأسیس شهرکهای صنعتی مشترک، اجرایی کردن انتقال یکسره کالا میان دو طرف بدون نیاز به تخلیه بار در مرزهای بین المللی دو کشور تاکید کردند. دو طرف همچنین در باره اعزام نیروی کار ماهر بین دو کشور و همکاری بهداشتی، درمانی، آموزشی، پزشکی، تجارت دارو و تسهیل ثبت شرکتهای دارویی در دو کشور بحث و گفتگو کردند.

از سوی دیگر دو طرف بر به کارگیری تلاش خود برای افزایش حجم تبادلات در حوزه های تجاری، سرمایه گذاری، اقتصادی و خدمات فنی، مهندسی و صنعتی که می تواند به توسعه هر چه بیشتر دو کشور و منطقه یاری رساند، تأکید کردند. در این راستا طرف ایرانی اعلام آمادگی کرد که از طریق ارائه خدمات و مشارکت شرکتهای ایرانی در حوزه های یاد شده از بازسازی عراق پشتیبانی نماید. طرف عراقی نیز از مشارکت شرکتها و سرمایه گذاران ایرانی استقبال کرد و خواستار ارایه تسهیلات متقابل برای فعالیت شرکتها و تجار عراقی در ایران به منظور تامین منافع مشترک گردید.

دو طرف همچنین راههای تسهیل صدور روادید برای شهروندان دو کشور با هدف گردشگری، زیارت، تجارت، گردشگری سلامت، زیارتهای دینی را مورد بحث قراردادند. همچنین در این راستا توافق شد که صدور روادید برای تجار و بازرگانان هر دو کشور تسهیل شود. افزون بر این طرف ایرانی اعلام کرد که از تاریخ 12 فروردین 1398 ( یکم آوریل 2019) صدور روادید برای شهروندان عراقی رایگان خواهد بود. طرف عراقی نیز اعلام کرد که به عنوان عمل متقابل، همزمان با طرف ایرانی، همین اقدام را انجام می دهد.

در خصوص شط العرب، طرفین بر عزم راسخ خود بر اجرای “عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق” مورخ 13 ژوئن 1975 و پروتکلهای ضمیمه و موافقتنامه های تکمیلی آن، با حسن نیت و با دقت،  تأکید کردند و براین اساس، طرفین تصمیم گرفتند تا عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب را به منظور بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی (تالوگ) بر اساس عهدنامه 1975 مذکور و پروتکل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز کنند.

در چارچوب بند پیشین و بدون تأثیرگذاری بر مذاکرات طرفین در تعیین حدود مرزهای دریایی بین دو کشور، پایانه الامیه کماکان یک پایانه عراقی در نظر گرفته می شود.

طرف ایرانی ضمن ابراز مراتب سپاس و قدردانی خود برای استقبال و میهمان نوازی گرم عراق، برای دولت و ملت این کشور تداوم پیشرفت و شکوفایی را آرزو می کند.

کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا