سرخط خبرهاسیاسی

انتقاد رئیس جمهور اسرائیل از «نتانیاهو» درباره موقعیت شهروندان عرب

«نتانیاهو» چندی پیش گفت که اسرائیل فقط سرزمین ملت یهودی است و نه همه شهروندانش.

میدل ایست نیوز: «رووین ریولین» رئیس جمهور اسرائیل از اظهارات «بنیامین نتانیاهو» که گفته اسرائیل فقط کشور یهودیان است و اعراب شهروندان درجه دوم شمرده می شوند انتقاد کرد.

ریولین بدون آنکه نامی از نتانیاهو بیاورد گفت که چنین اظهاراتی درباره «اقلیت عرب» در اسرائیل «مطلقا قابل قبول نیست».

نتانیاهو چندی پیش در کامنتی در اینستاگرام در واکنش به اظهارات یک هنرپیشه اسرائیلی نوشته بود که اسرائیل کشور همه شهروندانش نیست بلکه «فقط کشور یهودیان» است.

رئیس جمهور اسرائیل در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «اخیرا که تفکرات سیاسی هر منطقی را از انسان ها می گیرد حرف هایی را درباره شهروندان عرب در اسرائیل می شنویم که مطلقا قابل قبول نیست».

او مدعی شد: «اسرائیل حقوق برابر برای همه شهروندان خود قائل است و هیچ شهروند درجه یک یا رأی دهنده درجه وجود ندارد، همه دربرابر صندوق آرا برابریم و همه در کنست نماینده داریم».

بسیاری ناظران اظهارات اخیر نتانیاهو را درراستای تلاش وی برای جلب آرای نیروهای دست راستی می دانند، به خصوص که گرایش این نیروها اخیرا به سمت ائتلاف «بنی گانتز» و «یائیر لابید» جلب شده است.

تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب حاکم لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو پس از آنکه دادستان اسرائیل اعلام کرد در صدد تفهیم اتهام به نتانیاهو در سه پرونده فساد است تا حد زیادی محبوبیت خود را از دست داده است.

اظهارات نتانیاهو درباره اعراب که حدود 20 درصد جمعیت اسرائیل یعنی 1.8 میلیون نفر را تشکیل می دهند با انتقادات گسترده درون اسرائیل مواجه شده است.

ماجرای این اظهارات از آنجا آغاز شد که «روتم سیلا» مانکن و هنرپیشه اسرائیلی در شبکه اجتماعی اینستاگرام از اظهارات ضد عربی «مری رگیف» وزیر فرهنگ اسرائیل به شدت ابراز انزجار کرد و گفت «باور کنید یا نه، عرب ها هم انسان اند».

نتانیاهو در واکنش به این پست سیلا نوشت: «اسرائیل کشور همه شهروندانش نیست، براساس قانون هویت اصلی که تصویب کرده ایم اسرائیل فقط کشور ملت یهودی است».

منبع
ایندپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا