اقتصادیسیاسی

هیئتی ایرانی در بغداد درحال مذاکره برای اجرایی کردن «جاده تهران ـ دمشق»

هیئت ایرانی درحال بررسی گزینه های مناسب برای کشیدن این جاده است.

میدل ایست نیوز: به گفته منابع رسمی در عراق توافق ایران و عراق و سوریه برای کشیدن بزرگراه تهران ـ دمشق که از خاک عراق می گذرد وارد فاز اجرایی شده است.

این منابع رسمی به «العربی الجدید» گفته اند که هیئتی از کارشناسان راه سازی اخیرا در سفر به عراق طی نشست هایی با دفتر نخست وزیر و مقامات مربوطه این پروژه و آغاز اجرای آن را بررسی کرده اند. این جاده قرار است به طول 1200 کیلومتر تهران را به دمشق وصل کند و قرار است در فاز بعدی به بیروت کشیده شود.

این مقام عراقی به «العربی الجدید» گفته که هیئت ایرانی همچنان در بغداد به سر می برد و جلسات درباره جزئیات فنی کشیدن این جاده ادامه دارد و ادامه داده که این گام اول این پروژه که دست کم برای عراق همچنان روی کاغذ است.

به گفته این مقام عراقی ایرانی ها ترجیح می دهند این جاده از مسیری امن و دور از مراکز حضور نظامی امریکا و ائتلاف بین المللی کشیده شود «ضمن اینکه نمی خواهند لزوما جاده تازه ای ساخته شود چون هزینه اش بسیار بالاست، بلکه ترجیح می دهند از شبکه جاده ای عراق که در دهه 1980 ساخته شده استفاده و آن را به روز و خط کشی کنند و علامت های راهنمایی نصب کنند و خدماتی از این دست را به آن بیفزایند».

این مقام تأکید کرده که هنوز مسیر دقیق این جاده و اینکه از کدام جاده ها استفاده خواهد شد نهایی نشده است.

او افزوده که ایرانی ها برای اجرای پروژه عجله دارند و پیشنهادهایی که مطرح کرده اند به نفع عراق هم هست و باعث اشتغال زایی در عراق می شود ضمن اینکه ناوگان باربری عراق را هم فعال می کند و عراق می تواند از خودروهایی که در این جاده تردد می کنند عوارض بگیرد.

به گفته این مقام عراقی این پروژه هنوز در عراق وارد فاز اجرایی نشده اما ایران تدارکات لازم برای آن را در خاک خود اتخاذ کرده و مثلا جاده کرمانشاه به مرز عراق را آماده کرده است.

این مقام عراقی خبر داده که دو مسیر برای این جاده در حال بررسی است: یکی از قصرشیرین آغاز می شود و به شهر مرزی کلار در عراق می رسد و با عبور از چند شهر از جمله کفری و طوزخورماتو در شمال شرقی بغداد به جبال حمرین و استان نینوا می رود و به استان دیرالزور سوریه می رسد. در این حالت فاصله میان آخرین شهر ایران تا اولین شهر سوریه 450 کیلومتر خواهد بود.

به گفته این مقام آگاه مسیر دوم که پیش از آغاز درگیری ها در سوریه گذرگاه اصلی عراق و سوریه بوده از شهر مرزی منذریه در استان دیالی آغاز می شود و از ابوغریب در کنار بغداد به فلوجه و رمادی و قادم می رسد. این همان جاده بین المللی بغداد ـ دمشق است که امان (اردن) و ریاض هم به آن متصل اند و در نقطه 160 در غرب رمادی به یک سه راه می رسد که یکی به دمشق و دیگری به امان و سومی به عرعر در مرز عربستان و عراق می رود. این مسیر 600 کیلومتر است. پیش از این در پی واگذاری این جاده به شرکت امریکایی «اولیو گروپ» حکومت محلی استان انبار بخشی از این جاده را بازسازی و مرتب کرده است.

«حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران در سفر اخیر خود به عراق 22 تفاهم نامه با «عادل عبدالمهدی» امضا کرد که شامل توسعه خطوط ریلی و جاده ای دو کشور می شود.

یک عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق تأکید کرد که اجرای این پروژه با هدف دسترسی ایران به دریای مدیترانه انجام می شود و بیش از آنکه پروژه ای اقتصادی باشد اهداف سیاسی دارد و ایران درصدد است که نیروهای سپاه و شبه نظامیان را از این طریق به لبنان و سوریه برساند. به گفته این نماینده مجلس این پروژه «خطرناک ترین برنامه ای است که کشورهای عربی با آن مواجه اند و بسیار بعید است که امریکا دربرابر اجرای آن دست بسته بماند».

دیگر منابع عراقی نیز تأکید کرده اند که کشیده شدن این شبکه جاده ای بی تردید برنامه های بین المللی برای بازسازی پل های ویران شده در استان های انبار و نینوا را که شمارشان به 129 پل می رسد و نیز بازسازی جاده بین المللی عراق را متوقف خواهد کرد.

«محمد الحیدری»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع عراق نیز تأکید کرد که عراق به لحاظ امنیتی و سیاسی در شرایطی نیست که اجازه اجرای چنین طرحی را بدهد و افزود که «اینها پروژه های سیاسی است که منافعش به سود کشورهای منطقه است و نه عراق».

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا