اجتماعیسیاسی

بحران گرسنگی در یمن

دفترامور انسان دوستانه سازمان ملل: بحران بشری موجود در یمن، بدترین بحران در جهان است.

میدل ایست نیوز: برنامه جهانی غذای سازمان ملل از امکان از دست دادن نسل کاملی از کودکان یمنی به دلیل ادامه سوء تغذیه در این کشور هشدار داد.

به گزارش وبگاه خبری الجزیره کارشناسان تغذیه وابسته به برنامه جهانی غذا تاکید کردند کودکانی که در استان حدیده غرب یمن- به عنوان مثال- از سوء تغذیه رنج می برند در باروری و مقاومت در برابر بیماری ها با مشکل مواجه خواهند شد.

به گفته سازمان های بین المللی، کشور یمن به دلیل عملیات نظامی از بزرگ ترین بحران بشری در جهان رنج می برد و حدود 75 درصد از مردم این کشور به نوعی از کمک ها و حمایت های انسانی نیازمندند.

به گزارش دفترامور انسان دوستانه «سازمان ملل متحد» بحران بشری موجود در یمن، بدترین بحران در جهان است و سازمان ملل بارها از گسترش وسیع گرسنگی در شرایط سخت وصول غذا به مردم در حین جنگ هشدار داده است.

در این میان سازمان «کودکان را نجات دهید» که به حمایت از حقوق کودکان در سراسر جهان می پردازد؛ همه کشورهای یمن و سوریه و عراق و سومالی و جنوب سودان و افغانستان و جمهوری آفریقای مرکزی و جمهوری دموکراتیک کنگو و نیجریه و مالی را در فهرست خطرناک ترین کشورهای جهان برای کودکان قرار داده است.

همچنین این سازمان اعلام کرد سالانه بیش از صدهزار نوزاد به علت جنگ ها و درگیری ها در ده کشوری که بیش از همه در جهان از آن رنج می برند، جان خود را از دست می دهند.

این سازمان در گزارشی اعلام کرد درحال حاضر یک کودک از هر پنج کودک در جهان در یکی از مناطق درحال درگیری زندگی می کنند.

این سازمان در ادامه افزود 550 هزار نوزاد در سال های 2013 تا 2017 بر اثر نتایج غیر مستقیم درگیری ها مانند گرسنگی یا ویران شدن زیر ساخت ها یا عدم وصول کمک های پزشکی در این ده کشور جان خود را از دست داده اند.

به نوشته وبگاه خبری بی بی سی نیوز در چند ماه گذشته سازمان ملل متحد از قرارگرفتن 14 ملیون یمنی در مرز گرسنگی هشدار داده است.

سازمان ملل برای از سرگیری مذاکرات در پایان بخشیدن به جنگ سه ساله یمن که باعث به وجود آمدن بدترین بحران انسانی در جهان شد، در تلاش است.

درگیری  درسال 2015 زمانی به مرحله بحرانی رسید که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی حمله ای هوایی ضد حوثی هایی که «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهور یمن را مجبور به فرار به عربستان کرده بودند، آغاز کرد.

به گفته این موسسه بریتانیایی بر اساس تحقیقات تاریخی، کوتاهی در درمان سوءتغذیه حاد سالانه منجر به فوت 20 تا 30 درصد از کودکان در جهان می شود.

به گفته مدیر موسسه کودکان را نجات دهید در یمن در برابر هر کودک کشته شده بر اثر بمباران و گلوله، ده ها کودک بر اثر گرسنگی جان خود را از دست می دهند و این امر کاملا قابل پیشگیری است.

وی در ادامه افزود کودکانی که به این صورت فوت می کنند به شدت رنج می برند، چرا که دراین حالت وظایف ارگان های زنده بدن کند می شود و سپس در پایان متوقف خواهد شد. سیستم ایمنی بدن آنها به شدت ضعیف است به گونه ای که بیشتر در معرض بیماری ها قرار دارند چنانکه برخی از آنها به قدری دچار ضعف و سستی می شوند که قادر به گریستن نیستند.

وی افزود پدران ناچار به مشاهده کودکان خود هستند در حالی که در برابر چشم های آنان رنج کشیده و از دنیا می روند، بدون آن که بتوانند کاری انجام دهند.

وی همچنین تاکید کرد با افزایش حملات هوایی به شهر حدیده یمن زندگی نزدیک به 150 هزار کودک در این شهر در معرض خطر قرار گرفته است.

به نوشته وبگاه خبری العربی الجدید سازمان ملل متحد پس از انتشار اخباری مبنی بر هدف قرار گرفتن آسیاب های دریای سرخ در شهر حدیده واقع در غرب یمن که حاوی مقادیری از گندم و متعلق به برنامه جهانی غذاست و به ملیون ها یمنی اختصاص دارد، به شدت ابراز نگرانی کرد.

بر اساس بیانیه منتشرشده توسط مسئول هماهنگی امور انسان دوستانه در یمن، برنامه جهانی غذا در حال حاضر دارای 51 هزار تن گندم ذخیره شده در آسیاب های دریای سرخ است که برای اطعام 3.7 ملیون یمنی به مدت یک ماه کافی است، این در حالی است که برنامه جهانی غذا از سپتامبر 2018 به دلیل درگیری های موجود در بخش های شرقی شهر حدیده به آسیاب ها دسترسی نداشته است.

وی در ادامه افزود از دست دادن این گندم ها در زمانی هولناک رخ داده است، درحالی که بیش از 20 ملیون یمنی، یعنی حدود 70 درصد جمعیت این کشور از گرسنگی و سوءتغذیه رنج می برند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا