سیاسی

«واشنگتن پست»: «معامله قرن» راه حل یک کشوری را پیش گرفته است/خبری از کشور فلسطین نیست

«واشنگتن پست» به نقل از منابع آگاه ابعاد تازه ای از طرح موسوم به «معامله قرن» را افشا کرده است.

نکات برگزیده مطلب
  • دولت ترامپ احتمالا پایان بهار یا اوایل تابستان سال جاری پس از دو سال کار روی این طرح آن را علنی خواهد ساخت.
  • امریکا همچنان در حال ارزیابی عوامل متعددی برای تعیین زمان نهایی اعلام طرح است.
  • در این طرح موضوع تشکیل دولت مستقل فلسطین که در دو دهه گذشته مبدأ مذاکرات برای صلح بوده مطرح نیست.
  • در این طرح به جای تشکیل دولت مستقل فلسطین از همان الگوی کنونی «تشکیلات خودگردان» استفاده شده است.
  • کوشنر و دستیارانش در طراحی این طرح صلح در خاورمیانه را به توسعه اقتصادی و به رسمیت شناخته شدن اسرائیل ازسوی کشورهای عربی پیوند زده اند.
  • برخلاف آنچه می گویند «معامله قرن» یک طرح صلح اقتصادمحور نیست.

میدل ایست نیوز: روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار گزارشی خبر داد که طرح رئیس جمهور امریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل که به «معامله قرن» شهرت یافته احتمالا تضمین تشکیل کشور مستقل فلسطین با حاکمیت کامل ارضی را دربر نخواهد داشت.

این روزنامه با انتشار گزارشی که بر اساس اظهارات «افراد مطلع از بخش های اصلی طرح» تنظیم شده تأکید کرده که دولت ترامپ احتمالا پایان بهار یا اوایل تابستان سال جاری پس از دو سال کار روی این طرح آن را علنی خواهد کرد.

مقامات امریکایی جزئیات این طرح را همچنان محرمانه نگه داشته اند اما از اظهارات «جارد کوشنر» طراح اصلی این طرح و داماد ترامپ برمی آید که در این طرح موضوع تشکیل دولت مستقل فلسطین که در دو دهه گذشته مبدأ مذاکرات برای صلح بوده مطرح نیست.

این روزنامه افزوده که این طرح نمایانگر تلاش ترامپ برای ایجاد نقطه ای در کارنامه دیپلماتیکش است و احتمالا در آن به شدت به نگرانی های امنیتی اسرائیل توجه شود.

«واشنگتن پست» به نقل از این منابع آگاه خبر داده که کوشنر و دستیارانش در طراحی این طرح صلح در خاورمیانه را به توسعه اقتصادی و به رسمیت شناخته شدن اسرائیل ازسوی کشورهای عربی پیوند زده اند و به جای تشکیل دولت مستقل فلسطین از همان الگوی کنونی «تشکیلات خودگردان» استفاده کرده اند.

دولت خودگردان فلسطین در پی به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ازسوی دونالد ترامپ همه روابط خود را با دولت ایالات متحده قطع کرد.

در این گزارش آمده که کوشنر این تصمیم دولت خودگردان فلسطین را تصمیمی «کوته بینانه» خوانده و در نشست خود با حضور برخی چهره های عربستانی در فوریه ماه گذشته تأکید کرده که ترامپ کسی است که پای حرف خود می ایستد و در نتیجه می تواند واسطه ای مطمئن باشد.

یک فرد مطلع گفته که کوشنر در 26 فوریه با برخی نخبگان و روزنامه نگاران و مقامات عربستانی که همگی توسط شخص ولیعهد عربستان گزینش شده بودند نشستی داشته است. براساس این گزارش ولیعهد عربستان بیش از پدرش از «معامله قرن» حمایت می کند.

این فرد مطلع خبر داده که در این نشست کوشنر نگرانی ها و دیدگاه های حاضران را که گاه دشوار بود شنید اما هیچ نقدپذیری ای از خود نشان نداد و از نظر خود دفاع کرد. به گفته این فرد کوشنر از اینکه دید اکثر حاضران در نشست منتقد طرحش هستند و به وی گفته شد که ملک سلمان از حقوق مردم فلسطین دفاع می کند غافلگیر شد.

یک مقام امریکایی به این روزنامه گفته که امریکا همچنان در حال ارزیابی عوامل متعددی برای تعیین زمان نهایی اعلام طرح است.

براساس این گزارش به نظر می آید که در این طرح قرار است میلیاردها دلار کمک مالی به کرانه باختری و غزه و نیز به مصر و اردن اختصاص یابد. یک مقام آگاه امریکایی تأکید کرده که این کمک های اقتصادی در حکم «مابه ازای» مطالبات فلسطینیان نیست.

این مقام آگاه تأکید کرده که طرح اقتصادی وقتی اجرایی خواهد شد که کشورهای منطقه از آن حمایت کنند، «این بخش مهمی از معادله کلی است. برخلاف آنچه می گویند یک طرح صلح اقتصادمحور نیست. ما هر دو بخش سیاسی و اقتصادی را به یک اندازه جدی گرفته ایم».

منبع
واشنگتن پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا