سیاسی

«بیعت تازه با داعش» در گزارش هیئت تحقیق و تفحص در موصل

هیئت تحقیق و تفحص در موصل نیروهایی مدعی وابستگی به حشد الشعبی را مسئول قاچاق نفت در استان دانسته است.

میدل ایست نیوز: گزارش هیئت تحقیق و تفحص درباره وضعیت استان نینوا و شهر موصل که روز پنج‌شنبه به مجلس عراق ارائه شد ابعاد تازه از وضعیت وخیم امنیتی و اقتصادی و اجتماعی در این شهر را برملا کرد.

«اسامه النجیفی» رئیس هیئت تحقیق و تفحص از «بیعت تازه با داعش» خبر داد و مقاماتی که در جلسه این هیئت حاضر شده و توضیحاتی داده بودند از حجم گسترده فساد در شهر و قاچاق نفت زیر نظر یکی از فرماندهان که تحت پوشش حشد الشعبی فعالیت می کند پرده برداشند.

این هیئت 40 نفره در گزارش خود درباره اظهارات مقاماتی که در هیئت حاضر شده بودند تأکید کرده که گروه تروریستی داعش با پرداخت ماهانه 50 دلار جوانان در حال جذب نیرو از میان جوانان جویای کار در موصل است و چندصد کیلومتر مربع از منطقه صحرایی استان نینوا خارج از کنترل ارتش است و هزاران فرد بدون بازجویی در بازداشتگاه ها به سر می برند.

بر اساس این گزارش فردی که خود را از سران مدعی وابستگی به حشد الشعبی در قاچاق نفت این استان مسئول است و بسیاری از دفاتر اقتصادی تابع احزاب توانسته اند بدون هیچ مبنای قانونی زمین های بسیاری را برای خود بگیرند.

این گزارش همچنین نشان می دهد که استاندار نینوا میلیاردها دینار که برای اجرای پروژه های عمرانی دریافت کرده بود در پروژه های ناتمام هدر داده است و اموالی فراوانی را اختلاس کرده و گذرگاه هایی برای قاچاق نفت تأمین کرده است.

النجیفی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دیگر اعضای هیئت مزبور گفت که بیش از 30 مقام امنیتی در جلسات هیئت حاضر شده اند و نتیجه مباحثات نشان می دهد که «بیعت تازه ای با داعش در حال انجام است و برداشت عمومی در موصل آن است که داعش بازخواهد گشت».

او افزود که همه متهمان در این گزارش به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

این هیئت در گزارش خود خواستار برکناری «نوفل العاکوب» استاندار نینوا و پیگرد قضایی چند مدیر کل در استان شده است.

از موضوعات جالب توجه در این گزارش اظهارات مسئول امنیت استان است که از حضور 450 تروریست داعش در منطقه صحرایی موسوم به جزیره خبر داده و تأکید کرده که منطقه قویسات در شمال موصل به شدت در معرض خطر است.

او افزوده که به علت بیکاری و توزیع مواد مخدر شماری از جوانان در ازای دریافت ماهانه 65 هزار دینار (50 دلار) به داعش پیوسته اند.

این مقام امنیتی همچنین از حضور 5 هزار ستیزه جوی عضو حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در استان نینوا و کوه های سنجار خبر داده و افزوده که این نیروهای مشکلات بسیاری را در منطقه سنجار و مخمور ایجاد می کنند.

«زهیر الاعرجی» فرماندار موصل نیز در اظهارات خود در برابر اعضای این هیئت گروه «پ ک ک» را مسئول وارد کردن و توزیع مواد مخدر در عراق دانسته و افزود که این گروه ماهانه 300 دلار به اعضای خود حقوق می پردازد.

هیئت تحقیق و تفحص در یکی از توصیه های خود خواستار اخراج این نیروها از خاک عراق شده است.

این گزارش همچنین از فردی موسوم به «ابورقیه» نام آورده که امکانات و قدرت زیادی دارد و خود را عضو حشد الشعبی و دارای مجوز از نخست وزیر معرفی می کند و کار اصلی اش قاچاق نفت است.

این هیئت در بخش توصیه ها ازجمله خواستار اخراج نیروهای حشد الشعبی از موصل و واگذاری امنیت آن به پلیس محلی شده است.

گفتنی است که از میان 43 عضو این کمیسیون 7 عضو حاضر به امضای نسخه پایانی آن نشده اند.

متن کامل گزارش هیئت تحقیق و تفحص را از اینجا (التقرير_النهائي_للجنة_تقصي_الحقائق) دانلود کنید.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا