دسته‌بندی نشدهدیدگاه

پشت پرده روابط ولیعهد سعودی و داماد رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

«محمد بزی»، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری در دانشگاه نیویورک امریکا بر این باور است که رابطه موجود میان «جراد کوشنر»، مشاور و داماد دونالد ترامپ و «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، منافع امریکا را به خطر می اندازد.

میدل ایست نیوز: «محمد بزی»، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری در دانشگاه نیویورک امریکا بر این باور است که رابطه موجود میان «جراد کوشنر»، مشاور و داماد دونالد ترامپ و «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، منافع امریکا را به خطر می اندازد.

به گزارش پایگاه خبری خلیج اونلاین، وی افزود:«کوشنر و مقامات دولت امریکا، ترامپ را برای تجهیز عربستان به تکنولوژی ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای تشویق کردند. این امر ممکن است عربستان را در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای قرار دهد و در نهایت منجر به تشدید بی ثباتی در منطقه خاورمیانه شود.»

بزی در ادامه گفت:«اکثریت نمایندگان حزب دموکرات کنگره امریکا در تلاش هستند تا با روش‌های مختلف، ماهیت روابط ترامپ با عربستان سعودی را برملا سازند.»

وی تصریح کرد:«کوشنر در دفاع ترامپ از بن سلمان در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نقش به سزایی ایفا کرد؛ این دو مقام امریکایی با نظام فاسد سعودی خود را سازگار کرده اند و تا زمانی که عربستان وعده خرید سلاح را می دهد، حمایت و پشتیبانی ترامپ از ریاض دستخوش تغییر نخواهد شد.»
در رابطه با ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای عربستان، این استاد دانشگاه نیویورک گفت:«گروهی از ژنرال‌ها و مقامات سابق امریکایی در حوزه امنیت ملی این کشور در اواخر سال 2016 میلادی در تلاش بودند تا ایده دست یافتن عربستان به فناوری هسته‌ای را دوباره احیا کنند.»

با وجود اعتراض تعدادی از نمایندگان امریکا که نگران نقض قوانین این کشور در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بودند اما ایده انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان دوباره مطرح شده است.

یکی از طرف‌هایی که از قرارداد هسته‌ای با عربستان سود می برد، شرکت وستینگ هاوس امریکاست که تحت تملک شرکت وابسته به شرکت بروکفیلد قرار دارد، شرکت مذکور اخیرا به بیمه شرکت کوشنر در قرارداد خریدی به ارزش 1.8 میلیارد دلار اقدام کرده است.

در همین راستا گفتنی است همپیمانی و ائتلاف موجود میان کوشنر و بن سلمان بر سیاست امریکا دارای پیامدهایی خواهد بود؛ترامپ در ماه گذشته ضرب الاجل کنگره امریکا به وی برای تحقیق درخصوص قتل خاشقجی و روشن کردن دخالت بن سلمان در این پرونده را پس از ارزیابی نهایی سازمان اطلاعات این کشور، نادیده گرفت.

به عقیده این استاد امریکایی، تلاش‌هایی از این دست در حمایت از بن سلمان نتائج معکوسی در پی خواهد داشت؛ دفاع ترامپ از ولیعهد سعودی موجب وخیم‌تر شدن بحران می شود، در مقابل، کنگره امریکا در تعامل با این مساله، سرسختی بیشتری از خود نشان می دهد.

محمد بزی در ادامه به تشریح چگونگی نفوذ ولیعهد سعودی در کاخ سفید از دریچه کوشنر می پردازد و می گوید:« ولیعهد سعودی در ماه نوامبر سال 2016 میلادی هیئتی را برای سفر به ایالات متحده امریکا راهی این کشور کرد، این هیئت به سراغ داماد ترامپ رفت زیرا وی به دلیل مبادلات تجاری‌اش و اندک بودن شناخت وی از منطقه خاورمیانه و نیز اشتیاق به مذاکره برای برقراری توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها، فرد مناسبی به نظر می رسید.»

به گفته نویسنده این یادداشت، هنوز هم منافع تجاری و قراردادهای نامعلوم نیازمند تحقیقات بیشتر برای روشن شدن این مساله است که آیا این امر علت روابط گرم کوشنر و بن سلمان است؟

وی در پایان نوشت: آنچه مسلم است آن است که حمایت کورکورانه از ولیعهد سبک‌سر و بی پروای سعودی منجر به رو شدن بهانه ترامپ شد که اعلام کرده بود به ائتلاف سعودی-امریکایی بازخواهد گشت و این اقدام وی ارتباطی با قراردادها و فروش تسلیحات به ریاض ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا