سیاسینگاه خاورمیانه

ائتلافی که کشتی اش غرق شد

نیروهای سیاسی اهل سنت مسئولیت غرق کشتی تفریحی در موصل را متوجه متحدان سیاسی خود در ائتلاف «بناء» کردند.

میدل ایست نیوز: «باسم العوادی» سیاستمدار مستقل عراقی در مقاله ای به متوجه شدن انتقادات به نیروهای حشد الشعبی در حادثه واژگونی کشتی تفریحی در موصل پرداخت.

در این مقاله آمده که سران ائتلاف المحور که متشکل از نیروهای سیاسی اهل سنت است مسئولیت حادثه واژگون شدن کشتی تفریحی در موصل را فورا به گردن متحدان خود در ائتلاف «بناء» به ریاست «هادی العامری» انداختند و کاری کردند که همه مردم موصل امروز مطالبه گر خروج نیروهای حشد الشعبی وابسته به ائتلاف بناء از شهر شوند. خروج این نیروها از موصل خود به خود به معنای خروج آنها از دیگر شهرها هم هست. این در حالی است که این حادثه معلول نزاع برسر نفوذ در موصل و فساد حکومت محلی بوده است.

اینکه پیروزمندانه و همچون قهرمان آزادسازی شهر از آن خارج شوی کجا و اینکه متهم به سرقت و آدم کشی و زورگیری شوی و بعد بیرونت بیندازند؟

ائتلاف بناء در ساعت 2 نیمه شبی از توافق چند نیروی سیاسی تشکیل شد که از آغاز معلوم بود نتیجه اش چه افتضاحی خواهد شد. البته چنین چیزی برای برخی مهم نبود چون خودشان می دانستند که از چه ترکیبی چه چیزی باید بیرون بیاید و فقط به آنچه در دستور کار آمده بود عمل می کردند.

اعتبار ازدست رفته گردان های مسلح حشد الشعبی هرگز بازنخواهد گشت، حتا اگر جنگ تازه ای با داعش دربگیرد. این تازه اول کار است و مشکلات بزرگ تر در راه است و هر ایرادی که در مناطق غربی پیش آید به گردن آنها انداخته خواهد شد.

در این حالت این نیروها دو گزینه در پیش دارند: یا عقب نشینی با بدنامی، یا ماندن و تحمل فشارها و پذیرش مسئولیت خرابکاری ها.

اما در پاسخ به این پرسش که چرا اینطور شد می توان گفت چون منافع تنگ و محدود مبنای ائتلاف با دیگران شد و وقتی به یاران صادق که کمی با تو صراحت و جدیت نشان می دهند پشت می کنی و دستت را به سوی دزد و دروغگو و تروریست دراز می کنی تا منصب و منافع شخصی و حزبی و اموالت را نگه داری نتیجه این می شود که همین دوست تازه مسئولیت شکست و ناکامی اش را گردن تو می اندازد و این بار مین هایش را پیش پای تو منفجر می کند.

آیا از این درس عبرت خواهند گرفت؟ امیدوارم، اما بعید است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا