سیاسی

روسیه به دنبال رقابت با امریکا در عراق؟

نشت هماهنگی عراق و روسیه قرار است تا هفته آینده در بغداد برگزار شود.

میدل ایست نیوز: چند روز مانده به برگزاری نشست هماهنگی عراق و روسیه که قرار است از فردا جلسات خود را آغاز کند، چند تن از نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی عراق خواستار افزایش حضور روسیه در شهرهای آزادشده از چنگ داعش شدند.

«اسامه النجیفی» رئیس ائتلاف «القرار العراقی» و نماینده استان نینوا در مجلس عراق در دیدار با «ماکسیم ماکسیموف» سفیر روسیه در عراق وضعیت شهرهای آزادشده از چنگ داعش را بررسی کرد.

براساس بیانیه رسمی دفتر النجیفی در این دیدار بر ضرورت افزایش همکاری های مشترک عراق و روسیه برای بهبود وضعیت شهرهای جنگ زده تأکید شد و النجیفی از سفیر روسیه خواست که از موصل بازدید کند تا به صورت میدانی وضعیت این شهر و نیازهای آن مطلع شود.

ازسوی دیگر، یک نماینده دیگر از استان نینوا در مجلس عراق که نخواسته نامش فاش شود در گفت وگو با «العربی الجدید» تأکید کرد که موصل به دست داعش به شهری ویران تبدیل شده و نیازمند کمک های همگان است.

او گفت که مهم نیست چه کسی این کمک را می رساند، چه روسیه باشد چه امریکا چه هر کشور دیگری، مهم آن است که زندگی طبیعی به موصل بازگردد.

به گفته وی امریکایی ها در بازسازی شهر جدیت نشان نمی دهند و شاهد این مدعا آن است که با گذشت بیش از یک سال از آزادی شهر اکثر بخش های آن همچنان ویران است.

او ابراز امیدواری کرد که اگر روسیه وارد این میدان شود حمایت هایش به دور از کشمکش های سیاسی باشد و افزود که استان نینوا تحمل اینکه به میدان نزاع قدرت های بزرگ تبدیل شود ندارد.

«محمد البلداوی» نماینده استان صلاح الدین (از دیگر استان های جنگ زده) تأکید کرد که فراخوان دعوت از روسیه برای مشارکت در عملیات بازسازی شهرهای جنگ زده بیشتر سیاسی است و خواستار آن شد که این پرونده از نزاع های داخلی سیاسی دور بماند.

او گفت: «ضروری است که روابط همکاری با روسیه و همین طور با ایران و عربستان و دیگر کشورها داشته باشیم  اما این همه باید به دور از نزاع های منطقه ای و بین المللی باشد».

البلداوی افزود که عراق در حال بازیافتن موقعیت منطقه ای خود است و نباید در این باره کوتاهی شود. اما دعوت از روسیه با اهداف سیاسی حتما با مانع تراشی امریکایی همراه خواهد شد که می کوشد بر سیاست و اقتصاد عراق سلطه یابد.

«علی منیف» عضو جریان حکمت ملی عراق معتقد است که حضور نیروهای نظامی امریکایی در استان های شمالی و غربی عراق حضور روسیه در این مناطق و در بازسازی آنها را بسیار دشوار می کند.

به گفته وی چهارگانه عراق ـ روسیه ـ ایران ـ سوریه پیش تر در عراق موجودیت یافته بود اما مانع تراشی های امریکا مانع از ادامه فعالیت آن شد.

در سال 2015 این چهار کشور تشکیل ائتلافی را برای همکاری امنیتی جهت مبارزه با داعش اعلام کردند.

به نظر منیف حضور روسیه در روند بازسازی مناطق جنگ زده از تأیید مردمی برخوردار است و تصمیم نهایی در این باره بر عهده دولت عراق است. او افزود که «حتی اگر قرار باشد روسیه وارد میدان عراق شود، شکی نیست که این حضور از حساب روابط عراق با امریکا نخواهد بود».

وی ادامه داد که حضور شرکت های روسی در مناطقی که هنوز به لحاظ امنیتی وضعیت باثباتی ندارند نیاز به حمایت امنیتی دارد و این بر عهده دولت عراق است.

«حسان العیدانی» کارشناس سیاسی عراقی تأکید می کند که مطرح شدن موضوعی حضور روسیه در مناطق آزادشده از چنگ داعش بی تردید ابعاد سیاسی دارد و با مخالفت نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) با حضور امریکایی ها در عراق مرتبط است.

به نظر العیدانی اگر قرار باشد روسیه حضوری در عراق پیدا کند بی شک این حضور منحصر به شرکت های بازسازی مناطق جنگ زده نخواهد بود چون سرمایه گذاران روسی به تأمین امنیت نیاز دارند و این موضوع با سیاست سروکار پیدا می کند.

او افزود که باید صبر کرد و دید که در جلسه شورای هماهنگی دو کشور چه تصمیماتی گرفته می شود.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که نشست کمیته هماهنگی عراق و روسیه در ماه آوریل جاری در بغداد برگزار خواهد شد. «حیدر العذاری» سفیر عراق در مسکو برای تدارکات لازم جهت برگزاری این نشست با نخست وزیر و رئیس اتاق عراق در کمیته مشترک عراق و روسیه دیدار کرد.

وزارت امور خارجه عراق نیز روز یکشنبه با صدور بیانیه ای رسمی از دیدار «محمدعلی الحکیم» وزیر امور خارجه عراق با اعضای عراقی کمیته هماهنگی برای بررسی دستور کار این جلسه که قرار است 23-25 آوریل برگزار شود خبر داد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا