سیاسی

«تنش» در روابط عراق و امریکا پس از درج نام سپاه ایران در لیست گروه های تروریستی

یک مقام آگاه وزارت امور خارجه عراق تأکید کرد که امریکا در انتظار موضع روشن دولت عراق درباره تحریم ها علیه ایران است.

میدل ایست نیوز: «ایندیپندنت عربی» به نقل از منابع آگاه خبر داد که ایالات متحده احتمالا سفر از پیش تعیین شده «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق به واشنگتن را به تعویق می اندازد.

این پایگاه بریتانیایی عربی زبان به نقل از منبعی آگاه در وزارت امور خارجه عراق تأکید کرد بغداد هنوز پاسخ امریکا درباره تعیین زمان قطعی ایین سفر را دریافت نکرده است.

«جوی هود»، کاردار سفارت امریکا در بغداد در 20 آوریل گذشته بی آنکه زمان این سفر را مشخص کند گفت که امریکا منتظر سفر عادل عبدالمهدی به واشنگتن برای بررسی مسائل مشترک است.

این منبع آگاه گفته که در پی درج نام سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی ازسوی دولت امریکا، می توان گفت که در روابط عراق و امریکا «تنش» پیش آمده است و امریکا بغداد را تحت فشار قرار داده تا درباره تحریم ها علیه ایران موضع روشنی بگیرد.

او افزود که معافیت عراق از تحریم ها علیه ایران در واردات برق نیز برای آخرین بار تمدید می شود و فقط برای آن است که عراق بتواند در تابستان برق لازم را تأمین کند.

به گفته این مقام عراقی احتمالا امریکا منتظر می ماند تا ببیند عبدالمهدی با تحریم ها علیه ایران چه خواهد کرد.

او افزود که دولت ترامپ نمی خواهد درک کند که روابط عراق و ایران موضوع بسیار حساسی برای دولت عراق است و اگر بغداد بخواهد به ایران پشت کند سرتاسر منطقه دوباره ملتهب می شود.

پیش تر منبعی نزدیک به دفتر نخست وزیر عراق در واکنش به شایعات لغو سفر عبدالمهدی به امریکا تأکید کرده بود که این سفر لغو نشده و تدارکات مربوط به آن در حال انجام است.

عبدالمهدی همزمان با درج نام سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی ازسوی دولت امریکا از تلاش هایش برای توقف اجرای این تصمیم خبر داده و گفته بود که به این منظور تماس هایی با ملک سلمان پادشاه عربستان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و دولت امریکا داشته است.

روز گذشته (شنبه) «مایک پومپئو» در تماسی تلفنی با عادل عبدالمهدی تازه ترین تحولات سیاسی عراق و «مسائل مهم دیگر» را بررسی و بر حمایت امریکا از سیاست خارجی عراق و بازگشت این کشور به جایگاه منطقه ای خود تأکید کرد.

همزمان پایگاه های خبری عراق خبر دادند که با گذشت دو روز از اجرایی شدن تحریم های جدید امریکا درباره خرید نفت از ایران، عراق همچنان واردات نفت خود از ایران را ادامه می دهد.

«حمید یعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن امروز با انتشار توئیتی گفت که آمریکا به دولت عراق اطلاع داده است در صورتی که تا نیمه ماه آینده میلادی با شرکت آمریکایی اکسان موبیل قرارداد انرژی امضا کند، دولت آمریکا برای ادامه همکاری‌های اقتصادی دولت عراق با ایران معافیت صادر خواهد کرد.

منبع
ایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا