دیدگاهسیاسی

برپایی اقلیم بصره سرآغازی برای جنگ بر سر منابع آب

تبدیل استان بصره به اقلیم و اختصاص بخش اعظم درآمدهای نفتی حاصله از چاه‌های این استان به اقلیم تازه‌تاسیس موجب محرومیت استان‌های واقع در شمال کشور خواهد شد و این امر در آینده احتمال درگیری بر سر منابع آبی را افزایش خواهد داد.

میدل ایست نیوز: «خالد ابراهیم»، نویسنده و روزنامه‌نگار عراقی در یادداشتی که در پایگاه خبری المعلومه منتشر کرده است، به بررسی پویش‌ شکل گرفته در برخی استان‌های عراق برای تبدیل شدن به اقلیم پرداخته است و در پایان پیش‌بینی کرده است که پافشاری برای ایجاد اقلیم‌های مستقل در مناطق مختلف عراق در آینده موجب بروز درگیری و جنگ بر سر منابع آ بی خواهد شد.

وی می نویسد:

در سال 1957 میلادی شش کشور اروپای غربی پروژه اقتصادی و سیاسی به نام بازار مشترک اروپا را برای ایجاد یکپارچگی اقتصادی میان خود پایه‌ریزی کردند. یکی از ویژگی‌های این بازار مشترک، آزادی نقل و انتقال کالاها، افراد و سرمایه میان کشورهای عضو بود و همچنین شهروندان هر یک از این شش کشور می توانستند به دلخواه خود در هر کدام از کشورهای عضو اقامت کنند و دست به تاسیس موسسات تولیدی و خدماتی بزنند.

این بازار مشترک با گذشت زمان تبدیل به اتحادیه اروپا شد که اکنون 28 کشور را در خود جای داده است و بدین ترتیب اروپا در مقایسه با زمانی که کشورهای موجود در آن با یکدیگر در قالب اتحادیه اروپا متحد نبودند به مجموعه‌ای دارای اقتصاد و سیاست قوی‌تر تبدیل شد.

اما در عراق مساله متفاوت است؛ بصره برای تبدیل شدن به اقلیم و داشتن اقتصادی قوی‌تر شاهد تحرکاتی است به طوری که مردم این استان گمان می کنند که برپایی اقلیم و اختصاص دادن نفت استخراج شده از آن به سود بصره، موجب فراهم آمدن سرمایه‌ای هنگفت برای ایجاد اقتصاد قوی می شود.

در صورتی که برپایی اقلیم بصره با موفقیت همراه شود، این امر مشوق دیگر استان‌های عراق برای حرکت در این مسیر می شود، هنگامی که اقلیم بصره به تنهایی مدیریت نفت خویش را به دست گیرد، اقلیم‌های واقع در شمال کشور هم با ایجاد سدهای و آب‌بندها، کنترل آب‌های موجود را که معمولا از بخش شمالی وارد خاک عراق می شود را به دست می گیرند و برای جبران قطع درآمدهای نفت،از آب ذخیره شده در اقلیم خود برای کشاورزی بهره خواهند گرفت، در این هنگام اقلیم‌های به وجود آمده در جنوب عراق با خشک‌سالی دست به گریبان خواهند بود و این امر به نوبه خود موجب بروز درگیری‌ و جنگ‌ میان اقلیم‌های جنوبی و اقلیم‌های واقع در شمال کشور خواهد بود که کنترل و مدیریت آب را در اختیار دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا