اجتماعی

مأموریت تازه وزارت خارجه عراق: افزایش اعتبار گذرنامه عراقی

یک مقام آگاه وزارت امور خارجه عراق خبر داده که در نیمه دوم سال جاری میلادی شاهد بهبود اعتبار گذرنامه عراقی خواهیم بود.

میدل ایست نیوز: همزمان با افزایش تحرکات سیاسی عراق در سطح منطقه ای و جهانی وزارت امور خارجه این کشور در پی افزایش اعتبار گذرنامه عراقی است که در سال گذشته از میان 199 کشور در رتبه 198 اعتبار قرار داشت.

«گلوبال پاسپورت ایندکس» در گزارش سالانه خود اعلام کرد که دارندگان گذرنامه عراقی فقط می توانند به 7 کشور ازجمله اکوادور و هائیتی و ایالت میکرونزیا بدون روادید سفر کنند و 25 کشور هم روادید فرودگاهی برای شهروندان عراقی صادر می کنند مانند ایران و لبنان و سوریه.

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه عراق از تشکیل کمیته تخصصی اقدام برای افزایش اعتبار گذرنامه عراقی خبر داد و گفت که بخشی از اعتبار گذرنامه ها به ثبات امنیتی و اقتصادی در کشورها مربوط می شود و عراق به سمت این ثبات در حرکت است و شاخص های مهاجرت در آن کاهش یافته و بسیاری شهروندان نیز در پی آرام شدن اوضاع در حال بازگشت به کشور هستند و این همه تحولات مثبتی است.

او گفت که وزارت امور خارجه عراق همزمان با این تحولات در مذاکرات خود با کشورها موضوع تسهیل تردد شهروندان را نیز مطرح می کند که با استقبال مواجه شده و در مرحله بعد به بستن توافق نامه و تفاهم نامه در این باره منتهی می شود.

این مقام تأکید کرد که کاهش شدید اعتبار گذرنامه عراقی فقط بر عهده وزارت امور خارجه نیست اما مذاکره برای بهبود وضعیت آن کاری است که وزارت امور خارجه در دستور کار قرار داده است.

او افزود که این موضوع البته باید دوجانبه باشد و همان طور که شهروندان عراقی از روادید کشوری معاف می شوند شهروندان آن کشور هم از روادید عراق معاف می شوند.

به گفته این مقام آگاه بسیاری کشورها همچنین نگران افزایش مهاجرت هستند و در پذیرش بدون روادید شهروندان کشوری که وضعیت سخت جنگی را به تازگی پشت سر گذاشته تردید دارند.

این مقام خبر داد که شهروندان عراقی در نیمه دوم سال جاری به کشورهای بیشتری بدون روادید سفر خواهند کرد و مذاکراتی تا کنون انجام شده به زودی به نتایج مثبتی خواهد انجامید.

پیش از این وزارت امور خارجه عراق رسما اعلام کرده بود که مشاورانی را از مؤسسه گلوبال پاسپورت ایندکس و دیگر نهادهای سنجش اعتبار گذرنامه ها به منظور بهبود اعتبار گذرنامه عراقی به کار گرفته است.

«فرات التمیمی»، عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق نیز تأکید کرد که این اقدامات وزارت امور خارجه باعث افزایش اعتماد به گذرنامه عراقی می شود و برای اجرایی شدن آن باید هماهنگی هایی با وزارت کشور صورت پذیرد.

او افزود که تفاهماتی با کشورهای عربی درباره تقویت گذرنامه عراقی انجام شده که به زودی نتایج آن آشکار خواهد شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا