سیاسی

سران «عصائب» و «نجباء» متعهد به خودداری از هرگونه اصطکاک با نیروهای امریکایی شده اند

یک مسئول حکومتی در عراق خبر داد که «عبدالمهدی» با همه سران حشد شعبی به توافق رسیده که عراق از نزاع امریکا و ایران دور بماند.

میدل ایست نیوز: یک مقام مسئول در حکومت عراق خبر داد که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق چند روز پیش از آغاز سفر اروپایی اش، برای بار دوم در دو ماه گذشته با نیروهای مسلح عراقی نزدیک به ایران به توافقی سیاسی رسیده که هیچگونه اصطکاکی با نیروهای امریکایی و منافع آنان در عراق ایجاد نکنند.

یکی از سران ائتلاف «سائرون»، وابسته به «سیدمقتدی صدر» نیز ضمن تأیید این خبر به «العربی الجدید» گفته که مضمون این توافق جلوگیری از تبدیل عراق به میدان تصفیه حساب های ایران و امریکا و اولویت دادن به منافع عراق در این نزاع است.

مقام مسئول حکومتی تأکید کرد که عبدالمهدی باموفقیت توانسته سران گروه های مسلح عراقی نزدیک به ایران را متقاعد کند که هیچ اصطکاکی با نیروهای امریکایی ایجاد نکنند و به هیچ کاری که به معنای بالا گرفتن اختلافات یا تهدید سربازان امریکایی باشد دست نزنند.

این مسئول افزوده که اصلی ترین کسانی که در این باره با آنان توافق شده «قیس الخزعلی»، رئیس نیروهای «عصائب اهل الحق» و «اکرم الکعبی»، فرمانده جنبش «نجباء» و «ابومهدی المهندس»، نایب رئیس هیئت حشد شعبی و «حامد الجزائری» و شماری دیگر بوده اند و همه متعهد شده اند که در هرگونه تنش احتمالی میان امریکا و ایران در آینده، عراق را وارد نکنند.

این مقام تأکید کرده که «فالح الفیاض»، رئیس هیئت حشد شعبی و همچنین «هادی العامری» از فرماندهان بلندپایه حشد و رئیس ائتلاف «فتح» به حکم روابط نزدیکشان مسئول انتقال پیام های نخست وزیر به سران نیروهای مسلح در این باره بوده اند.

به گفته این منبع آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان نیز از اقدامات دولت در این باره کاملا حمایت می کند ضمن آنکه در عین حال نگران تبدیل شدن خاک عراق به مبدأ حملات احتمالی امریکا به ایران است.

این مقام افزوده که همه نیروهای سیاسی عراق در حال حاضر توافق دارند که عراق را از نزاع های میان ایران و امریکا دور نگه  دارند.

این منبع آگاه افزوده که عراق تصمیم ندارد برای گرفتن جای ایران در بازارهای نفت تولید نفت خود را افزایش دهد و در این باره با عربستان و امارات همراهی نخواهد کرد.

یکی از سران ائتلاف سائرون نیز ضمن تأیید این اطلاعات تأکید کرد که این توافق ازباب اولویت دادن به منافع کشور بوده به خصوص که ورود عراق به نزاع میان امریکا و ایران به معنای فروپاشی کل روند سیاسی کشور است و این چیزی است که نه ایران در پی آن است نه امریکا.

او گفت که مسئله اینجاست که آیا گروه های مسلح به تعهدات خود عمل خواهند کرد یا نه به خصوص که بسیاری از این گروه ها توصیه های رهبر ایران را برای خود الزام آور می دانند و شاهدش هم اینکه تاکنون با وجود مخالفت مرجعیت شیعه در نجف اشرف حاضر به خروج از خاک سوریه نشده اند.

«علی الحسینی» از سران نیروهای حشد شعبی در گفت وگو با «العربی الجدید» تأکید کرد که همه گروه های ذیل حشد شعبی بخشی از نظام دفاعی و امنیتی رسمی عراق هستند و هیچ کدام بدون دستور دولت و فرمانده کل نیروهای مسلح حق وارد شدن به جنگی را ندارند.

او گفت که امریکا می کوشد یکپارچگی نظامی عراق را برهم زدن و حساب حشد شعبی را از دیگر گروه های مسلح عراق جدا کند و در پی بهانه است که با حشد درگیر شود، «اما به صراحت می گوییم که دست به هیچ کاری که خارج از اراده بغداد باشد نخواهیم زد و بابت نجباء و حزب الله عراق و بدر و عصائب هیچ جای نگرانی نیست چون آنها تابع قوانین عراق اند».

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا