سیاسی

ریاض و تهران و دمشق و آنکارا در بغداد پشت یک میز نشستند

نشست رؤسای مجالس کشورهای همسایه عراق در بغداد برگزار شد.

میدل ایست نیوز: بغداد با موفقیت توانست عربستان و سوریه و ایران را در نشست بین المجالس کشورهای همسایه عراق پشت یک میز بنشاند.

به گزارش «العربی الجدید» این اولین بار است که این کشورها که با یکدیگر نزاع های دیرپا دارند پشت یک میز در کنار رؤسای کشورهای اردن و کویت و ترکیه می نشینند.

هیئت های همه کشورهای شرکت کننده به ریاست رئیس مجلس کشورها بود جز ایران که «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی رئیس مجلس عراق در جلسه اعلام کرد به علت بحران ناشی از بروز سیل در ایران از شرکت در جلسه عذر خواسته و به نمایندگی از وی «علاء الدین بروجردی» ریاست هیئت ایرانی را بر عهده گرفته است.

«شاکر حامد»، سخنگوی پارلمان عراق گفت که عدم حضور لاریجانی از اهمیت مشارکت هیئت ایران نمی کاهد.

یک مقام مسئول عراقی تأکید کرد که این کنفرانس در چارچوب تلاش های عراق برای نزدیک کردن کشورهای منطقه و کاهش سطح تنش ها در منطقه با موفقیت توانست مقامات ایران و عربستان و سوریه و ترکیه را پشت یک میز بنشاند.

این منبع گفت که این نشست به طور خاص ابعاد سیاسی و امنیتی دارد به خصوص که پس از پیروزی عراق بر داعش برگزار می شود و می تواند به ثبات در منطقه کمک کند.

او افزود که عراق پیشهادهایی برای همکاری و هماهنگی امنیتی برای مبارزه با بقایای داعش در منطقه و کنترل مرزها پیشنهاد خواهد داد و نشست های رؤسای مجالس بسیار مهم خواهد بود و دستاوردهای این نشست روی هم رفته به سود کل منطقه است.

مقامات عراقی از این اقدام «محمد الحلبوسی» برای دعوت از رؤسای مجالس کشورهای همسایه عراق تقدیر کردند و آن را فرصتی ارزشمند برای برقراری شراکت های امنیتی و اقتصادی دانستند.

این نشست ظهر روز شنبه به وقت محلی در بغداد آغاز شد و «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق در آغاز برنامه ضمن خوش آمدگویی به حاضران تأکید کرد که عراق در پی برقراری شراکت استراتژیک با همسایه های خود بدون ملاحظه هیچ امری جز منافع ملت خویش است و افزود که عراق فداکاری های بسیاری نشان داد اما در نهایت سربلند ماند.

«محمد آل الشیخ» رئیس مجلس مشورتی عربستان نیز تأکید کرد که عراق به موقعیت محوری و مرکزی خود بازگشته و همه باید دست در دست هم برای پایان دادن به همه نوع تروریسم تلاش کنند و قوانین سختگیرانه تری در این باره تصویب کنند.

«مرزوق الغانم» رئیس مجلس کویت نیز عراق را دروازه ثبات منطقه خواند و تأکید کرد که بدون عراق امن و باثبات هر سخنی درباره خاورمیانه باثبات خرافاتی بیش نیست.

«مصطفی شنطوب» رئیس پارلمان ترکیه در سخنرانی خود یکپارچگی عراق را امری اصولی برای ترکیه خواند و افزود که ترکیه در پی ارتقای روابط خود با عراق است.

«عاطف طراونه» رئیس مجلس اردن هم تأکید کرد که شهدای عراق با آنچه برای نابودی داعش در کف نهادند دینی بزرگ بر گردن همه اعراب دارند و همه کشورهای منطقه باید با یکدیگر متحد شوند.

«حموده صباغ» رئیس مجلس سوریه نیز تأکید کرد که تروریسم که تازه ترین اختراع امریکا و صهیونیستم است در خاک عراق و سوریه زیر خاک دفن خواهد شد.

علاء الدین بروجردی نیز تأکید کرد که عراق به لطف تلاش های نیروهای مسلح و نیروهای حشد الشعبی و داوطلبان اهل سنت و فتوای مرجعیت توانست داعش را نابود کند و افزود که امریکا تولیدکننده تروریسم است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا