سرخط خبرهاسیاسی

«العبادی»: به «قاسم سلیمانی» احترام می گذارم چون در خدمت منافع کشورش است

نخست وزیر عراق تأکید کرد که عراقی ها باید بدانند که هر کس در جنگ با داعش به کمک عراق شتافت برای تأمین منافع خودش این کار را کرد.

«حیدر العبادی» نخست وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف «نصر» درباره علل ناکامی اش در رسیدن دوباره به نخست وزیری گفت که با ذهنیت و فرهنگ لازم برای دولت سازی فعالیت کرده و نه حفظ قدرت و بر این باور بوده که اگر تلاشی خارج از چارچوب مبارزه با داعش انجام دهد به ملت و میهن و تاریخ خیانت کرده است.

او در پاسخ به سؤال که گزارش ها درباره رفتارهای خلاف حقوق بشری با زندانیان داعشی گفت که این بیشتر موضوعی تبلیغاتی است و به اعتراف کشورهای دنیا جنگ با داعش یکی از منظم ترین جنگ ها و با کمترین تلفات غیر نظامی بود.

العبادی همچنین تأکید کرد که پایگاه های نظامی در عراق وجود ندارد و هرچه هست پایگاه های نظامی عراقی است که مستشاران و مربیان نظامی و واحدهای امنیتی امریکایی و خارجی در آن حضور دارند و افزود که بعید می داند که نزاع امریکا و ایران در شرایط کنونی به مرحله جنگ برسد.

نخست وزیر سابق عراق پیروزی بر داعش را دستاورد عراق و ملت عراق دانست و گفت که این پیروزی با رشادت و فداکاری ملت عراق و نه هیچ ملت دیگری به دست آمد و هر حمایتی که ازجانب دیگران از عراق شد رایگان نبود و هم سلاح با پول عراق تأمین شد هم رزمندگان عراقی بودند هم شهیدان عراقی بودند و ضمن تشکر از کشورهایی که به عراق در این جنگ کمک کردند باید گفت که کمک های آنان درراستای منافع خودشان بود و با این کمک می خواستند که خطر را از خودشان رفع کنند و کسی عاشق چشم و ابروی عراق نبود.

او در ادامه تصریح کرد که به سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران احترام می گذارد چون «سلیمانی در پی منافع کشورش است» و سران سیاسی عراق هم باید در خدمت منافع کشور خودشان باشند و بدانند که دیگران هرقدر هم که حسن نیت داشته باشند منافع ما عراقی ها را تأمین نخواهند کرد.

حیدر العبادی همچنین با رد این ادعا که «حزب الدعوه» حزب حاکم در عراق بوده گفت که تاکنون حکومت در عراق با مشارکت همه نیروهای سیاسی تشکیل شده و همه در برابر ناکامی ها مسئول اند و افزود که حزب الدعوه باید مانند دیگر احزاب به بازبینی گفتمان و سیاست خود بپردازد.

او تأکید کرد که باید نهاد دولت در عراق اقتدار خود را بازیابد و دست به بازسازی کامل نهادهای خود بزند و با سلطه جویی خارجی و داخلی مبارزه کند به خصوص که عراق به لحاظ موقعیت ویژه جغرافیایی اش اگر ضعیف و شکننده باشد مایه ضعف و شکنندگی سرتاسر منطقه می شود و در معرض تجزیه باشد همه منطقه را در معرض تجزیه قرار می دهد.

العبادی بزرگ ترین آفت دولت ها در عراق پس از 2003 را آفت فرقه گرایی حزبی دانست.

او یکی از دستاوردهای مهم دولتش را برقراری روابطه متعادل با عربستان و ایران و امریکا دانست و گفت که نه با هیچ کشور خارجی همراه بوده و نه علیه کسی بوده بلکه همواره کوشیده که موضع مستقل و غیر جانبدارانه عراق را نمایندگی کند.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا