سیاسی

جنجال در فلسطین در پی ابراز آمادگی حماس برای گفت وگو با آمریکا

فتح نگران از اینکه حماس جایش را بگیرد به اظهارات یکی از سران حماس درباره آمادگی برای مذاکره با آمریکا به شدت واکنش نشان داده است.

نکات برگزیده مطلب
  • اظهارات حمد در آغاز کار چندان توجهی برنیانگیخت اما رسانه های فلسطینی تابع «فتح» ناگهان در 30 مارس اظهارات حمد را پوشش دادند و به شدت از آن انتقاد کردند.
  • به نظر می آید که رابطه دولت فلسطین به ریاست محمود عباس با ایالات متحده در پی به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت امریکا به قدس و توقف کمک های مالی امریکا به فلسطین همچنان روابطی تیره است.
  • حماس باید کانال های ارتباطی با واشنگتن که بزرگ ترین قدرت جهان است داشته باشد و صحنه سیاسی امریکا را به مخالفانش به خصوص اسرائیل واگذار نکند و آنها نتوانند هرطور که می خواهند حماس را بد جلوه دهند.
  • «احمد مجدلانی» از نزدیکان محمود عباس تأکید می کند که «این اظهارات حماس به معنای آن است که این جنبش خود را جانشین رهبران فلسطینی می داند و این همه تدارکات حماس برای «معامله قرن» است
  • اظهارات حمد درباره گفت وگو با امریکا همزمان شد با انتشار نظرسنجی ای که براساس آن 64 درصد مردم فلسطین مخالف تماس با امریکا و 23 درصد خواستار ازسر گرفتن روابط با امریکا هستند.

میدل ایست نیوز: اظهارات یک مقام بلندپایه حماس درباره اینکه این جنبش درباره مذاکره با آمریکایی ها نگاه باز دارد، واکنشهای تندی در صحنه سیاسی فلسطین در پی داشته است. مخالفان، حماس را به تلاش برای نادیده گرفتنشان از راه گشودن کانال های ارتباطی مستقیم با واشنگتن متهم می کنند.

این اظهارات از سوی «غازی حمد» قائم مقام وزارت امور خارجه غزه و یکی از برجسته ترین مقامات حماس در مصاحبه با «فاکس نیوز» در 26 فوریه 2019 صادر شده است. او در این مصاحبه گفته که حماس «نگاه بازی به مذاکره با امریکایی ها و اروپایی ها و هر کس دیگری برای بررسی مسئله فلسطین و صحبت درباره همه چیز» دارد.

ایالات متحده از سال 1997 حماس را یک گروه تروریستی می داند.

اظهارات حمد در آغاز کار چندان توجهی برنیانگیخت اما رسانه های فلسطینی تابع «فتح» ناگهان در 30 مارس اظهارات حمد را پوشش دادند و به شدت از آن انتقاد کردند چون به گفته آنها حماس برای دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا ابراز آمادگی کرده است.

خود اینکه فتح یک ماه بعد از اظهارات حمد به آن توجه نشان داده و انتشار این خبر همزمان با شدت گرفتن تنش میان فتح و حماس پس از تظاهرات در غزه در 14-15 مارس بوده که حماس با آن به شدت برخورد کرده و این مایه انتقادات سران فتح از حماس شده همه و همه شایان توجه جدی است.

حمد در 31 مارس با صدور بیانیه ای توضیحاتی ارائه کرد: «حماس در دیدار با امریکایی ها و اروپایی ها مانعی نمی بیند، این سیاست جنبش است، هرچند من معتقدم که دولت ترامپ از اسرائیل جانبداری و علیه فلسطین عمل می کند».

در همین گیرودار، به نظر می آید که رابطه دولت فلسطین به ریاست محمود عباس با ایالات متحده در پی به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت امریکا به قدس و توقف کمک های مالی امریکا به فلسطین همچنان روابطی تیره است.

«احمد یوسف» مشاور سابق رئیس دفتر سیاسی حماس و رئیس مؤسسه بیت الحکمه (نهادی غیر دولتی در غزه که با هدف آشنا کردن افکار عمومی جهان با مسئله فلسطین فعالیت می کند) در غزه به «المانتیور» در این باره گفت که «سخن حمد سخنی منطقی است، حماس باید کانال های ارتباطی با واشنگتن که بزرگ ترین قدرت جهان است داشته باشد و صحنه سیاسی امریکا را به مخالفانش به خصوص اسرائیل واگذار نکند و آنها نتوانند هرطور که می خواهند حماس را بد جلوه دهند. تماس حماس با امریکا اقدام درستی است چه در دولت ترامپ باشد چه هر دولت دیگری، تا به این ترتیب بتواند مواضع خود را به دور از کلیشه جاافتاده درباره حماس برای امریکایی ها توضیح دهد».

اظهارات حمد درباره گفت وگو با واشنگتن با وجود پیام توئیتری «جیسون گرینبلات» فرستاده رئیس جمهور امریکا برای صلح در خاورمیانه در 12 مارس است که در آن «صالح العاروری» معاون رهبر حماس را به علت فعالیت های حماس در غزه تحت پیگرد ایالات متحده اعلام کرد و امریکا در پی پرتاب موشک به اسرائیل پرونده محکومیت حماس را به سازمان ملل برد.

سخنان حمد البته با میثاق سیاسی حماس که در مه 2017 امضا شده سازگار است که در آن تصریح شده که «حماس به رابطه و تماس با کشورها و ملت های جهان و به ارزش های همکاری و عدالت و آزادی و احترام به اراده ملت ها ایمان دارد و از مواضع کشورها و نهادها در حمایت از حقوق ملت فلسطین استقبال و هرگونه حمایت از رژیم صهیونیستی را محکوم می کند».

البته در این میثاق نامی از ایالات متحده آورده نشده که بدان معناست که حماس نیز به این نتیجه رسیده که نباید با گفت وگو با ایالات متحده مسئله داشته باشد.

«حسن یوسف» از سران حماس در کرانه باختری در 31 مارس در مصاحبه با یک پایگاه محلی تأکید کرد که حماس هیچ مانعی در دیدار با هر مقام امریکایی نمی بیند حتی اگر این مقام خود ترامپ با همه جانبداری هایش از اسرائیل باشد، چون آنچه برای حماس مهم است بازتاب دادن روایت فلسطین از نزاع با اسرائیل است.

اما «احمد مجدلانی» عضو سازمان آزادیبخش فلسطین و از نزدیکان محمود عباس تأکید می کند که «این اظهارات حماس به معنای آن است که این جنبش خود را جانشین رهبران فلسطینی می داند و این همه تدارکات حماس برای «معامله قرن» است و نظر ما را ثابت می کند که همواره گفته ایم حماس بخشی از این معامله است، حماس یک تشکل پراگماتیست است و در مواضع سیاسی نرمش نشان می دهد و مشکلی با نزدیک شدن به امریکا ندارد».

واکنش های خشمگینانه اعضای فتح به اظهارات حمد البته در همین حد نبود. «عزام الاحمد» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در مصاحبه با تلویزیون رسمی فلسطین در اول آوریل تأکید کرد که بعید نمی داند که حماس به زودی دیدارهایی با مقامات امریکایی داشته باشد و به این طریق سازمان آزادیبخش را نادیده بگیرد. او افزود که حماس می کوشد به جای سازمان آزادیبخش به نهاد به رسمیت شناخته بین المللی ازجانب فلسطینیان تبدیل شود.

«صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین نیز در 31 مارس در مصاحبه با تلویزیون فلسطین با اشاره به این اظهارات حمد گفت: «او اعتبارنامه خود را به چه کسی و با چه مبنایی خواهد داد؟».

«محمد العالول» معاون محمود عباس نیز در 31 مارس تأکید کرد که «وقتی فلسطین همکاری با دولت امریکا را تحریم کرده، آیا منطقی است که حماس دست به چنین اقدامی زند تا سیاست امریکا و معامله قرن را تقویت کند؟ آیا منطقی است که حماس بپذیرد که از امریکا پول و امتیاز بگیرد و در عوض مسئله فلسطین را نادیده بگیرد؟».

«باسم نعیم» وزیر بهداشت سابق در دولت حماس و عضو دفتر روابط بین الملل این جنبش گفت که حماس در سال های گذشته با مقامات سابق کنگره و دیگر نهادهای امریکایی دیدار و با بسیاری از اندیشکده های امریکایی ارتباط داشته است و مسئله اینجاست که همیشه آنها می خواسته اند با سران حماس دیدار کنند و ارتباط ازطرف خود آنها برقرار شده است، «برای همین این هیستری حکومت رام الله درباره تماس حماس با امریکا بی وجه است».

اظهارات حمد درباره گفت وگو با امریکا همزمان شد با انتشار نظرسنجی ای ازسوی مرکز پژوهش های سیاسی و آماری فلسطین در رام الله که براساس آن 64 درصد مردم فلسطین مخالف تماس با امریکا و 23 درصد خواستار ازسر گرفتن روابط با امریکا هستند.

«هانی المصری» رئیس مرکز فلسطینی پژوهش های سیاسی و مطالعات راهبردی در رام الله در این باره می گوید: «زمان طرح این اظهارات غلط بوده است، چون با دولتی در امریکا طرفیم که دشمن فلسطینی هاست و وارد شدن حماس به گفت وگو با آن فقط در صورت معنا دارد که حماس حاضر شود سلاح را زمین بگذارد و اسرائیل را به رسمیت بشناسد. مخالفت شدید رام الله با این اظهارات بدان علت است که می ترسد حماس در ارتباط با امریکا جای دولت رام الله را بگیرد، به خصوص که قدرت نظامی و پراگماتیسم سیاسی لازم برای این کار را دارد».

حماس به عنوان یک جنبش تأثیرگذار در فلسطین و منطقه ارتباط مستقیم با امریکا برای طرح دیدگاه هایش را حق خود می داند. اما این تلاش ها احتمالا به سد اسرائیل خواهد خورد که می کوشد حماس را گروهی تروریستی نگه دارد و نیز به مانع دولت فلسطین که حاضر نیست در رهبری پروژه ملی فلسطین میدان را با حماس تقسیم کند و بپذیرد که حماس دربرابر امریکایی ها سخنگوی فلسطینیان باشد. حماس در این مسیر باید فکری برای این چالش ها بکند.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا