سیاسی

مذاکرات محرمانه حماس با اسرائیل در آستانه قطعی شدن

این مذاکرات شامل ایجاد گذرگاه آبی میان غزه و قبرس و افتتاح دو شهرک صنعتی و تجاری می شود.

میدل ایست نیوز: تفاهمات میان اسرائیل و جنبش حماس به مراحل پیشرفته ای رسیده و فقط حماس منتظر دریافت پاسخ از هیئتی است که هفته گذشته از غزه بازدید کرد. مهم ترین خواست حماس و دیگر گردان های فلسطینی برای توقف تظاهرات بازگشت، ایجاد گذرگاهی آبی میان غزه و قبرس بوده است.

هیئت های مذاکره کننده و از همه مهم تر هیئتی از سازمان امنیت مصر که نقش واسطه را میان دو طرف بر عهده دارند قرار است پاسخ اسرائیل به مطالبات حماس را با خود بیاورند. واسطه دیگر «نیکلای ملادینوف» نماینده ویژه سازمان ملل در فلسطین بود که او نیز چند روز در غزه حضور داشتند. همزمان با وی «محمد العمادی» رئیس کمیته قطری بازسازی غزه نیز در غزه حضور داشت.

یک منبع عضو هیئت برگزارکننده تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره غزه به «ایندپندنت عربی» گفت که تفاهمات هم اکنون در دو سطح در حال انجام است: یکی میان حماس و مصر و دیگری میان حماس و اسرائیل باواسطه مصر.

تفاهمات حماس با مصر

این منبع آگاه تأکید کرد که حماس متعهد به تأمین امنیت مرز غزه با مصر و جلوگیری از قاچاق کالا و عبور قاچاقی افراد شده است و در برابر مصر متعهد به تسهیل عبور مسافران از گذرگاه مرزی رفح با بیشترین ظرفیت ممکن است.

مصر در مدت گذشته گذرگاه رفح را بازسازی کرده و سالن های انتظار آن را مجهز ساخته و آن را به اینترنت متصل کرده است و باعث شده که ظرفیت گذرگاه به عبور روزانه 250 مسافر افزایش پیدا کند و قرار است در فاز بعدی به 500 مسافر در روز برسد.

به گفته این منبع آگاه مصر متعهد شده که در ازای تأمین امنیت مرز و خراب کردن تونل های زیرزمینی، گذرگاه مرزی صلاح الدین را نیز که برای عبور کالا در نظر گرفته شده بازگشایی و به روز کند تا حماس بتواند کالاهایی را که از جانب اسرائیل ممنوع اعلام شده از این گذرگاه وارد کند.

تفاهمات حماس و اسرائیل

این منبع تأکید کرده که تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره وارد فاز تازه ای مانند تحرکات دریایی و غافلگیری شبانه و بادکنک های انفجاری شده که معادله تازه ای در مواضع اسرائیل در پی داشته است.

به گفته این منبع حماس خواستار آن شده که مساحت ماهیگیری در دریا برای ساکنان غزه از 6 میل به 20 میل افزایش پیدا کند و صیادان اهل غزه هدف تیراندازی قرار نگیرند. حماس می خواهد که با برنامه هایی صنف صیادان در غزه را تقویت کند.

او افزوده که خواست دیگر حماس ایجاد گذرگاه آبی میان غزه و قبرس است که مسافران و کالاها با حمایت بین المللی سازمان امنیت مصر و سازمان ملل بتوانند در آن تردد کنند. اینگونه حماس می تواند تا حد زیادی وابستگی تجاری خود به اسرائیل را کم کند.

این منبع ادامه داده که حماس همچنین خواستار افزایش ساعت های برخورداری از برق به 8 ساعت در روز و نیز به راه انداختن دو منطقه تجارتی و صنعتی شده تا بتواند کارگاه هایی در آن راه بیندازد و از شمار بیکاری در غزه بکاهد.

نماینده سازمان ملل در سفر اخیر خود به غزه از این مناطق بازدید کرد و وعده بازگشایی آنها در آینده نزدیک را داد.

تفاهماتی درباره کرانه باختری

به نظر می آید که حماس همچنین از واسطه مصری خواسته که شدت دستگیری های فلسطینیان در کرانه باختری را نیز کاهش دهد و روند یهودی سازی بیت المقدس و شکستن حریم مسجد الاقصی را پایان دهد.

این منبع تأکید کرده که در این مذاکرات موضوع تبادل اسرا مطرح نشده است.

به گفته این منبع اسرائیل خواستار توقف رفتارهای خشونت آمیز در تظاهرات بازگشت شده است و حماس نیز در این باره وعده مثبت داده است.

این منبع افزوده که طرف اسرائیلی خواستار عقب نشینی تظاهرات کنندگان به 500 متری مرزهای شرقی نوار غزه شده است اما حماس این درخواست را نپذیرفته و به مسالمت آمیز ماندن تظاهرات اکتفا کرده است.

منبع
ایندپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا