سیاسی

اعضای شورای نظامی سودان چه کسانی اند؟

«رویترز» برخی اعضای شورای نظامی انتقالی سودان را معرفی کرده است.

میدل ایست نیوز: افسرانی که «عمر حسن البشیر» را پس از سه دهه حکومت وی در سودان از قدرت کنار زدند از تشکیل شورای نظامی برای اداره امور کشور به مدت دو سال جهت اجرای انتخابات خبر دادند.

اما بیست و چهار ساعت پس از اعلام بیانیه این افسران، «عوض بن عوف، کسی که این بیانیه را خوانده بود خود از ریاست شورای نظامی انتقالی استعفا داد.

شورای نظامی انتقالی متشکل از بزرگ ترین افسران ارتش است که اساسا فرماندهان شاخه های گوناگون نیروهای مسلح و رئیس نیروهای دخالت فوری که گردانی شبه نظامی و تابع ارتش است و همچنین مدیر کل پلیس سودان و نماینده دستگاه امنیت در آن عضویت دارند.

البشیر در فوریه در چارچوب تغییرات دوره ای نیروهای مسلح برخی از این افراد را ارتقای مقام داده بود. او در همان ماه و در اوج اعتراض های مردمی عوض بن عوف رئیس مستعفی شورای نظامی را به معاونت خود برگزید. عوض بن عوف به داشتن روابط نزدیک با اسلام گرایان شناخته می شود.

در ادامه با تعدادی از چهره های شاخص دستگاه های نظامی و امنیتی سودان آشنا می شویم.

عبدالفتاح البرهان عبدالرحمان

ژنرال عبدالفتاح البرهان رئیس جدید شورای نظامی انتقالی زاده 1960 است و پیش تر بازرس کل نیروهای مسلح بوده و با اینکه سومین افسر بلندپایه ارتش است، اطلاعات زیادی درباره او در دست نیست. او فرمانده نیروی زمینی ارتش سودان و در نتیجه فرمانده نیروهایی بود که در جنگ ائتلاف عربستان با یمن حضور داشتند. نقش او در این جنگ به روابط نزدیک او با افسران خلیجی به خصوص اماراتی و عربستانی انجامیده است.

محمد حمدان دقلو

ژنرال محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی نایب رئیس شورای نظامی و دومین فرد قدرتمند در شوراست. او زاده 1975 و فرمانده نیروهای حمایت فوری است که گروهی شبه نظامی برآمده از شبه نظامیان جنجوید است که در دارفور فعالیت کردند. دولت سودان منکر هرگونه رفتار غیر قانونی این نیروها در دارفور است.

حمیدتی نیز مانند البرهان فرمانده نیروهای مسلح سودانی در یمن بوده و روابط گسترده ای با فرماندهان نظامی امارات و عربستان دارد. حمیدتی از چهره های بارز حکومت عمر البشیر بود.

عمر زین العابدین

ژنرال عمر زین العابدین پیشتر رئیس واحد صنایع جنگی سودان بوده و در اولین کنفرانس مطبوعاتی پس از سرنگونی عمر البشیر، به عنوان رئیس کمیسیون سیاسی شورا تعیین شد. از او به عنوان کارشناس استراتژیک سیاسی در شورا یاد می شود و به داشتن گرایش های اسلامی شهرت دارد.

جلال الدین الشیخ

ژنرال جلال الدین الشیخ که عمر البشیر او را پس از بازنشستگی به خدمت فراخواند و در فوریه گذشته او را معاون مدیر دستگاه امنیت و اطلاعات ملی سودان کرد. او معاون «صلاح قوش» بود که روز جمعه از مدیریت دستگاه امنیت استعفا داد. قوش قدرتمندترین شخصیت کشور بعد از عمر البشیر دانسته می شد و معترضان مسئولیت قتل تظاهرات کنندگان را متوجه وی می دانستند.

اینگونه شهرت دارد که الشیخ دارای گرایش های اسلامی است. او از دوران تحصیل با البرهان و زین العابدین دوست و همراه بوده است.

الطیب بابکر علی فضیل

ژنرال الطیب بابکر علی فضیل فرمانده کل نیروی پلیس است و در سال 2018 به سمت گمارده شده است.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا