سیاسی

نقش عراق در نزدیک‌سازی دیدگاه کشورهای منطقه

عراق با توجه به سیاست بی طرفانه و درهای بازی که در قبال کشورهای منطقه در پیش گرفته است، می تواند نقش حائز اهمیتی در حل و فصل اختلافات موجود میان کشورهای منطقه ایفا کند.

میدل ایست نیوز: عراق در حال حاضر نقش حائز اهمیتی در نزدیک‌سازی دیدگاه کشورهای منطقه ایفا می کند. بغداد پس از آنکه میزبان هیئت‌هایی از کشورهای همسایه از جمله ایران و عربستان بود، اکنون از «عبداللطیف الزیانی»، دبیرکل شورای همکاری خلیج استقبال به عمل آورد.

وی در دیدار با «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق و دیگر مقامات این کشور درخصوص همکاری فیامبین در پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

«احسان الشمری»، رئیس اندیشکده سیاسی عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد: «سیاست درهای باز عراق در قبال کشورهای عربی به سود بغداد است و هیئت خلیجی در مذاکرات خود درمورد موضوع بازسازی، مسائل اقتصادی و پرونده مبارزه با تروریسم رایزنی خواهد کرد.»

الشمری با اشاره به اینکه عراق می تواند مسیری برای پایان دادن به اختلافات موجود میان شورای همکاری خلیج و قطر باشد، عنوان کرد:«در حال حاضر نمی توان درباره راهکاری برای حل و فصل موضوع فوق سخن گفت، اما با این وجود، تمرکز زیادی برای حل بحران موجود میان میان قطر و عربستان وجود دارد.»

رئیس اندیشکده سیاسی عراق گفت:«اعتماد به عراق و سیاست متوازن و بی طرفی که این کشور در پیش گرفته است، بغداد را شایسته ایفای نقشی حائز اهمیت در کشمکش‌های سیاسی می سازد.»

وی در ادامه اظهار داشت: «افزایش تنش میان تهران و واشنگتن و اهمیت نقش عراق برای ایجاد همگرایی میان دو کشور مذکور به سود منافع همه منطقه است، در عین حال عراق می تواند میانجی مهمی در نزدیک‌سازی دیدگاه‌های عربستان و ایران ایفا کند به ویژه پس از آنکه دو کشور در نشست پارلمانی عراق پشت یک میز نشستند.»

الشمری در پایان گفت:«این امر نیارمند زمان بیشتری برای ترسیم راهکاری به منظور نزدیک ساختن دیدگاه دو طرف است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا