سیاسی

هزار داعشی اروپایی زندانی در دست کردهای سوریه

یک مقام بلندپایه کردستان سوریه جزئیاتی از وضعیت زندانیان داعشی ارائه کرد.

میدل ایست نیوز: «عبدالکریم عمر»، رئیس روابط خارجی حکومت خودگردان کردهای سوریه از حضور 6 هزار زندانی داعشی از جمله هزار اروپایی در شرق فرات خبر داد.

عمر به «الشرق الاوسط» گفت که وضعیت این زندانیان و خانواده هایشان هزینه سنگینی روی دست نیروهای کرد نهاده و آنها بارها خواستار بازگرداندن این تروریست ها به کشورهای اصلی شان شده اند.

با وجود درخواست های مکرر امریکا اکثر کشورهای اروپایی همچنان در تحویل گرفتن شهروندان خود تعلل می کنند موضوعی که باعث شده امریکایی ها در هماهنگی با کردها در پی تشکیل دادگاهی بین المللی و ساخت زندان برای این تروریست ها باشند.

عمر تأکید کرد که این پرونده مهم ترین چالش پیش روی حکومت خودگردان کردها در سوریه پس از شکست داعش است.

او گفت از این 16 هزار زندانی هزار تن تابعیت حدود 50 کشور غربی و اروپایی را دارند و بقیه اهل سوریه و عراق هستند.

وی افزود کردها هم اکنون به تشکیل دادگاهی بین المللی فکر می کنند ضمن اینکه شواهد و ادله کافی برای محاکمه آنها موجود است.

او درباره موضع ائتلاف بین المللی ضد داعش و امریکا از تشکیل این دادگاه گفت که به لحاظ اصولی مخالفتی با این دادگاه نیست و موضع مقامات امریکایی همان است که «دونالد ترامپ» اعلام کرده است.

عمر گفت که هنوز جزئیات ساختار این دادگاه و قوانین و قاضیان آن تعیین نشده اما حکومت خودگردان کردها در حال بررسی این موضوع در چارچوب قوانین بین المللی مربوط به تروریسم است.

او همچنین از حضور 12 هزار زن و کودک در اردوگاه های شرقی فرات خبر داد که تابعیت اروپایی و خارجی دارند که 4 هزار زن و 8 هزار کودک هستند و افزود که برخی از این کودکان بالای 10 سال دارند و در گردان نوجوانان (اشبال الخلافه) دوره های نظامی دیده اند.

عمر با ابراز تأسف از اینکه «شرکا»ی اروپایی از مسئولیت خود در این باره شانه خالی کردند گفت: «اگر ما سرسختانه با داعش نجنگیده بودیم احتمال داشت آنها حملاتشان را سمت اروپا بکشند» و افزود که کردها چند سال با این کشورها برای عملیات نظامی هماهنگ بودند اما بعد از شکست کامل داعش هیچ کدام هیچ کاری برای گرفتن داعشی های زندانی نمی کنند.

او همچنین از دیداری رسمی با مقامات عراقی در قامشلی خبر داد و گفت که حدود 30 هزار آواره عراقی به منطقه کردستان فرار کرده اند و ربطی به داعش ندارند و قرار است درصورت تمایل به کشورشان بازگردند.

عمر افزود که از این تعداد حدود 4 هزار تن برای بازگشت به عراق ثبت نام کرده اند و کسانی که ترجیح می دهند همین جا بمانند هم براساس قوانین بین المللی با آنها برخورد خواهد شد.

او همچنین تأکید کرد که تاکنون هیچ مذاکره یا هماهنگی ای با دولت سوریه درباره ستیزه جویان زندانی شده داعشی نه مستقیم و غیر مستقیم وجود نداشته و افزود که وضعیت با روسیه هم همین طور است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا