اجتماعی

فقر در کشورهای عربی و عراق

فقر در عراق به شکل ترسناک و بی سابقه ای افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه خبری الحره رویای بزرگی در سر «جیم یونگ کیم»، رئیس بانک جهانی است. او آرزومی کند جهان را در سال 2030 خالی از فقر ببیند.

رویایی که ناممکن به نظر می آید ولی با توجه به دستاوردهای سازمان های بین المللی در حل برخی بحران های جهانی یا کاستن آنها چون کاهش بیماری هایی نظیر ایدز یا آبله و یا حفاظت از لایه ازون همچنان بارقه امیدی وجود دارد.

آنچه امید کیم را افزایش می دهد پیشرفت اقتصادی در اقصی نقاط جهان است که منجر به کاهش تعداد فقرا شده ولی بر اساس بررسی های بانک جهانی همچنان حدود نیمی از مردم جهان و یا نزدیک به 3.4 ملیارد نفر در جهان از فقر رنج می برند.

بانک جهانی هر دو سال گزارشی به نام حل معضل فقر منتشرمی کند و در آن به درصد فقر در جهان و شاخص ها و تعریف فقر می پردازد و در حال حاضر صفت فقر بر کسانی اطلاق می شود که در کشورهای با درآمد متوسط روزانه با کمتر از 3.20 دلار زندگی می کنند ولی صفت  فقر شدید بر کسانی اطلاق می شود که روزانه با کمتر از1.90 دولار برای هر نفر زندگی می کنند.

بر اساس گزارش بانک جهانی که در17 اکتبر 2018 منتشرشد، ریشه کن کردن فقر شدید با وجود کاهش بسیارمیانگین آن، همچنان چالشی بزرگ است.

برمبنای این گزارش در سال 2015 بیش از 1.9 ملیارد نفر یا 26.2 درصد از مردم جهان با کمتر از 3.20 دولار در روز زندگی کرده اند و همچنین حدود 46 درصد از ساکنین جهان با کمتر از5.50 دولار برای هرشخص در روز زندگی می کنند.

در زیر براساس درصد ساکنینی که زیر خط فقر جهانی یعنی 1.90 دولار برای هر فرد در روز قرار می گیرند و همچنین آنهایی که زیر خط فقر محلی قرار می گیرند که در کشورهای مختلف متفاوت است و بر اساس گزارش بانک جهانی فقیرترین کشورهای عربی ذکر شده است:

1- در یمن تعداد ساکنینی که زیر خط فقر محلی قرار گرفته اند به 12.8 ملیون نفر می رسد که 48.6 درصد از کل جمعیت است، در حالی که حدود 4.9 ملیون نفر زیر خط فقر جهانی قرار گرفته اند یعنی 18.8 درصد و این بر اساس آخرین سرشماری ها در سال 2014 بوده است.

2- در نوار غزه و کرانه باختری درصد فقر براساس خط فقر محلی به 29.2 درصد می رسد در حالی که بر اساس خط فقر جهانی این نسبت 1.0 درصد است.

3- در مصر بر اساس آخرین آمارگیری انجام شده در سال 2015 ، تعداد کسانی که زیر خط فقر محلی قرار دارند به 26.1 ملیون نفر می رسد یعنی 27.8 درصد اما بر اساس خط فقر جهانی این درصد به مقدار بسیاری کاهش می یابد چنانکه به 1.3 ملیون نفر می رسد یعنی 1.3 درصد از کل جمعیت.

4- در جمهوری جیبوتی بر اساس آخرین سرشماری درسال 2017 تعداد ساکنینی که زیر خط فقر محلی قرار می گیرند به 201.9 هزارنفر می رسد یعنی 21.1 درصد ولی بر اساس خط فقر جهانی این عدد به 201.9 هزار نفر یعنی حدود 22.5 درصد از کل جمعیت می رسد.

5- در عراق بر اساس آخرین سرشماری در سال 2012 تعداد کسانی که زیر خط فقر محلی قرار می گیرند به 18.9 درصد از کل جمعیت می رسد اما بر اساس خط فقر جهانی این نسبت فقط 2.5 درصد است.

6- تعداد کسانی که در تونس زیر خط فقر محلی قرار می گیرند به 15.2 درصد از کل جمعیت می رسد و بر اساس خط فقر جهانی این نسبت 2.0 درصد است.

7- در اردن بر اساس آخرین سرشماری ها درسال 2010 تعداد کسانی که زیر خط فقر محلی قرار می گیرند به 14.4 درصد می رسد و بر اساس خط فقر جهانی فقط 0.1 درصد است.

8- در مغرب تعداد کسانی که زیر خط فقر محلی قرار می گیرند به 4.8 درصد می رسد و بر اساس خط فقر جهانی 1.0 درصد است.

به نوشته وبگاه خبری الاتجاه نسبت فقر در عراق به خصوص در جنوب و پس از اشغال آمریکا در سال 2003 در میان انتشار فساد و افزایش بیکاری و نبود راه حل های دولتی کارآمد برای حل بحران های اقتصادی به شکل ترسناک و بی سابقه ای افزایش یافته است.

با وجودی که استان های جنوبی عراق از منابع نفتی و اقتصادی و بشری عظیمی برخوردارند و بر اساس گزارش ها می توانستند با شهرهای پیشرفته در منطقه رقابت کنند ولی ساکنین آنها فقیرترین مردم عراق هستند. بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک جهانی 50 درصد از کوکان فقیر در استان های جنوبی عراق زندگی می کنند. این در حالی است که به نوشته وبگاه خبری ارم نیوز دولت عراق از تاسیس صندوق توسعه اجتماعی به ارزش 300 ملیون دلار که توسط بانک جهانی تامین شده است برای ارائه خدمات اساسی و ایجاد فرصت های شغلی در فقیرترین مناطق خبر داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا