سیاسی

نبیه بری، حامل پیام امریکا برای آیت الله سیستانی بود؟

یک روزنامه‌نگار عراقی سفر رئیس پارلمان لبنان به این کشور را در راستای انتقال پیام وزیر امور خارجه امریکا به آیت الله سیستانی درباره حشد الشعبی خواند.

میدل ایست نیوز:روزنامه‌نگار و نویسنده عراقی با اسم «هایده العامری»، در یادداشتی به واکاوی سفر اخیر «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان به عراق و دیدار وی با آیت الله سیستانی پرداخته است.

در ادامه می خوانیم:

سفر هفته گذشته رئیس پارلمان لبنان به عراق موضوع بحث و جدل سیاستمداران تبدیل شده است، نبیه بری چندی پیش به صورت شتابزده و بدون انجام ترتیبات لازم خواستار سفر به عراق شد، این در حالی است که «محمد الحلبوسی»،رئیس پارلمان عراق در امریکا به سر می برد و لازم بود برای تعیین زمان سفر تا بازگشت الحلبوسی از واشنگتن درنگ می کرد، به ویژه آنکه وی در سفر خود به امریکا به درک کامل‌تری از طرز تفکر و موضع واشنگتن در قبال رویدادهای عراق و منطقه رسیده بود.

موضوع جالب توجه این است که در این سفر از محمد الحلبوسی بسان رهبران برجسته استقبال به عمل آمد به طوری که 21 گلوله توپ در مراسم استقبال از وی شلیک شد گویی اینکه او رئیس جمهور کشور مهمی است و این مساله در سفر هیچ کدام از دولتمردان عراقی به امریکا سابقه نداشت.

به موضوع سفر نبیه بری به عراق بازگردیم، وی در لبنان به رند سیاست‌باز معروف است و هر جا که مشکلی سیاسی در میان باشد، این مشکل تنها با دستان نبیه بری حل و فصل خواهد شد.

نبیه بری خواستار زمانی برای دیدار با آیت الله سیستانی شد و حامد الخفاف، مدیر دفتر ایشان در لبنان زمانی را برای انجام این دیدار ترتیب داد.

با وجود نبود الحلبوسی در عراق، نبیه بری راهی این کشور شد و در روز دوم سفر، به نجف اشرف رفته و با آیت الله سیستانی به تنهایی دیدار کرد، آری در این دیدار کسی جز نبیه بری و آیت الله سیستاتی حضور نداشتند حتی حامد الخفاف و دیگران نیز در بیرون از اتاق به انتظار نشسته بودند. سوال این است که نبیه بری چه در چنته داشت که همزمان با حضور همتای عراقی خود در امریکا راهی سفر به عراق و دیدار با آیت الله سیستانی شد؟

استاد نبیه بری همانطور که طرفدارانش دوست دارند وی را اینگونه خطاب کنند، پیام بسیار مهمی را از «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا که چند روز پیش از سفر نبیه بری به عراق با وی دیدار کرده بود، به آیت الله سیستانی منتقل کرد اما محتوای این پیام چه بود؟

محتوای پیام بیانگر این نکته بود که آیت الله سیستانی که پیشگام تشکیل حشد الشعبی بود و فتوای جهاد کفایی را در این باره صادر کرده بود، اکنون ایالات متحده امریکا از ایشان انتظار دارد که حشد الشعبی را منحل کند چرا که جنگ با داعش پایان یافته است، حشد دربردارنده نیروهای همسو با ایران است و ضرر آن بیشتر از سود آن است و باید منحل شود یا اینکه برخی از افراد آن در نیروهای امنیتی عراق ادغام شوند، این درخواست امریکایی‌هاست اما مقامات امریکایی این درخواست را هم اینک از ایشان نمی خواستند بلکه هر وقت که خودشان مناسب دیدند به آن اقدام کنند اما موافقت آیت الله سیستانی غافلگیر کننده بود، ایشان به پیام نبیه بری پاسخ مثبت دادند و در ادامه رئیس پارلمان لبنان با اعزام هیئتی ویژه، پاسخ آیت الله سیستانی را به مقامات امریکایی انعکاس داد. در همین رابطه، دولت امریکا به هیئت لبنانی اعلام کرد که نبیه بری در فهرست افرادی که واشنگتن در پی اعمال تحریم علیه آنهاست، قرار ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا