سیاسی

تأیید حاکمیت اسرائیل بر جولان… به نفع نتانیاهو، به ضرر اسرائیل

ناظران سیاسی معتقدند که این اقدامات دولت امریکا به ضرر متحدان منطقه ای امریکا ازجمله خود اسرائیل تمام خواهد شد.

نکات برگزیده مطلب
  • برای بسیاری از اعراب این اقدام همه امیدها به اینکه روزی بتوان از راه مذاکره مسائل میان اسرائیل و فلسطین را حل کرد بر باد داد.
  • «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه امریکا در سفر خود به اسرائیل در مصاحبه با رادیوی مسیحی تأکید کرد که «من مطمئنم خداوند اینجا ما را مشمول رحمت خود قرار می دهد».
  • این اقدام امریکا ممکن است به طمع اسرائیل برای انضمام زمین های دیگر نیز دامن زند و بار دیگر تنش میان اسرائیل و همسایگان عربش را شدت بخشد.
  • ترامپ مطمئن شده که اسرائیل در چندین دهه بعد همچنان در وضعیت تنش و جنگ با همسایگان عربش خواهد ماند
  • مقامات کاخ سفید همواره تأکید کرده اند که این تصمیمات درباره قدس و جولان صرفاً تأیید واقعیتی است که عملا محقق شده و باید آن را اساس کار در هر گونه مذاکرات صلح قرار داد.
  • به گفته این فرد آگاه در یک سال گذشته ابراز نگرانی های مکرر اسرائیل از حضور ایران و متحدانش در جنوب غرب سوریه باعث شد که ترامپ عزم خود را درباره جولان قطعی کند.
  • «جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا که از اصلی ترین مخالفان ایران در دولت امریکاست از مؤثرترین افراد در تغییر سیاست امریکا و شدت عمل آن در حمایت از اسرائیل بود.
  • در این وضعیت با تصمیمات امریکا درباره قدس و جولان، ایران و حزب الله بیش از هر زمانی فرصت دارند که خود را بزرگ ترین مدافعان قضیه فلسطین معرفی کنند.
  • رهبران جهان عرب نمی توانند به صورت علنی و رسمی از این تصمیمات ترامپ درباره قدس و جولان حمایت کنند زیرا این به ته مانده اعتبار و مقبولیت داخلی شان آسیب جدی می زند.

میدل ایست نیوز: به رسمیت شناختن انضمام بلندی های جولان به اسرائیل ازسوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا در حکم هدیه ای به «بنیامین نتانیاهو» دو هفته مانده به اجرای انتخابات اسرائیل بود.

برای بسیاری از اعراب این اقدام همه امیدها به اینکه روزی بتوان از راه مذاکره مسائل میان اسرائیل و فلسطین را حل کرد بر باد داد و بر تردیدها درباره اینکه امریکا واسطه ای بی طرف است افزود.

دوست و دشمن در یک مورد اتفاق نظر دارند: این تصمیم ترامپ نقطه تحولی در سیاست های امریکا درباره جولان است که اسرائیل در 1967 آن را اشغال کرد و در 1981 بخشی از خاک خود دانست. اقدامی که شورای امنیت سازمان ملل آن را غیر قانونی شمرد.

«مایک پومپئو» وزیر امور خارجه امریکا در سفر خود به اسرائیل در مصاحبه با رادیوی مسیحی تأکید کرد که «من مطمئنم خداوند اینجا ما را مشمول رحمت خود قرار می دهد».

نتانیاهو که از ترامپ تشکر بسیار کرد در حال تلاش برای رأی آوردن در انتخابات 9 آوریل است. انتخاباتی که در آن رقابت سختی حاکم است و احتمال محکوم شدنش در پرونده فساد جدی است هرچند او خود ارتکاب هرگونه تخلفی را انکار می کند.

نتانیاهو روز دوشنبه با ترامپ دیدار کرد. او خود می گوید چنین سطح از روابط میان سران اسرائیل و رئیس جمهور امریکا سابقه نداشته است. البته ترامپ تأکید کرد که این تصمیم درباره جولان ربطی به انتخابات اسرائیل ندارد.

اما تحلیلگران مسائل خاورمیانه معتقدند که این اقدام امریکا که پس از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در دسامبر 2017 انجام شد ممکن است به طمع اسرائیل برای انضمام زمین های دیگر نیز دامن زند و در نهایت به طرح صلح امریکا نیز آسیب بزند و بار دیگر تنش میان اسرائیل و همسایگان عربش را شدت بخشد.

«فواز جرجیس» استاد روابط بین الملل در دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن، می گوید که «ترامپ مطمئن شده که اسرائیل در چندین دهه بعد همچنان در وضعیت تنش و جنگ با همسایگان عربش خواهد ماند».

به نظر جرجیس «این اقدام ترامپ میخ دیگری بر تابوت روند صلح اعراب و اسرائیل است. یک نقطه عطف مهم است. از اینجا به بعد دیگر چیزی برای بحث و مذاکره وجود ندارد».

بسیاری از تحلیلگران بر آن اند که این گام ترامپ تا حدودی با هدف افزایش بخت خودش برای انتخابات 2020 انجام شده است و او می خواهد با این کار آرای جمع بزرگ مسیحیان انجیلی امریکایی را جلب کند. در سال 2016 بسیاری از این مسیحیان به وی رأی دادند و مایک پومپئو و همچنین مایک پنس، معاون رئیس جمهور امریکا، از همین گروه هستند.

تصمیم امریکا درباره جولان تازه ترین مورد از زنجیره تصمیماتی است که به آنها به چشم تصمیماتی با هدف بازتعریف نزاع عربی ـ اسرائیلی نگاه می شود.

اکثر این تصمیمات بخشی از برای حکومت های دست راستی اسرائیل در حکم خواب و خیال بود از جمله به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل. اسرائیل در 1967 قدس شرقی را اشغال کرد و بعدتر آن را بخشی از خاک خود اعلام کرد. اعلامی که از حمایت بین المللی برخوردار نشد.

مقامات کاخ سفید همواره تأکید کرده اند که این تصمیمات درباره قدس و جولان صرفاً تأیید واقعیتی است که عملا محقق شده و باید آن را اساس کار در هر گونه مذاکرات صلح قرار داد.

«جیسون گرینبلات» فرستاده ترامپ در خاورمیانه پیشتر گفته بود که منطقی نیست که «اسرائیل اجازه دهد که سوریه یا هر یک  از گروه های مسئله ساز منطقه مانند ایران بر جولان سلطه داشته باشند».

رهبران جهان عرب سنی هم بیش از آنکه متوجه اسرائیل باشند درگیر بحران هایی در یمن و لیبی و الجزایر و سودان و قطر هستند و توجه خود را بر رویارویی با ایران متمرکز کرده اند.

یکی از نزدیکان ترامپ در اظهاراتی غیر رسمی به «رویترز» گفت که واکنش ها به اقدام ترامپ درباره قدس بسیار ضعیف تر از آن چیزی بود که بسیاری ناظران فکرش را کرده بودند.

این فرد نزدیک به رئیس جمهور امریکا که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که به طور خاص این تصمیم ترامپ باعث نشد که تماس های امنیتی پشت پرده که در سال های اخیر میان اسرائیل و متحدان امریکا در خلیج برقرار شده بود متوقف شود.

او افزود که مشاوران ترامپ به وی گفته بودند که در صورت به رسمیت شناختن سلطه اسرائیل بر جولان هم واشنگتن همچنان می تواند اوضاع را در کنترل خود نگه دارد.

به گفته این فرد آگاه در یک سال گذشته ابراز نگرانی های مکرر اسرائیل از حضور ایران و متحدانش در جنوب غرب سوریه باعث شد که ترامپ عزم خود را درباره جولان قطعی کند.

او افزود که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا که از اصلی ترین مخالفان ایران در دولت امریکاست از مؤثرترین افراد در تغییر سیاست امریکا و شدت عمل آن در حمایت از اسرائیل بود.

اما برخی دیگر تأکید می کنند که این اقدام به ایران و متحدان منطقه ای اش مانند حزب الله لبنان مجوز لازم برای حملات تازه به اسرائیل را می دهد و به ضرر رهبران عرب ضد ایرانی تمام خواهد شد، چون در افکار عمومی به عنوان کسانی شناخته خواهند شد که اقدام امریکا را پذیرفته اند.

دولت ترامپ ایران را هدف اصلی فعالیت های خود در خاورمیانه قرار داده و از معاهده هسته ای با ایران در سال 2015 خارج شد.

در این وضعیت با تصمیمات امریکا درباره قدس و جولان، ایران و حزب الله بیش از هر زمانی فرصت دارند که خود را بزرگ ترین مدافعان قضیه فلسطین معرفی کنند. چنین چیزی به سود «بشار اسد» هم می تواند باشد و او اکنون می توان امریکا و اسرائیل را بزرگ ترین دشمنان خود نشان دهد.

«غالب دالای» از مرکز بروکینگز در دوحه تأکید می کند که «این وضعیت مایه تقویت محور مقاومت ایران ـ حزب الله ـ اسد دربرابر محور اسرائیل ـ امریکا ـ عربستان می شود. محور مقاومت موفقیت نمادین بزرگی کسب کرده است».

به گفته دالای رهبران جهان عرب نمی توانند به صورت علنی و رسمی از این تصمیمات ترامپ درباره قدس و جولان حمایت کنند زیرا این به ته مانده اعتبار و مقبولیت داخلی شان آسیب جدی می زند.

«دنیس راس» مذاکره کننده باسابقه امریکا در خاورمیانه نیز می گوید که «از منظر عربی این باعث می شود که آنها در ادامه دادن حمایت های خود به تردید بیفتند چون فضای مانور سیاسی شان را از دست داده اند… هر اقدام دولت امریکا باعث شده که کشورهای عربی در موضع دفاعی بروند».

او می افزاید که به رسمیت شناختن جولان باعث می شود که نیروهای دست راستی در اسرائیل فعالیت های خود برای انضمام شهرک های موجود در کرانه باختری را هم افزایش دهند.

راس می گوید: «می ترسم دست راستی های اسرائیل این بار بگویند که این شهرک ها را هم به رسمیت بشناسید و اینگونه همه کرانه باختری یا بخش اعظم آن را بگیرند… اینگونه راه حل دو کشوری برای همیشه منتفی می شود».

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا