سیاسی

«مالکی» در پی تقویت حزب الدعوه برای حفظ مصونیت سیاسی و قضایی

منابع آگاه خبر داده اند که «مالکی» و «العبادی» اخیرا با هدف بازگشت اتحاد به حزب الدعوه دیدار کرده اند.

میدل ایست نیوز: منابع عراقی خبر داده اند که در دیدار اخیر «حیدر العبادی»، نخست وزیر سابق عراق با «نوری مالکی»، رئیس حزب الدعوه موضوع اتحاد دوباره حزب محور مذاکرات بوده است.

به گفته این منابع العبادی که به صورتی غیر رسمی از حزب الدعوه فاصله گرفته و نوعی شکاف در آن را رهبری می کند، اکنون در پی بازگشت به دامان حزب برآمده تا بتواند پایگاه جدی تری برای دفاع از جایگاه خود بیابد به خصوص که احساس می کند در فضای سیاسی کشور در حاشیه قرار گرفته است.

از سوی دیگر ایران نوری مالکی را ترغیب کرده که با تقویت حزب و وارد کردن دوباره آن به میدان سیاسی کشور کفه متحدان ایران در عراق را تقویت کند.

ماندن در ریاست حزبی متحد و قدرتمند برای مالکی بسیار مهم است چون در برابر گسترش فساد در عراق در دو دوره حکومت وی و غارت اموال عمومی و سقوط حدود یک سوم خاک عراق به دست داعش و فجایع پس از آن برایش مصونیتی سیاسی و قضایی فراهم می کند.

به گفته این منابع العبادی با خروج از حزب الدعوه چیز زیادی به دست نیاورد و نتوانست دوباره به قدرت برسد ضمن اینکه رابطه نزدیکش با مقتدی صدر نیز کمک نکرد که وی به آنچه حق خود در قدرت می دانست دست یابد.

«عبدالحلیم الزهیری» از سران حزب الدعوه درباره دیدار اخیر مالکی ـ العبادی گفت که این دیدار به مسائل حزبی مربوط می شد.

او گفت که موضوع برگزاری نشست مجمع عمومی حزب الدعوه پس از ماه رمضان آینده از مسائلی بود که در این دیدار مطرح شد.

با وجود ادعای نزدیکان مالکی درباره احتمال خروج العبادی از ائتلاف «اصلاح و سازندگی»، منابع آگاه تأکید کرده اند که العبادی با اینکه همچنان ریاست دفتر سیاسی حزب الدعوه را بر عهده دارد همچنان در بازگشت به حزب تردید دارد.

به گفته این منابع حزب الدعوه از زمان انتخابات ماه مه سال گذشته و ناتوانی از تشکیل لیستی متحد به صورت نیمه تعطیل درآمده است.

به گفته این منابع العبادی همچنان رابطه خود را با حزب الدعوه حفظ کرده هرچند چندان در مسائل داخلی آن دخالت نمی کند و بیشتر به پروژه سیاسی خاص خودش فکر می کند که به نظرش می تواند او را به صحنه برگرداند.

نزدیکان العبادی می گویند که وی در نظر دارد پروژه سیاسی خود را در انتخابات پیش روی استانداری ها به بوته آزمایش بگذارد.

منابع آگاه گفته اند که چهره های شاخصی مانند الزهیری در مدت گذشته تلاش های بسیاری برای نزدیک کردن دیدگاه های العبادی و مالکی انجام داده اند و می کوشند که نشست مجمع عمومی حزب را به نشستی برای بازسازی ساختار حزب تبدیل کنند هرچند تلاش های آنان هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا