سیاسی

معامله فتح و سائرون برای تقسیم 450 منصب دولتی/«مقتدی صدر» کجا ایستاده؟

شایعات درباره معامله فتح و سائرون برای تقسیم مناصب در حالی شدت گرفته که «مقتدی صدر» تمرکز خود را بر «آفت های اجتماعی» قرار داده است.

میدل ایست نیوز: از زمان اجرای انتخابات 2018 و کسب بیشترین کرسی های مجلس توسط ائتلاف «سائرون» وابسته به «مقتدی صدر» این ائتلاف قدرتی فعال در مجلس دارد. اما فاصله گرفتن مقتدی صدر از مجادلات سیاسی و تمرکز وی بر پرونده های اجتماعی با انتشار توئیت هایی درباره «آفت های اجتماعی» سؤالات تازه ای به میان می آورد که صدر تا چه حد فعالیت های ائتلاف سائرون را هدایت می کند و تا چه حد از این تحرکات مطلع است. به خصوص که سخن ها درباره معامله ای میان ائتلاف فتح (هادی العامری) و سائرون برای «تقسیم 450 منصب دولتی» به گوش می رسد. این در حالی است که صدر پیش از این به شدت با هرگونه سهمیه بندی مناصب و معامله برای توزیع پست های دولتی مخالفت می کرد.

اختلافات از آنجا آغاز شد که «سائرون» و دیگر همپیمانانش در فراکسیون «اصلاح و سازندگی» با استدلال مخالفت با سهمیه بندی حاضر به رأی اعتماد به نامزدهای وزارتخانه های امنیتی نشدند. این فراکسیون از آغاز تشکیل مجلس عراق توانست چند بار با آبستراکسیون جلسه را از حد نصاب قانونی بیندازد و مانع از رأی آوردن نامزدهای «غیر مستقل» برای وزارتخانه های دفاع و کشور شود.

این قاطعیت دربرابر سهمیه بندی و توزیع مناصب باعث تقویت روابط سائرون و دیگر تشکل های سیاسی که همین دیدگاه ها را داشتند، از جمله جریان حکمت ملی (سیدعمار الحکیم) و ائتلاف نصر (حیدر العبادی) شد. این گروه ها همه حاضر شده بودند که از سهم خود در دولت چشم پوشی کنند و به نخست وزیر در انتخاب وزرا آزادی عمل دهند. اما «عادل عبدالمهدی» دست به کاری عجیب زد: پذیرش کادوی کسانی که از سهم خود چشم پوشی کرده بودند، و همچنین پذیرش شرط های کسانی که بر سهم خود پافشاری می کردند. اقدامی که باعث شد گروه اول در وضعیتی عجیب قرار بگیرند.

«فادی الشمری» از سران جریان حکمت ملی تأکید می کند که اتفاقات اخیر واقعا قابل درک نیست. چون گروه هایی که با سهمیه بندی مخالف بودند به نظر می آید از موضع خود عقب نشینی کرده اند و ترجیح داده اند به تنهایی وارد بازی توزیع مناصب شوند و همه توافق های سیاسی قبلی را کنار گذارند.

به گفته الشمری این وضعیت باعث می شود که گروه هایی مانند جریان حکمت ملی و نصر و دیگران به فکر بازنگری در ائتلاف ها و پیمان های سیاسی سابق بیفتند و در پی تفاهمات تازه ای متناسب با واقعیت سیاسی تازه بروند.

او گفت که بعید نیست این گروه ها سراغ گزینه تشکیل اپوزیسیون داخلی بروند، «البته موضوع نهایی نشده اما مطرح است».

در این میان فاصله گرفتن صدر از صحنه سیاسی و خودداری اش از اظهار نظر سیاسی و پرداختنش به مسائل اجتماعی این پرسش را مطرح می کند که تا چه خود وی با این رویکرد تازه سائرون همراه است و تا چه حد سائرون با رویکرد تازه صدر در تمرکز بر مسائل اجتماعی همراه است. آیا این وضعیت باعث می شود که سائرون خود را رها از صدر و دیدگاه های سیاسی وی ببیند.

صدر تاکنون هیچ واکنشی به اخبار مربوط به «معامله توزیع مناصب میان فتح و سائرون» نشان نداده، اما بسیاری از ناظران همچنان معتقدند که وی چنین معامله ای را وتو خواهد کرد.

«جاسم الموسوی» تحلیلگر سیاسی تأکید می کند که سائرون جرئت نخواهد داشت که بر خلاف رهنمودهای صدر عمل کند. به گفته وی فاصله گرفتن صدر از صحنه سیاسی به این معنا نیست که سائرون می تواند دست به تفاهمات و معامله های دوجانبه بزند.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا